[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Truckers moeten op cursus zuinig rijden?


Gast Reindert

Recommended Posts

De hedendaagse vrachtwagenchauffeur wordt door de werkgever gedwongen zuinig te gaan rijden. Misschien ook wel logisch met de almaar stijgende brandstofprijzen.

Maar kunnen zij daarentegen ook een cursus in het leven roepen welke werkgevers dwingt te leren rekenen? Vaak genoeg zie je een bakwagen rijden met maar liefst 530 pk of meer. Maar zijn al deze pk`s nu echt wel nodig?

Maar ja, chauffeurs met een Michael Schumacher stijl, houdt je altijd.

Truckers moeten op cursus - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 136
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

wat zijn de kosten voor zo'n opleiding, hoeveel liter diesel kun je daar voor kopen ? en die opleiding wordt in het verkeerde land gegeven.

laat ze ons met een tot aan het wettelijk toegestane totaalgewicht geladen vrachtwagen, laten we zeggen de route van karlsruhe naar stuttgart rijden, eerst op onze manier en dan op hun manier.

ik ben benieuwd of er op hun manier besparing uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

elke keer als de diesel omhoog gaat moeten we op nieuw zuinig leren rijden.

word dat niet bij de chauffeurs opleiding gedaan dan??

Naar mijn weten wel ja! Want als je tijdens je opleiding en lessen teveel buiten het groene toeren gebied komt, krijg je echt wel commentaar van de instructeur naar je hoofd. En dan nog maar te zwijgen wat een examinator zal zeggen tijdens je rijexamen als je teveel je toerenteller buiten het groene gebied jenst? Ik denk toch dat je dan zakt.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat zijn de kosten voor zo'n opleiding, hoeveel liter diesel kun je daar voor kopen ? en die opleiding wordt in het verkeerde land gegeven.

laat ze ons met een tot aan het wettelijk toegestane totaalgewicht geladen vrachtwagen, laten we zeggen de route van karlsruhe naar stuttgart rijden, eerst op onze manier en dan op hun manier.

ik ben benieuwd of er op hun manier besparing uitkomt.

De kosten zijn ruim 300 Euro ex de btw.

Training: Veilig en Zuinig rijden - Springest

Ik denk dat het niet veel aanhaalt? Maar misschien met een spilterbak erbij wel? Dan heb je toch altijd een extra halve versnelling. Scheelt toch in de toeren als je in de achtste versnelling zit en hem dan in zijn 8,5 zet.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een cursus zuinig rijden lijkt mij geld verspilling, een beetje chauffeur weet van zich zelf wel hoe die zuiniger kan rijden.

Een handig hulp middeltje kan zijn door het gebruik in de kantine te publiceren en chauffeurs die het goed doen te belonen. Nu weet ik ook wel dat niet ieder werk binnen het bedrijf te vergelijken is, maar ik denk dat een werkgever dat onderschijt ook wel kan maken.

Daar kun je je lelijk in vergissen. Tijdens zo,n cursus hebben ze bij ons een gemiddelde besparing van 7% gerealiseerd. Of iedereen nu nog zo rijdt als in die cursus aan geleerd is, is nog de vraag. Maar toch.

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?4bh1ze

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij zo'n cursus moet je het eerste deel rijden zoals je normaal doet. Nee, je moet juist trappen.

Als je daarna gaat rijden zoals het moet volgens de instructeur, dan haal je veel besparing.

Rij je in het begin al zuinig en is er met de 2e rit weinig verschil, dan heb je niet genoeg je best gedaan. Trust me, been there, done that.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vindt het wel een goede zaak, zo'n cursus. Voor het diesel verbruik, maar wat dacht je van banden en remmen die langer meegaan door een andere rijstijl.

Had het met een collega, dezelfde truck en werk. Ene truck met 250.000 km nieuwe remblokken. Andere truck is een ton verder, en daar zitten de eerste nog op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Ach ja, die cursus telt toch mee voor code 95 en die moeten we toch halen ...:rolleyes:

Dat was het eerste wat ik dacht toen ik dit op het journaal hoorde.

Stemmingmakerij dat artikel, want omdat er onderhand veel chauffeurs die code 95 kul moeten gaan halen, is er automatisch ook meer vraag naar bv deze cursus. Of die vraag inherent is aan de hoogte van de brandstofprijs....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij zo'n cursus moet je het eerste deel rijden zoals je normaal doet. Nee, je moet juist trappen.

Als je daarna gaat rijden zoals het moet volgens de instructeur, dan haal je veel besparing.

Rij je in het begin al zuinig en is er met de 2e rit weinig verschil, dan heb je niet genoeg je best gedaan. Trust me, been there, done that.

Je moet eens een dag meegaan als ik in de oosthoek van Italië ,wat eigenlijk een groot industrieterrein is,op vrijdag nog een klantje of 8 á 9 moet laden.

Er lopen daar maar een paar autowegen,de rest is 2 baans,door dorpen,met veel stoplichten.

Als je daar t "nieuwe rijden"toepast en anticipeert op ieder stoplicht wat wel eens op rood kan gaan,en lang tevoren je auto uit laat rollen,kom je met je werk niet rond.

Je kunt dan wel lekker lullen tegen de planner:jahaa,ik heb niet alles kunnen laden,maarr,,,,ik heb wel "zuinig"gereden.

Gaat niet goed komen denk ik.

En nu niet zeggen:dan moet je eerder beginnen laden,zo werkt t dikwijls niet,spul is op een bepaalde tijd klaar,dikwijls eind van de week en dan laad je dat als vervoerder,,,of je doet dat niet,,,,,,,,en gaat een ander met je werk er vandoor(een die niet zuinig rijdt :D)

Ik daag dus iedere instructeur uit om dit eens een dag te doen,wedden dat ie zijn target niet haalt,

Bij Volvo en Scania ook wel eens voorgesteld aan de heren,uitdaging werd niet aangenomen.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je moet eens een dag meegaan als ik in de oosthoek van Italië ,wat eigenlijk een groot industrieterrein is,op vrijdag nog een klantje of 8 á 9 moet laden.

Er lopen daar maar een paar autowegen,de rest is 2 baans,door dorpen,met veel stoplichten.

Als je daar t "nieuwe rijden"toepast en anticipeert op ieder stoplicht wat wel eens op rood kan gaan,en lang tevoren je auto uit laat rollen,kom je met je werk niet rond.

Je kunt dan wel lekker lullen tegen de planner:jahaa,ik heb niet alles kunnen laden,maarr,,,,ik heb wel "zuinig"gereden.

Gaat niet goed komen denk ik.

En nu niet zeggen:dan moet je eerder beginnen laden,zo werkt t dikwijls niet,spul is op een bepaalde tijd klaar,dikwijls eind van de week en dan laad je dat als vervoerder,,,of je doet dat niet,,,,,,,,en gaat een ander met je werk er vandoor(een die niet zuinig rijdt :D)

Ik daag dus iedere instructeur uit om dit eens een dag te doen,wedden dat ie zijn target niet haalt,

Bij Volvo en Scania ook wel eens voorgesteld aan de heren,uitdaging werd niet aangenomen.

Gr Peter.

Daar heb je gelijk in. Maar maak vAak mee, dat er in het treintje wordt gereden en iemand neemt een afslag. En zijn voorganger nog even inhaalt op de uitvoegstrook. Om vervolgens vol in de ankers te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Naar mijn weten wel ja! Want als je tijdens je opleiding en lessen teveel buiten het groene toeren gebied komt, krijg je echt wel commentaar van de instructeur naar je hoofd. En dan nog maar te zwijgen wat een examinator zal zeggen tijdens je rijexamen als je teveel je toerenteller buiten het groene gebied jenst? Ik denk toch dat je dan zakt.

Groet,

Reindert

:ja: Is idd een examenpunt. Einde groene gebied schakelen,max 1550/1600 toeren. Uit laten rollen in versnelling en zo laat mogelijk koppeling intrappen hoort er ook bij

en wordt tijdens het examen ook behoorlijk op gelet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je moet eens een dag meegaan als ik in de oosthoek van Italië ,wat eigenlijk een groot industrieterrein is,op vrijdag nog een klantje of 8 á 9 moet laden.

Er lopen daar maar een paar autowegen,de rest is 2 baans,door dorpen,met veel stoplichten.

Als je daar t "nieuwe rijden"toepast en anticipeert op ieder stoplicht wat wel eens op rood kan gaan,en lang tevoren je auto uit laat rollen,kom je met je werk niet rond.

Je kunt dan wel lekker lullen tegen de planner:jahaa,ik heb niet alles kunnen laden,maarr,,,,ik heb wel "zuinig"gereden.

Gaat niet goed komen denk ik.

En nu niet zeggen:dan moet je eerder beginnen laden,zo werkt t dikwijls niet,spul is op een bepaalde tijd klaar,dikwijls eind van de week en dan laad je dat als vervoerder,,,of je doet dat niet,,,,,,,,en gaat een ander met je werk er vandoor(een die niet zuinig rijdt :D)

Ik daag dus iedere instructeur uit om dit eens een dag te doen,wedden dat ie zijn target niet haalt,

Bij Volvo en Scania ook wel eens voorgesteld aan de heren,uitdaging werd niet aangenomen.

Gr Peter.

Dat heb ik nou ook met m`n rondjes rond de kerk, er moet nog wel `iets` gedaan worden in de 8 uur dat ik betaald wordt op een dag:D

Ik probeer er wel een beetje op te letten, maar niet tot in het overdrevene. Ik rij zoveel mogelijk in het groene en op de PTO hou ik netjes 1200 tot 1300 RPM aan. Waar ik me dan over verbaas is dat de ASS-tronic soms doortrekt tot 1900rpm zoals ik gister nog zag in een stukje over de ATE van Daf op RTLtransportwereld....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb ook geprobeerd in het groene gebied te blijven van die Scania, maar ik weet het niet hoor. Maar als er wat gewicht in zit en ik ga schakelen binnen het groene gebied, heeft ie op sommige momenten totaal geen trekkracht en schakelt ie weer terug naar een lagere versnelling.

En sinds ie een update heeft gehad heeft ie het soms ook wel eens op de snelweg. Is het een stukje langzamer gegaan en kunnen we daarna weer gewoon doorrijden, wil ie ook wel eens terugschakelen. Ik volg er niks van, tik m vaak met de hand weer terug in de versnelling waar ie in zat want daar zat ie goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@kapitein haak: idd. met name als ie in de 10 staat trekt ie wel eens door om de 11 over te slaan. misschien dat het door de fabrikant berekend is dat een poosje hoge toeren zuiniger is dan alle versnellingen gebruiken en dus telkens opnieuw optoeren??? geef je overigens minder gas om hem toch te laten schakelen naar 11, dan schakelt ie idd naar de 11 maar al zeer snel schakelt hij dan door naar 12.

ben het overigens eens met europeaan!! tis allemaal mooi lullen vanaf het bureau of door de instructeurs maar de praktijk is vaak heel anders.

en de ene auto is de andere niet. ze verschillen allemaal in verbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast johannes70

Ik heb Zaterdag net die cursus gehad en met mijn eigen auto en zat mooi an de 50 ton gewicht.

Heel erg leuke instructeur die wist waar hij het over had en zelf ook gereden had.

Inderdaad het eerste rondje van circa 1.5 uur rijden zoals je gewoonlijk rijd.

Hij vroeg me na 10 kilometer al of ik normaal ook zo wel reed??

Ging hij toch de computer maar eens na en moest vastellen dat ik waarschijnlijk toch wel ltijd zo reed na de de getallen en procenten te zien.

In de middag nog eens hetzelfde rondje gedaan op zijn manier (het nieuwe rijden dus) en vergeleken.

Ik had 4.7% bespaard op de vorige rit, niet veel maar dat had hij al verwacht. (en ik ook)

Maar inderdaad is dit heel wat anders als dat ik in Stockholm zit met een onsje meer en 35 adressen.

Maar goed mijn eerste 7 uur zijn binnen, nog 28 te gaan:hamer::hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja ja, die mooie glimmende bling bling cijfertjes kun je gewoon bij de dealer kopen!

wat je de volgende keer eens moet doen is kijken of er ook een aanhangwagenkoppeling op die 530 pk bakwagen gemonteerd is, dat verklaart al een hoop!

Dan nog is 530 pk een hoop kracht voor een bakwagen met aanhanger. Mijn ziens teveel pk. Want met 420 pk trek je moeiteloos ook 40 ton van zijn plaats. Maar goed, wie ben ik? Ik zal het wel verkeerd zien.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het vooral belangrijk is om het gehele kosten plaatje onder de loep te nemen.

Als je de wagen beter laat uitrollen, gebruik je minder remmen.

Tevens bereik je daarmee dat je rustiger de rotonde's om gaat en daardoor slijten met name de voorbanden een stuk minder snel.

Wat denk je van mooie ronde bochten nemen? Daar bespaar je enorm mee op de voorbanden, maar watdenk je van de trailer banden en van de wiellagers van de trailer?

Ik denk als je er bewust mee omgaat dat je in totaliteit veel kun besparen.

Het verbruik van brandstof is een mooie bijkomende factor, maar het gaat voornamleijk om het materiaal.

Wij laten regelmatig de wagens uitlezen bij de dealer en dan kijken we overal naar.

Ikzelf maak maar voor 7% gebruik van mijn voetrem, ik doe bijna alles met de motorrem!

De gemiddelde chauffeur bij ons gebruikt tussen de 43% en 57% de voetrem, wat denk je dat dat aan remvoeringen scheelt en alles wat daar nog meer bij komt kijken?!

Ik kan me die verschillen ook wel een beetje voorstellen. Ik ben de ondernemer en vind het dus geweldig om te kijken waar ik op kan besparen.

Ik heb bij een rit Groningen > Napels > Wittlich > Emmen een gemiddeld verbruik van 1 op 3,7 gehaald!

Een collega die op het zelfde moment, de zelfde rit reed (dus met z'n tweeen uit en thuis) die haalde een gemiddelde van 1 op 3,2!

Dus met een cursus "zuinig rijden" gecombineerd met een "gezonde dosis motivatie" is er nog best wel wat te halen?!

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan nog is 530 pk een hoop kracht voor een bakwagen met aanhanger. Mijn ziens teveel pk. Want met 420 pk trek je moeiteloos ook 40 ton van zijn plaats. Maar goed, wie ben ik? Ik zal het wel verkeerd zien.

Groet,

Reindert

Meer PK`s betekend ook meer koppel. En uitgaande van 10pk per ton zit je hier in nl al snel aan de 500/530pk. Als je er goed mee om kunt gaan zou je zomaar zuiniger kunnen rijden als met een 380/420. Het meer verbruik van een zwaardere motor is tijdens het optrekken relatief gezien niet eens zoveel hoger als bij een motor met minder vermogen. Wel ben je (veel)sneller op snelheid wat voor een hogere gem. snelheid zorgt. Hoe sneller je op kruissnelheid bent, hoe sneller het verbuik zakt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ach ja, die cursus telt toch mee voor code 95 en die moeten we toch halen ...:rolleyes:

Precies! Je moet toch 35 uur vol maken. Dus dan maar met iets wat nog wat nut heeft.....

Daar kun je je lelijk in vergissen. Tijdens zo,n cursus hebben ze bij ons een gemiddelde besparing van 7% gerealiseerd.

Dan wil ik niet weten hoe jullie daarvoor reden. Hoe verstook je onnodig zoveel meer diesel? Op rechte stukken ga je niet veel winnen, dus van het stoplichten en bochtenwerk moet je het hebben. Een paar procent is mogelijk, de rest is fictie....

bewerkt door Marotrans
Quote aangepast volgens origineel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

reindert. Nederland mag dan redelijk vlak zijn, maar er zijn ook mensen die buiten Nederland rijden.

Als ik als voorbeeld Noorwegen als voorbeeld neemt, hier geven ze de 750'ers en 730'ers volgens mij kado bij een pakje boter.:p

En ze storten net zo goed in tot 40km/u. :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dennis. Mooi die besparing op je remmen.

Maar wat kost een setje remblokjes nou?

Weegt dat op tegen het harder slijten van je trekasbanden door gebruik temaken van de motorrem?

Denk dat je die vergelijking nog niet gemaakt heb?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk dat het vooral belangrijk is om het gehele kosten plaatje onder de loep te nemen.

Als je de wagen beter laat uitrollen, gebruik je minder remmen.

Tevens bereik je daarmee dat je rustiger de rotonde's om gaat en daardoor slijten met name de voorbanden een stuk minder snel.

Wat denk je van mooie ronde bochten nemen? Daar bespaar je enorm mee op de voorbanden, maar watdenk je van de trailer banden en van de wiellagers van de trailer?

Ik denk als je er bewust mee omgaat dat je in totaliteit veel kun besparen.

Het verbruik van brandstof is een mooie bijkomende factor, maar het gaat voornamleijk om het materiaal.

Wij laten regelmatig de wagens uitlezen bij de dealer en dan kijken we overal naar.

Ikzelf maak maar voor 7% gebruik van mijn voetrem, ik doe bijna alles met de motorrem!

De gemiddelde chauffeur bij ons gebruikt tussen de 43% en 57% de voetrem, wat denk je dat dat aan remvoeringen scheelt en alles wat daar nog meer bij komt kijken?!

Ik kan me die verschillen ook wel een beetje voorstellen. Ik ben de ondernemer en vind het dus geweldig om te kijken waar ik op kan besparen.

Ik heb bij een rit Groningen > Napels > Wittlich > Emmen een gemiddeld verbruik van 1 op 3,7 gehaald!

Een collega die op het zelfde moment, de zelfde rit reed (dus met z'n tweeen uit en thuis) die haalde een gemiddelde van 1 op 3,2!

Dus met een cursus "zuinig rijden" gecombineerd met een "gezonde dosis motivatie" is er nog best wel wat te halen?!

Dennis

dan reed die collega achter je zeker .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan nog is 530 pk een hoop kracht voor een bakwagen met aanhanger. Mijn ziens teveel pk. Want met 420 pk trek je moeiteloos ook 40 ton van zijn plaats. Maar goed, wie ben ik? Ik zal het wel verkeerd zien.

Groet,

Reindert

Ik doe internationaal vervoer met een schamel aanhanger erachter met 280 pk met regelmatig de Ardennen erbij dus.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden