[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Duitsland wijst verhoging naar 44 ton af


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

Er komt voorlopig geen verhoging van het maximaal gewicht voor vrachtauto’s in Duitsland. Een verzoek van de CDU/CSU-fractie voor een algemene verhoging naar 44 ton is door de Duitse regering afgewezen omdat dit zou leiden tot aanzienlijke extra schade aan de wegeninfrastructuur en de brugconstructies.

Weinig kansrijk
Het bericht uit Duitsland belooft weinig goeds voor de komende herziening van EU-vervoersrichtlijn 96/53/EG. Op basis hiervan geldt voor het grensoverschrijdende vervoer in de EU een maximum gewicht van 40 ton. Voor het nationale vervoer mogen de landen een hoger gewicht toestaan. Wat Duitsland dus niet wil. Met het oog op verdere verduurzaming van het transport, het verhogen van de efficiency en de chauffeurstekorten ligt er een wens om de huidige 40 ton grens uit de richtlijn te verhogen naar 44 ton. TLN is daar, net als vele andere organisaties, groot voorstander van. Met de nieuwe afwijzing van Duitsland voor een verhoging naar 44 ton voor nationaal vervoer, lijkt een poging voor een hoger gewicht voor het internationale vervoer (wat Duitsland dan zou moeten toestaan) weinig kansrijk.

Bron: TLN
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet geheel verrassend deze houding. Zelfde in Spanje. Een verhoging naar 44T benadeeld de nationale transportfirmas tov de buitenlandse bedrijven. Dit is dus puur protectionisme van de eigen landgenoten in een zgn grote Europese Unie. Wordt tijd dat er duidelijke keuzes gemaakt worden: of unie met uniforme regelgeving, of losse lidstaten en ieder doet wat hij/zij wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geen probleem Ger: Door de duitse wetgeving op 40T, is het grote gros van de vrachtwagens slechts gekeurd/gekentekend op 40T. Als de MTM nu naar 44T gaat, zal een groot deel van de Duitse transportvloot vervangen moeten worden voor voertuigen met een technisch toelaatbare massa van minimaal 44T. Dat is nogal een kapitaalvernietiging voor de duitse bedrijven. In landen waar 44T of meer toegestaan is, zijn de voertuigen daar ook op gekentekend en mogen dus direct zwaarder zijn zonder extra investeringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het kan een administratieve kwestie zijn als de fabrikant van het voertuig kan/wil aantonen dat het voertuig technisch geschikt is voor 44T of meer. Dan kan een wijziging van het kenteken aangevraagd worden.

 

Ik heb er echter nogal wat voorbij zien komen waar op het CvO (conformiteitscertificaat) voor op het oog technisch identieke voertuigen bij de duitse/poolse er maar 40T staat bij de technisch maximale MTM en de nederlandse op 50T. Dan is dat een heel raar verhaal om er ineens een verklaring van een fabrikant bij te krijgen dat je 4T meer kunt hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Ger-1957:

Vreemd, die Duitser heeft dezelfde vrachtauto als die Nederlander en die Duitser laad in Frankrijk ook gewoon 44 ton voor Nederland, overigens is het verhogen van het gewicht een formaliteit die zo geregeld is mocht dat nodig zijn. 

In 2009 een Mercedes gekocht. 50 tons remsysteem stond speciaal in de offerte vermeld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-7-2022 om 19:16 zei Da Raymzter:

Wordt tijd dat er duidelijke keuzes gemaakt worden: of unie met uniforme regelgeving, of losse lidstaten en ieder doet wat hij/zij wil.

 

Die EU richtlijn moet dus een verordening worden, dan is het gelijk voor ieder land (op interpretatie van de regeltjes tekst na dan..:angel:).

 

Het is maar de vraag of wij in NL de condities (draagvermogens) van al onze kunstwerken over de weg/spoor wel goed in het snotje hebben..  Er zijn voorbeelden (Suurhofbrug, de Merwedebrug een paar jaar geleden) dat dit misschien niet zo goed op orde is bij de verantwoordelijke diensten (martkwerking, pensoenen.. dus de kennis is er intern haast niet meer..) .. en dat wij over een aantal jaar, met onze 50 ton max. tegen Duitse toestanden aanlopen. Zal mij niks verbazen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid
Op 28-7-2022 om 20:42 zei Ger-1957:

Vreemd, die Duitser heeft dezelfde vrachtauto als die Nederlander en die Duitser laad in Frankrijk ook gewoon 44 ton voor Nederland, overigens is het verhogen van het gewicht een formaliteit die zo geregeld is mocht dat nodig zijn. 

In Nederland mag men 44 ton wegen,in Frankrijk ook.

maar va Nederland naar frankrijk is het nog steeds,volgens EU wetgeving 40 ton,ó'k voor eenDuitser,die thie maar 40 ton mag wegen.

Slechts in geval van cabotage mag men met een NL vrachtwagen 44 ton wegen in Frankrijk, óók een Duitser.

één uitzondering: intrabenelux verkeer mag altijd 44 ton wegen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

(...) Slechts in geval van cabotage mag men met een NL vrachtwagen 44 ton wegen in Frankrijk, óók een Duitser.

één uitzondering: intrabenelux verkeer mag altijd 44 ton wegen

 

Misschien handig om betreffende wetsartikelen erbij te plaatsen waarin duidelijk geformuleerd staat hoe het precies is vastgelegd, om straks voor ieder het geduw en getrek over en weer te voorkomen om het gelijk te halen. Op sites zoals die van TLN kom je ook niet veel verder.. https://www.tln.nl/nieuws/hoe-zwaar-mag-je-grens-over/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Misschien handig om betreffende wetsartikelen erbij te plaatsen waarin duidelijk geformuleerd staat hoe het precies is vastgelegd, om straks voor ieder het geduw en getrek over en weer te voorkomen om het gelijk te halen. Op sites zoals die van TLN kom je ook niet veel verder.. https://www.tln.nl/nieuws/hoe-zwaar-mag-je-grens-over/

Deze link had ik ook al gezien; volgens TLN heb ik het gelijk aan mijn zijde :D,echter grote verladers zeggen hun vervoerders dat dit niet zo is en wie niet met de verladers meegaat verliest de tender, dat is de insteek van het verhaal.

E.e.a word geregeld in richtlijn EU 53/1996 , maar die is ook niet erg duidelijk.

 

Zelf onze grondwet heeft er nog een mening over:

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vhckkn41602b/richtlijn_96_53_eg_van_de_raad_van_25#:~:text=in-%2Fuitklappen-,Richtlijn 96%2F53%2FEG van de Raad van 25 juli,internationale verkeer maximaal toegestane gewichten

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei europeaan:

Deze link had ik ook al gezien; volgens TLN heb ik het gelijk aan mijn zijde :D (...)


Dat denk ik dus van niet, het is maar net hoe je het wil lezen. De beweringen zoals in het verhaal van TLN berusten op een z.g. eigen onderzoek van een groep verladers die denken het gelijk aan hun kant te hebben op basis van eigen onderzoek maar tegelijkertijd iedere verantwoordelijkheid afwenden met de verwijzing dat niets van hun onderzoek of analyse wettelijk vastgelegd is.

Volgens jou mag een Nederlands of een Duits voertuig 44 ton wegen in Frankrijk. Echter; de 'EU maten- en gewichtenrichtlijn voor grensoverschrijdend vervoer' regelt dat het maximum gewicht 40 ton is. De EU-richtlijn staat toe dat lidstaten voor nationaal vervoer hogere gewichtslimieten hanteren. Daar maken veel lidstaten gebruik van, zoals Nederland bijvoorbeeld met zijn 50 ton, Frankrijk hanteert een limiet van 44 ton. De richtlijn 96/53/EG (Raad van de Europese Unie) bepaalt echter de maximale toegestane limiet -in beladen toestand, in internationaal verkeer- op 40 ton.

 

2.2.1. Samenstellen met vijf of zes assen
►M4 In het geval van voertuigcombinaties met door alternatieve brandstoffen aangedreven of emissievrije voertuigen, wordt het maximaal toegestane gewicht als voorzien in deze sectie verhoogd met het voor de alternatieve brandstoftechnologie of emissie vrije technologie vereiste extra gewicht van ten hoogste 1 en 2 ton respectievelijk. ◄
a) Motorvoertuig met twee assen met aanhangwagen met drie assen 40 t
b) Motorvoertuig met drie assen met aanhangwagen met twee of drie assen 40 t


Als je het artikel goed leest dan zie je dat sommige verladers beweren dat op basis een zogenaamde grondige analyse van de Franse -en Europese wetgeving het wel degelijk mogelijk is om met 44 ton grensoverschrijdend door Europa te rijden. Deze bevinding van de verladers is puur gebaseerd dat er geen bepaling is die expliciet het rijden met 44 ton verbiedt en bestraft. Verders beweren ze dat Frankrijk en de Benelux-landen de EU- richtlijn bijna volledig in hun nationale wetgeving hebben omgezet, behalve op het punt van het grensoverschrijdende vervoer.

 

Daarnaast kunnen volgens de uitkomst van de analyse van de vervoerders ook geen boetes worden opgelegd omdat het zogenoemde legaliteitsbeginsel van toepassing is. Dat houdt volgens de analyse -uitgevoerd door de verladers- in dat er geen sprake kan zijn van een overtreding/sanctie voor handelingen die niet uitdrukkelijk door de wet worden bestraft. Dit beginsel is in Frankrijk vastgelegd in artikel 111-3 van het wetboek van strafrecht.

 

Tegelijkertijd trekken diezelfde vervoerders hun keutel weer in door te stellen dat een vervoerder zijn verantwoordelijkheid voor het rijden met 44 ton niet kan afwentelen op de klant met het argument dat dit wettelijk niet verboden is, m.a.w. er is dus geen sluitend wetsartikel dat bepaalt dat er met 44 ton grensoverschrijdend vervoer verricht mag worden, enkel puur op basis van zelfonderzoek en een maas die men in de Franse wet gevonden heeft geeft men eigen draai aan de wetgeving.

De slotsom van het artikel leert dat TLN, de IRU en de zusteroganisaties uit de Benelux en Frankrijk maar ook de Europese Commissie bekend zijn met deze situatie die leidt tot oneerlijke concurrentie tussen vervoerders die zich wel aan Europese wetgeving willen houden en vervoerders die de gok wagen om wel met 44 ton te rijden. Blijkt dus dat ook op dit niveau nog steeds geen duidelijkheid bestaat en men vorig jaar nog o.a. vanuit het Ministerie om herziening van de regulering 96/53/EG m.b.t. afmetingen en gewichten heeft verzocht.

https://open.overheid.nl/documenten/ronl-bfae9d412a57d7a445f84f4999b9f622b48ebc40/pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei Pierre:




Volgens jou mag een Nederlands of een Duits voertuig 44 ton wegen in Frankrijk. Echter; de 'EU maten- en gewichtenrichtlijn voor grensoverschrijdend vervoer' regelt dat het maximum gewicht 40 ton is. De EU-richtlijn staat toe dat lidstaten voor nationaal vervoer hogere gewichtslimieten hanteren. Daar maken veel lidstaten gebruik van, zoals Nederland bijvoorbeeld met zijn 50 ton, Frankrijk hanteert een limiet van 44 ton. De richtlijn 96/53/EG (Raad van de Europese Unie) bepaalt echter de maximale toegestane limiet -in beladen toestand, in internationaal verkeer- op 40 ton.

 

 

Wat ik schreef is dat bij internationaal vervoerde limiet 40 ton is.

Echter een cabotagerit is m.i. nationaal vervoer.

En dan mag die Nederlander(of Duitser) in Frankrijk, tijdens deze cabotage rit ,net als een Fransman, óók 44 ton wegen.

Zou die Fransman in Nederland cabotage verrichten mag hij ook 44 ton wegen, zou hij echter van Nederland naar Frankrijk rijden mag hij, ondanks hij ook in Frankrijk 44 ton mag wegen,toch maar 40 ton wegen bij ons.

Omdat hij in Belgie zich niet kan beroepen op het feit dat er een benelux overeenkomst is waarbij voertuigen 44 ton mogen wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei europeaan:

(...) Echter een cabotagerit is m.i. nationaal vervoer.

En dan mag die Nederlander(of Duitser) in Frankrijk, tijdens deze cabotage rit ,net als een Fransman, óók 44 ton wegen.

 

U heeft gelijk, ik lees over 'cabotage' heen. Mi scuso... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden