[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 1

Chauffeurs en uren / werkweek. Wat moet ik me voorstellen?


MeKOG.B.V

Vraag

Hi,

 

Even kort voorstellen. Ik ben Willy, de terminaltrekker is voor mij niet genoeg meer, en ik wil ontzettend graag m'n CE en op pad. Van wat ik begrijp ga ik er met mijn uurloon van 14,44 er qua salaris nog mee vooruit ook. Er is alleen een ding wat mij twijfels geeft.

 

Elke chauffeur die ik tegenkom heeft het over een werkdag van 10 tot 12 uur, en een weekend mits ze mazzel hebben.  Nu is het vast omdat ik leek ben, maar het lijkt van dit perspectief mij echt alsof je meer van je leven aan je baas verpatst dan dat je eraan overhoud?

 

Is er een andere kant van dit verhaal? Gewoon iets qua extra vrije dagen of rustige periodes die hiervoor compenseren? Hebben de meeste chauffeurs dan ook een 60 uren contract, en zouden werkgevers animo hebben voor en 40 of 32 uur contract?

 

En wat moet ik me dan precies voorstellen, mocht ik dat krijgen? 12 uur per dag rijden, overuren sparen, en op een gegevenmoment lekker lang betaald thuis zitten?


Begrijp me niet verkeerd, weg van huis, lange werkdagen, absoluut niet mijn probleem. Maar ik zou het wel jammer vinden als ik gemiddeld een grotel deel van m'n leven dan m'n medemens kwijt ben aan een baas.

 

Ik ben oprecht benieuwt hoe dit alles werkt met contracten, uren, vakanties en tijd vrij e.t.c. Ik hoop echt dat iemand mij dit kan uitleggen.

 

Mvg, Willy

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei MeKOG.B.V:

Hi,

 

Even kort voorstellen. Ik ben Willy, de terminaltrekker is voor mij niet genoeg meer, en ik wil ontzettend graag m'n CE en op pad. Van wat ik begrijp ga ik er met mijn uurloon van 14,44 er qua salaris nog mee vooruit ook. Er is alleen een ding wat mij twijfels geeft.

 

Elke chauffeur die ik tegenkom heeft het over een werkdag van 10 tot 12 uur, en een weekend mits ze mazzel hebben.  Nu is het vast omdat ik leek ben, maar het lijkt van dit perspectief mij echt alsof je meer van je leven aan je baas verpatst dan dat je eraan overhoud?

 

Is er een andere kant van dit verhaal? Gewoon iets qua extra vrije dagen of rustige periodes die hiervoor compenseren? Hebben de meeste chauffeurs dan ook een 60 uren contract, en zouden werkgevers animo hebben voor en 40 of 32 uur contract?

 

En wat moet ik me dan precies voorstellen, mocht ik dat krijgen? 12 uur per dag rijden, overuren sparen, en op een gegevenmoment lekker lang betaald thuis zitten?


Begrijp me niet verkeerd, weg van huis, lange werkdagen, absoluut niet mijn probleem. Maar ik zou het wel jammer vinden als ik gemiddeld een grotel deel van m'n leven dan m'n medemens kwijt ben aan een baas.

 

Ik ben oprecht benieuwt hoe dit alles werkt met contracten, uren, vakanties en tijd vrij e.t.c. Ik hoop echt dat iemand mij dit kan uitleggen.

 

Mvg, Willy

 

 

 

 

 

 

Niet aan beginnen, want wat jjij niet wil is wel grotendeels aan de hand. Blijf lekker op een terminal of ga voor een hanos ofzo rijden.

 

als je buitenland rijd weet je nooit wanneer je exact thuis bent , en dat heeft je baas ook niet altijd in de hand. Een volsperrung kan zo al je plannen voor het weekend in de war schoppen met als gevolg dat je je kloffie ergens op een parking mag gaan zien te wassen. 

bewerkt door HendrikJansen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei henri:

in de winkel distibutie  zijn er genoeg bedrijven  die u wel een contract van 32 uur aan bieden.

ik zelf werk ook 32 uur in de week in 3 dagen  en de rest van de week vrij.

en dat bevalt mijn heel erg goed. 


zeker er zijn genoeg werkgevers die dat aanbieden, ook welke tijden je wil werken en welke dagen, ja vaak ook zaterdag en/of zondag om de zoveel tijd. Hopelijk zullen die toeslagen die je er voor krijgt nooit verdwijnen want die verzachten vaak de pijn.
Maar je kunt (legaal) niet meer uren maken en die in rustige periodes compenseren.Dat laat ons cao niet toe.

De tacho registreerde alles.

Maar er is veel mogelijk. Zeker in de winkeldistributie maar ook als je verder om je heen durft te kijken.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei lientje:

(...) Maar je kunt (legaal) niet meer uren maken en die in rustige periodes compenseren. Dat laat ons cao niet toe.

De tacho registreerde alles.

 

Deze snap ik even niet Lientje. Wat bedoel je hier precies te zeggen?

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

Bij andere beroepen kun je nog wel eens je extra uren die je bijvoorbeeld  de zomer maakt compenseren in de winter wanneer er minder werk is of wanneer het buiten minder lang licht. In het transport mag dat niet.

 

 

Oh, is dat zo ja?

 

 Ik ben onderweg nu dus het is lastig om de betreffende artikelen erbij te nemen en hier te plakken, maar volgens mij hebben wij daar in de CAO een tijd-voor-tijd regeling voor Lientje.

 

Zowel een verplichte TVT-regeling (art.30) waar de TVT-grens bepaald word op 220 of 230 uur, als wel een vrijwillige TVT-regeling (art.31) waarin de grens zelf bepaald kan worden mits een grens niet lager dan 160 uur per 4 weken.

 

Dan nog is er een bepaling in art.30  (lid 6.a) welke zegt dat de gemaakte tvt-uren binnen 12 weken na de betalngsperiode waarin de uren gemaakt zijn opgenomen moeten worden.

 

Echter mag daar volgens lid 6.b vanaf geweken worden om zodoende seizoensmatige werkeloosheid te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei henri:

in de winkel distibutie  zijn er genoeg bedrijven  die u wel een contract van 32 uur aan bieden.

ik zelf werk ook 32 uur in de week in 3 dagen  en de rest van de week vrij.

en dat bevalt mijn heel erg goed. 

Dat klinkt interessant, maar hoeveel krijg je dan ongeveer gestort per 4 weken/maand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 12-11-2023 om 12:43 zei nnndoh:

Werkdagen van 15 uur heb ik nauwelijks. 10 a 12 uur komen wel voor, maar ook werkdagen van maar 6 uren in de winkeldistributie.

Dat is ook niet vreemd/ Als je een werkgever hebt die de pauzestaffel hanteert  [ik zeg niet dat jij die hebt overigens]  Dan is 15 werkuren maken op een dag zowiezo al niet haalbaar normaal gesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 13-11-2023 om 22:15 zei Durashift:

^^ die van 6 werkuren krijg je dan zeker als je er wat veel van 10 a 12 hebt gehad en je dus te veel aan overuren komt?

Ik kijk alleen wat ik netto op rekening krijg. valt me wel op dat ik al een aantal weken niet aan de 40 uur komt. Maar zit veel in de avond of nacht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou, als je uren wilt maken kan je ook wel in de medische hulpmiddelen bezorging terecht Sprak 'toevallig' gisteren een kerel die een spoedlevering bij mijn moeder kwam doen (hoog-laag bed voor de thuiszorg) en die vertelde de gehele week nog niet onder de 15 uur geweest te zijn. 😕

 

Ow, zei ik. Klinkt enigszins bekend. Gelukkig werden zijn uren dan wel betaald. De chauffeurs daar schijnen in een rooster om de zoveel weken een zgn. spoedweek te moeten draaien, dus allerlei spoedleveringen uitvoeren.

 

De planmatige dagdienst draaien wel kortere dagen, zei hij.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden