[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Adr parkeerproblematiek


andremast

Recommended Posts

  • Forumlid
6 uur geleden zei europeaan:

als je ongelimiteerd chauffeurs achter de hand moet houden om dit soort calamiteitjes op te vangen gaat dat aardig in de personeels kosten lopen,


Voor een bedrijf als Van de Lee -die er redelijk dichtbij zit- is dit nog een optie. Maar die verdwaalde Sloveen of Bulgaar die bij Shell wordt tegengewerkt en een achterstand oploopt, die heeft die mogelijkheid al helemaal niet. 
 

Dus nee. Leuk in theorie, maar in werkelijkheid onmogelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei europeaan:

DE wegbeheerder, dus de overheid eigenlijk, heeft hierin een faciliterende taak.

Hier is dus jurisprudentie over, dat is niet de taak van de overheid. De taak is zorgen voor plaats voor kortstondige rust, dat de plaatsen ook gebruikt worden voor nachtrust word eigenlijk gedoogd.
Niet voor niets is er na een uitspraak in 2008 op veel parkeerterreinen een max. van 12 of 24 uur ingesteld aangegeven met bebording.

 

Toen ik voor Den Hartog reed maar ook voor Voss Logistiek had die bijna overal parkeerterrein voor opleggers, geladen of niet. Dan kost het iets tijd maar daar moet een werkgever mee werken dat is niet voor de chauffeur maar je kan gewoon gebruik maken dan van elke parkeerplaats om te slapen. Waarom zouden we bedrijven waar we moeten laden/lossen daar niet gewoon toe verplichten? En dan hoeft dat zeker niet voor alle auto's die komen laden en lossen, maar als je auto's hebt die door de omstandigheden geen redelijke rijtijd meer over hebben een plaats bied.

Het is makkelijk om altijd maar te roepen "De overheid moet", je kan ook zeggen dat er een verantwoordelijkheid vanuit de sector zelf is. 

Meer parkeerterreinen aanleggen die openbaar toegankelijk zijn rondom Rotterdam werkt niet, dat heeft het verleden al bewezen want dan rijden er nog meer mensen door naar Rotterdam om dichterbij het laad/los adres te overnachten. En dan heb je nog steeds hetzelfde probleem, prive parkeerterreinen zijn zelfs al overvol. Enige plaatsen die niet vol staan door de week... de parkeerterreinen van transportbedrijven en verladers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-2-2024 om 11:04 zei europeaan:

Je kunt wel stellen: bel je baas en zorgt dat er een andere chauffeur komt, maar als je ongelimiteerd chauffeurs achter de hand moet houden om dit soort calamiteitjes op te vangen gaat dat aardig in de personeels kosten lopen, en dat maakt het vervoer, en dus het product weer duurder.

De chauffeur heeft nu gekozen voor de verkeerde aanpak. Als hij vertraging oploopt doordat hij niet kan lossen moet hij niet wegrijden van het losterrein. Dan roept die klant misschien: jij nooit weer! Maar sinds wanneer is dat een probleem waar je de samenleving voor op kosten moet jagen? Er zijn natuurlijk ook tussenwegen te vinden, je zou kunnen aangeven dat je voor een bepaald tijdstip óf gelost moet zijn, óf er moet parkeergelegenheid voor je zijn. Maar wat is het verschil met als je wel weet dat er geen parkeergelegenheid is en je willens en wetens zo inplant dat je over je uren heen gaat? Is het ontbreken van parkeerplaatsen dan ook een goed excuus om dan toch maar fout te gaan parkeren? We hebben het hier wel over ADR-vervoer, hè?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei Eeweep:

De chauffeur heeft nu gekozen voor de verkeerde aanpak. Als hij vertraging oploopt doordat hij niet kan lossen moet hij niet wegrijden van het losterrein. 

Had vertraging tijdens lossen...wens jou veel succes bij shell of ander chemiebedrijf,sturen jou gewoon vh terrein af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei andremast:

Had vertraging tijdens lossen...wens jou veel succes bij shell of ander chemiebedrijf,sturen jou gewoon vh terrein af.

En dat weiger je dan gewoon. Nu krijgen we dat hij weigert de boete te betalen, maar het is het chemiebedrijf dat hem de vertraging heeft doen oplopen, dat is net mijn punt. Die ADR-plaatsen zijn er niet voor niets, daar moet een verantwoordelijke chauffeur niet vanaf gaan wijken, alleen omdat hij het chemiebedrijf te vriend wil houden.

  • Haha 2
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei andremast:

En die zijn er juist te weinig...

En als je je voorbereidt op de rit weet je dat. Een beetje zoals dat je ervoor zorgt dat je voldoende brandstof in de tank hebt zitten, het hoort erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij ging het niet over rijtijd of arbeidstijd en al helemaal niet over het niet betalen van een boete maar over vermoeid zijn en verantwoord verder rijden. En dan om 2 uur snachts een boete van 500euro op je vooruit krijgen... Maar blijkbaar vinden sommige ( werkgevers) het heel normaal om s middags maar niet meer aan een rit te beginnen want het zou weleens uit de hand kunnen lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Volgens mij ging het niet over rijtijd of arbeidstijd en al helemaal niet over het niet betalen van een boete maar over vermoeid zijn en verantwoord verder rijden. En dan om 2 uur snachts een boete van 500euro op je vooruit krijgen... Maar blijkbaar vinden sommige ( werkgevers) het heel normaal om s middags maar niet meer aan een rit te beginnen want het zou weleens uit de hand kunnen lopen.

Maar dit is precies het punt wat je zo vaak hoort: de planning is blijkbaar te strak. Je zou het ook niet goedvinden als de chauffeur maar  op de vluchtstrook naast de snelweg was gaan slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

En dat weiger je dan gewoon. Nu krijgen we dat hij weigert de boete te betalen, maar het is het chemiebedrijf dat hem de vertraging heeft doen oplopen, dat is net mijn punt. Die ADR-plaatsen zijn er niet voor niets, daar moet een verantwoordelijke chauffeur niet vanaf gaan wijken, alleen omdat hij het chemiebedrijf te vriend wil houden.

Volgens mij weet jij helemaal niet hoe het op die bedrijven gaat , je mag er bij de gratie lossen en als je leeg bent moet je weg wezen . Weiger je dat hoef jij er nooit meer te komen en met een beetje pech het hele transport bedrijf niet ! Van de kant af is het makkelijk roepen !

  • Like 13
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, helemaal gelijk in. van de kant af is het makkelijk roepen. Maar dat roepen zou dan ook al veel eerder van de beroepsgroep uit hebben moeten gebeuren. Nu gaan ze erin mee, lekker makkelijk voor die bedrijven en lekker gevaarlijk voor de omgeving van de foutparkeerders van de ADR-wagens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

, lekker makkelijk voor die bedrijven en lekker gevaarlijk voor de omgeving van de foutparkeerders van de ADR-wagens.

Even voortbordurend over je uitspraak:

Als je je de moeite neemt om je  eens te verdiepen , en op de kaart kijkt:

https://www.google.nl/maps/dir/51.8762958,4.3466146/51.8744219,4.4121311/51.8688521,4.4240314/@51.8900167,4.3758758,12z/data=!4m2!4m1!3e0?entry=ttu

 

Zul je zien dat er slecht één parking was waar hij kon gaan staan, nl op de Vondelingenweg, 0p 500 meter van Shell poort 5, maar die stond vol.

Hij had ook door kunnen rijden naar het Shell service station Portland op de A 15.

Daar mag hij wel staan, bizar is dat daar aan de andere kant van de muur twee grote woonwijken liggen in de gemeente Barendrecht.

 

Als je het toch om veiligheid te doen is zou je moeten eisen dat men A; de dorpen Hoogvliet en Pernis gelijk afbreekt of B; het hele Shell complex met de grond gelijk maakt.

De kans dat er op het Shell complex iets gebeurt is vele malen groter dan dat er wat gebeurt met de LEGE tankwagen van v.d. Lee die zoutzuur, classe 8( corrosief en (bij mijn weten) niet brandbaar.

 

Rotterdam laat hier al lang steken vallen; wel de industrie binnenhalen, maar niet de nodige faciliteiten voor vervoer , zoals geschikte een toegestane parkeerplaatsen inrichten.

 

W.B. de handhaving: zoals ik al eerder aangaf: de geest en de letter van de wet.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 uur geleden zei Eeweep:

Ja, helemaal gelijk in. van de kant af is het makkelijk roepen. Maar dat roepen zou dan ook al veel eerder van de beroepsgroep uit hebben moeten gebeuren......

Whoehaha....

De beroepsgroep.......

De werkgevers zijn over het algemeen totaal niet geinterressert in het hoe en wat, zolang de opdrachtgever maar de rit betaald.

De werknemersbonden hebben zich al nooit druk gemaakt over hoe een chauffeur zich aan de strenge regelgeving kan houden. Die hebben het te druk met het leven van vooral uitgebuitte ver wegistan chauffeurs.

En de NL chauffeur wordt notabene op een chauffeursforum afgesabelt omdat hij maar beter moet plannen....

Nee, hier rust de taak toch vooral op de (lokale) overheid die te kust en te keur beperkende maatregelen insteld, waardoor de arme chauffeur, man/vrouw/onzijdig, gewoon de dupe is in zijn/haar uitoefening van het beroep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
45 minuten geleden zei europeaan:

De kans dat er op het Shell complex iets gebeurt is vele malen groter dan dat er wat gebeurt met de LEGE tankwagen van v.d. Lee die zoutzuur, classe 8( corrosief en (bij mijn weten) niet brandbaar.

Het gaat niet om deze ene persoon met deze ene lading. Dat vindt die persoon zelf ook. Wat hij nu doet is zelf een afweging maken: oververmoeid wegrijden met een ADR-lading (schoon of niet) bij het chemieconcern, want die willen je niet op hun terrein. En dan met diezelfde lading gaan staan op een plaats waar dat niet mag. Dus ja, helemaal terecht dat hij bekeurd wordt. Daarmee zadelt hij de omgeving op met zijn probleem. Aandacht voor dat probleem vragen is natuurlijk prima, maar laat dan de veroorzaker van dat probleem niet daarbuiten. Als gevaarlijke stoffen niet bij de afnemer gelost kunnen worden zonder dat je tegen de regels in moet gaan, laat de afnemer dan verantwoordelijk zijn voor de oplossing. In dit geval dus parkeerplaatsen voor dit soort uitzonderingen(?).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

(...) Wat hij nu doet is zelf een afweging maken: oververmoeid wegrijden met een ADR-lading (schoon of niet) bij het chemieconcern, want die willen je niet op hun terrein. En dan met diezelfde lading gaan staan op een plaats waar dat niet mag. Dus ja, helemaal terecht dat hij bekeurd wordt. Daarmee zadelt hij de omgeving op met zijn probleem.

 

Oververmoeid...wie heeft het hier ergens over 'oververmoeid' gehad?

 

Het is een pure samenloop van omstandigheden geweest waar een tekort aan geschikte parkeerplaatsen, een daaruit voortvloeiende overschrijding van een rijtijdenwet en een uiteindelijk enige en juiste beslissing van de betreffende chauffeur aan ten grondslag ligt.

 

Ondanks al die veronderstellingen die je er allemaal bijhaalt blijkt hier dus dat je geen beroepschauffeur bent al helemaal geen kaas gegeten hebt van hoe het werkelijk in elkaar steekt onderweg. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij het bedrijf in kwestie ligt best wel een groot parkeerterrein voor de deur ,waar naar ik schat zo een dertig auto's kunnen staan. De laatste keer dat ik er was viel mij de vele , vnl Duitse, chassis op, die daar afgekoppeld stonden. Misschien met goed keuring van het bedrijf misschien ook niet. Maar goed feit blijft als je laat bent ,je een goed plan in je hoofd moet hebben  waar te gaan staan voor je nachtrust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Pierre:

Ondanks al die veronderstellingen die je er allemaal bijhaalt blijkt hier dus dat je geen beroepschauffeur bent al helemaal geen kaas gegeten hebt van hoe het werkelijk in elkaar steekt onderweg. ;)

Ik sta ervan te kijken, ja. Het is blijkbaar zo, dat de ADR-chauffeur zijn goede relatie met de afnemer boven de veiligheidsregels stelt. Toen ik nog apk's deed hadden we ook best wel vaak discussie over afkeur met de chauffeurs / materiaalmanagers, uiteindelijk werd er niet gesjoemeld met de apk-regels. Wat kon gebeuren was, dat we een wagen vast goedkeurden rond 5 uur, daarna werkte de RDW niet meer, en we dan als een soort raceteam klaarstonden om de laatste reparatie nog snel voor een eventuele steekproef uit te kunnen voeren. Maar die reparatie werd dan wel uitgevoerd voor de wagen de deur uit ging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Ik sta ervan te kijken, ja. Het is blijkbaar zo, dat de ADR-chauffeur zijn goede relatie met de afnemer boven de veiligheidsregels stelt. 

Zo moeilijk is t niet:

De chauffeur heeft geen relatie met de afnemer; die komt daar alleen lossen en moet zich ook daar aan de regels houden.

Een van die regels is dat je ,eenmaal gelost, het terrein verlaat, ergens wel begrijpelijk(wat niet op jouw terrein staat ben je niet verantwoordelijk ( afschuiven noemen wij dat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Bij het bedrijf in kwestie ligt best wel een groot parkeerterrein voor de deur ,waar naar ik schat zo een dertig auto's kunnen staan. De laatste keer dat ik er was viel mij de vele , vnl Duitse, chassis op, die daar afgekoppeld stonden. Misschien met goed keuring van het bedrijf misschien ook niet. Maar goed feit blijft als je laat bent ,je een goed plan in je hoofd moet hebben  waar te gaan staan voor je nachtrust.

Dat is het terrein waarop je gaat staan als je je gaat melden bij een der bedrijven op het Shell terrein( Shell,Hexion of een andere aannemer).

Daar krijg je je toegangspas en kunt daarnade fabriek op.

Dat terrein is van Shell , maar iedereen die het terrein op wilt kan daar de avond tevoor al parkeren, dat is bekent in het chemie wereldje.

Dus daar word, door het beperkt aantal parkeermogelijkheden in de regio , gretig gebruik van gemaakt( terecht of onterecht)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei zoetwatermatroos:

 Maar goed feit blijft als je laat bent ,je een goed plan in je hoofd moet hebben  waar te gaan staan voor je nachtrust.

Dat vind ik erg kort door de bocht, je kunt van iemand in alle redelijkheid niet verwachten dat, wanneer hij op tijd is volgens zijn tijdsslot ,verwachten dat hij een plan B achter de hand heeft, mocht het lossen uitlopen.

 

Wat stel je voor dan ? zodra hij ziet dat hij met zijn uren fout gaat; de slangen afkoppelen en met het restant nog in de tank naar een geschikte parking gaan, en tegen de operator zeggen: de groeten, morgen krijg je de rest:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei europeaan:

Dat vind ik erg kort door de bocht, je kunt van iemand in alle redelijkheid niet verwachten dat, wanneer hij op tijd is volgens zijn tijdsslot ,verwachten dat hij een plan B achter de hand heeft, mocht het lossen uitlopen.

 

Wat stel je voor dan ? zodra hij ziet dat hij met zijn uren fout gaat; de slangen afkoppelen en met het restant nog in de tank naar een geschikte parking gaan, en tegen de operator zeggen: de groeten, morgen krijg je de rest:D

Een verplichting voor de afnemer om bij vertraging te zorgen voor een goede parkeerplaats. Dat mag dan best het terrein zijn waar je je ook moet aanmelden. Maar als je met gevaarlijke stoffen werkt moet je er ook voor zorgen dat er volgens de regels gewerkt kan worden, ook na het lossen dat door jouw schuld langer duurt dan je gepland had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Eeweep:

Een verplichting voor de afnemer om bij vertraging te zorgen voor een goede parkeerplaats. Dat mag dan best het terrein zijn waar je je ook moet aanmelden. Maar als je met gevaarlijke stoffen werkt moet je er ook voor zorgen dat er volgens de regels gewerkt kan worden, ook na het lossen dat door jouw schuld langer duurt dan je gepland had.

Theoretisch hè, zuiver theoretisch zou je gelijk kunnen hebben, maar in de praktijk blijkt dat je er mijlenver vanaf staat.

Op papier staat het allemaal heel mooi, maar in de praktijk komt er geen donder van terecht.

 

En dat ligt niet aan de chauffeur of welke planner dan ook, maar dat ligt zuivert aan het feit dat de mensen die de regels maken en de mensen die deze regels uit moeten voeren op een totaal andere golflengte zitten.

Vergelijk het maar met de  rij en rusttijdenwet, daar zitten ook een hoop "regels" tussen die alleen gemaakt zijn om een A 4 tje vol te maken.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 29-2-2024 om 06:12 zei Pierre:

 

Oververmoeid...wie heeft het hier ergens over 'oververmoeid' gehad?


Eigen woorden van de betreffende chauffeur:

 

“Ik neem hier de verantwoording voor deze overtreding, gewoon omdat ik dat veiliger vond dan doorrijden met een slaperige kop.”

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-2-2024 om 22:34 zei Eeweep:

Dus ja, helemaal terecht dat hij bekeurd wordt. Daarmee zadelt hij de omgeving op met zijn probleem. Aandacht voor dat probleem vragen is natuurlijk prima, maar laat dan de veroorzaker van dat probleem niet daarbuiten. Als gevaarlijke stoffen niet bij de afnemer gelost kunnen worden zonder dat je tegen de regels in moet gaan, laat de afnemer dan verantwoordelijk zijn voor de oplossing. In dit geval dus parkeerplaatsen voor dit soort uitzonderingen(?).


 

Volgens mij kom jij uit Veghel.
Leuk voor de werkgelegenheid al die bedrijven hier maar parkeren in Veghel mag je niet, en in de omgeving kan het niet. 😵

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:


Eigen woorden van de betreffende chauffeur:

 

“Ik neem hier de verantwoording voor deze overtreding, gewoon omdat ik dat veiliger vond dan doorrijden met een slaperige kop.”

 

Het zal eerder beeldspraak zijn geweest... ik kan me ook niet voorstellen als je nét gelost hebt bij de Shell en dan in de Willem Barendzstraat gaat parkeren, dat je dan oververmoeid bent en met je ogen zit te knijpen.

 

Dit zijn ook eigen woorden van de chauffeur. In mijn optiek een meer plausibele verklaring waarom hij vlak na het lossen vlakbij een parkeerplaats zocht.

 

"ik zat aan mijn uren. Ik nam de beslissing om een veilige plek te zoeken, in plaats van over mijn uren de snelweg op te rijden"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden