[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

dode hoek stickers Frankrijk, Hoeveel op trekker oplegger?


Murphy

Vraag

  • Administrators

Zoals al in de titel: een trekker en oplegger, hoeveel stickers moet dat hebben?

Op de trekker, beide kanten op de deur. Maar de oplegger? En wat als dit een open/dieplader is?

Mogen de stickers ook eventueel op palletkist/gereedschapbak?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 1
  • Forumlid
2 uur geleden zei Murphy:

Zoals al in de titel: een trekker en oplegger, hoeveel stickers moet dat hebben?

Op de trekker, beide kanten op de deur. Maar de oplegger? En wat als dit een open/dieplader is?

Mogen de stickers ook eventueel op palletkist/gereedschapbak?

 

In het filmpje word het precies uit de doeken gedaan;

 

https://www.youtube.com/watch?v=zdV3aWZnHJ0

 

Rechts achter op de oplegger dient ook een sticker te zitten,maar niet alleen daar;ook achterop de cabine van een trekker moet er een zitten,als je eens met een losse trekker moet rijden.

Ook achterop een aanhanger en achterop een motorwagen moet er een zitten.

 

Hier staat de wetgeving zoals in Frankrijk voorgeschreven :

 

https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000042865682

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

Is het niet nog steeds zo dat deze stickers dan wel verplicht zijn, maar dat er geen straf tegenover staat als je ze niet voert? Of dat die verplichting niets meer is dan een aanbeveling of zoiets?

 

Wie weet precies van de hoed en de rand?

Het niet voeren van deze AM stickers kan ,na een gedoogperiode van een jaar,een bekeuring opleveren van € 135,00.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Deze sticker is een beetje het paard achter de wagen spannen vind ik ( maar wie ben ik),in feite gaat men  dus de voorrang van de fietser/voetganger inperken.

dode hoek ongevallen gebeuren altijd met rechtdoorgaand en afslaand verkeer;nu gaat men dus de afslaande verkeer( vrachtauto) meer rechten geven dan het rechtdoorgaande ( fietser).

 

Volgens mij is het een utopie om te proberen de fietser te doordringen van het feit dat hij in veel gevallen gewoon niet te zien is vanuit de zitplaats van een chauffeur.

 

Beter was het volgens mij geweest om grote voertuigen verplicht te voorzien van goede camerasystemen,die zijn er hoor.

Maar ja; 6 stickers op een auto kost beduidend minder dan een goed camerasysteem.

 

Feit blijft dat dit soort ongevallen de schrik van iedere chauffeur is,vooral als t kinderen betreft,en dat je,als chauffeur ,volgens de letter van de wet altijd schuldig bent,immers rechtdoorgaand verkeer heeft altijd voorrang,zeer de "zwakkere weggebruiker"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei europeaan:

immers rechtdoorgaand verkeer heeft altijd voorrang,zeer de "zwakkere weggebruiker"

 Heb het meeste van de quote verwijderd, maar fietsers duidelijk maken dat ze de zwakste schakel zijn, verkeer een samenspel is van allemaal en dat je voorrang krijgen moet ipv nemen, is geen slechte zaak.

 

Tevens leert men bij de huidige opleiding voor het C-rijbewijs om zoveel mogelijk het achteropkomend verkeer (fietsers) te blokkeren en dus het gedeelde fietspad vol te zetten met de vrachtauto.

Vrijliggende fietspaden zijn nog een ander verhaal (recht blijven staan en overzicht houden in de spiegels/niet in de breedte/dodehoek spiegels).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
47 minuten geleden zei ayla:

 Heb het meeste van de quote verwijderd, maar fietsers duidelijk maken dat ze de zwakste schakel zijn, verkeer een samenspel is van allemaal en dat je voorrang krijgen moet ipv nemen, is geen slechte zaak.

 

Tevens leert men bij de huidige opleiding voor het C-rijbewijs om zoveel mogelijk het achteropkomend verkeer (fietsers) te blokkeren en dus het gedeelde fietspad vol te zetten met de vrachtauto.

Vrijliggende fietspaden zijn nog een ander verhaal (recht blijven staan en overzicht houden in de spiegels/niet in de breedte/dodehoek spiegels).

 

Groet Ron

 

47 minuten geleden zei ayla:

 Heb het meeste van de quote verwijderd, maar fietsers duidelijk maken dat ze de zwakste schakel zijn, verkeer een samenspel is van allemaal en dat je voorrang krijgen moet ipv nemen, is geen slechte zaak.

 

 

 

Groet Ron

Dat is de theorie;In de praktijk is er maar bitter weinig besef bij de fietser dat hij zich in dode hoek bevind.

Een massieve voorlichtings campagne ( op TV ) zou op zijn plaats zijn bij deze regelgeving,maar dan vraag ik me af : is die er in Frankrijk ?in NL i.i.g niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei ayla:

Tevens leert men bij de huidige opleiding voor het C-rijbewijs om zoveel mogelijk het achteropkomend verkeer (fietsers) te blokkeren en dus het gedeelde fietspad vol te zetten met de vrachtauto.

Als dat al kan…. Je wil zelf ook nog de bocht om. En vervolgens zie je de fietser het trottoir op schieten om juist in de dode  hoek weer naast jou uit te komen😂……

je mag het niet zeggen maar sommigen vragen er om.  Een oplossing zou ik ook niet weten maar als zo n sticker er dan weer eentje red is het prima. 
het is wachten op dat ieder land zijn eigen sticker heeft. Hoeft de auto ook niet meer in een leuk kleurtje gespoten te worden…….

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ dat is idd afhankelijk van wat mogelijk is, correct.

De stoep opschieten is een ding wat velen doen, maar dan zijn ze al wel iets verder weg (en hoogstwaarschijnlijk minder slecht zichtbaar) en zichzelf bewust dat ze iets 'niet correct' doen.

 

Hier in de buurt rijdt een bedrijf met een zeeer grote sticker/spuitwerk op de cabine, waar geen enkele fietser omheen kan.

6266b77005_HH-80710746.jpg

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Als dat al kan…. Je wil zelf ook nog de bocht om. En vervolgens zie je de fietser het trottoir op schieten om juist in de dode  hoek weer naast jou uit te komen😂……

je mag het niet zeggen maar sommigen vragen er om.  Een oplossing zou ik ook niet weten maar als zo n sticker er dan weer eentje red is het prima. 
het is wachten op dat ieder land zijn eigen sticker heeft. Hoeft de auto ook niet meer in een leuk kleurtje gespoten te worden…….

 

Na mijn dodehoekongeval zo’n 10 jaar geleden nu, heb ik er voor gezorgd dat op de lastbakken van alle auto’s van mijn toenmalige werkgever grote 40x40x40cm waarschuwing stickers kwamen.

Met die stickers op de auto heb ik daarna nog meerdere bijna ongevallen gehad, dus of het werkt???

Maar elk ongeval dat je er door voorkomt is 1 dode minder…..

Maar in deze ikke ikke ikke maatschappij wordt het steeds moeilijker om heelhuids thuis te komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
50 minuten geleden zei ayla:

^^ dat is idd afhankelijk van wat mogelijk is, correct.

De stoep opschieten is een ding wat velen doen, maar dan zijn ze al wel iets verder weg (en hoogstwaarschijnlijk minder slecht zichtbaar) en zichzelf bewust dat ze iets 'niet correct' doen.

 

Hier in de buurt rijdt een bedrijf met een zeeer grote sticker/spuitwerk op de cabine, waar geen enkele fietser omheen kan.

6266b77005_HH-80710746.jpg

 

Groet Ron

Wedden van wel???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei RobNiat:

(...) Wie weet precies van de hoed en de rand?

 

Rob, deze hele discussie is ruim een jaar geleden al uitgebreid aan de orde geweest op dit forum.

Ik heb toen al eens een uitleg geplaatst, met voorschriften en voorbeelden hoe de stickers geplaatst dienen te worden. (klik>>>)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Denk dat men dit maar moet verplichten op alle vrachtwaggels.

Dan denk ik dat de medeweggebruikers zich er meer van bewust gaan worden.
Maar niet door een stickkertje ter grote van een postzegel

Nee dit is een mooie uitstraling van je reclame truck????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei europeaan:

 

Beter was het volgens mij geweest om grote voertuigen verplicht te voorzien van goede camerasystemen,die zijn er hoor.

Die plicht is er al voor nieuwe autos vanaf 09-2024 als ik me niet vergis. Systemen voor dodehoekdetectie worden daarom nu al gefaseerd door de diverse merken ingevoerd. Frankrijk wilde zolang echter niet wachten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Da Raymzter:

Die plicht is er al voor nieuwe autos vanaf 09-2024 als ik me niet vergis. Systemen voor dodehoekdetectie worden daarom nu al gefaseerd door de diverse merken ingevoerd. Frankrijk wilde zolang echter niet wachten

Die datum is voor nieuwe voertuigen,een"vanaf" van datum dus,nu zijn alle zware voertuigen verplicht deze AM stickers te plakken.

Maar of de fietser zich er wat van aantrekt,of dat een chauffeur zich veiliger voelt is maar net de vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Fijner was geweest dit in europees verband te regelen. Nu gaat straks ieder land weer zijn eigen stickers verplichten. Net zo dom als al die snelheids stickers achterop...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 17-5-2022 om 17:14 zei kiepenboer:

Denk dat men dit maar moet verplichten op alle vrachtwaggels.

Dan denk ik dat de medeweggebruikers zich er meer van bewust gaan worden.
Maar niet door een stickkertje ter grote van een postzegel

 

 

Ben je gek, ik ben er niet van overtuigd dat deze sticker 5 levens per jaar red per voertuig....

  • Like 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ per voertuig niet, maar al zou het alleen maar in heel Nederland zijn.

 

Denk maar eens aan het leed wat bespaard wordt bij;

-slachtoffer

-chauffeur

-omstanders/getuigen

-familie en vrienden (slachtoffer en chauffeur)

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei schoenenreus:

Ben je gek, ik ben er niet van overtuigd dat deze sticker 5 levens per jaar red per voertuig....

 

Ach ja, al rijdt je er gemiddeld maar 3 tot 4 per jaar dood met je voertuig, dan is 1 leven bespaard toch al een mooi resultaat?

 

Sjonge jonge...:rolleyes: :rolleyes: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Stickers, camera's, waarschuwingssystemen, oplettendheid van de chauffeur, strengere voertuigeisen maar nergens lees ik dat fietsers, scooter/brommerpiloten en voetgangers ook hun steentje bij moeten dragen. Ja, er word op scholen uitgelegd wat de dode hoek is maar zo gauw ze naar huis gaan zijn ze het vergeten. Zijn ze wat ouder dan denken ze er niet eens meer aan en zijn ze (jong) volwassen hebben ze er gewoon schijt aan want de chauffeur moet maar opletten. 

 

Verkeersregels gelden voor iedereen behalve voor fietsers en scooter/brommerrijders. Laten ze die groep maar eens zeer duidelijk maken dat hun gedrag zeer onwenselijk is.

  • Like 3
  • Thanks 7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei edje:

Stickers, camera's, waarschuwingssystemen, oplettendheid van de chauffeur, strengere voertuigeisen maar nergens lees ik dat fietsers, scooter/brommerpiloten en voetgangers ook hun steentje bij moeten dragen. Ja, er word op scholen uitgelegd wat de dode hoek is maar zo gauw ze naar huis gaan zijn ze het vergeten. Zijn ze wat ouder dan denken ze er niet eens meer aan en zijn ze (jong) volwassen hebben ze er gewoon schijt aan want de chauffeur moet maar opletten. 

 

Verkeersregels gelden voor iedereen behalve voor fietsers en scooter/brommerrijders. Laten ze die groep maar eens zeer duidelijk maken dat hun gedrag zeer onwenselijk is.

 

 

Dat is dus precies wat ik bedoel en waarom ik niet geloof in het nut van die stickers. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden