[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vakbonden: ‘Aziatische truckers massaal uitgebuit in EU’


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Vakbonden: ‘Aziatische truckers massaal uitgebuit in EU’

Onderbetaling en cabinecamperen

 

Aziatische vrachtwagenchauffeurs die in West-Europa werken, worden massaal uitgebuit. Ze betalen honderden euro’s om in de EU te kunnen werken en zitten vervolgens maandenlang in hun vrachtwagen tegen een hongerloontje. Dat blijkt uit onderzoek van de stichting Road Transport Due Diligence (RTDD).

 

LTindiers.jpeg.755b637e9ada49790c6df3a271da86ae.jpeg

De Aziatische truckers leven noodgedwongen maanden in hun vrachtwagen. Foto: RvdM / NT

 

De stichting RTDD, opgericht door de vakbonden FNV, ITF en IUF, heeft voor het rapport ruim drie jaar lang onderzoek gedaan. In die periode verzamelde de stichting gegevens van duizenden chauffeurs, voertuigen en transportbedrijven. Daarnaast werden 166 truckers geïnterviewd, waarvan de meeste op parkeerplaatsen.

 

82 Van de ondervraagden kwamen uit Kirgizië, 50 uit Oezbekistan, 20 uit Tadzjikistan en 14 uit Kazachstan. 135 van hen zijn via Litouwen naar de Europese Unie gekomen. Zij verklaarden tussen de 500 en 4.500 dollar te hebben betaald om bij hun werkgever aan de slag te kunnen, dat zouden kosten zijn voor het aanvragen van documenten en reiskosten.

Litouws loon

Niemand van de ondervraagden wist precies hoeveel zij betaald kregen en zelden kregen ze een loonstrookje. Volgens het rapport beloofden transporteurs een loon van 15 tot 40 euro per dag in de eerste twee maanden, daarna zou het loon omhoog gaan tot maximaal 85 euro per dag. Uit de interviews bleek dat de lonen in werkelijkheid nog lager uitvielen, waardoor sommige chauffeurs in financiële problemen kwamen.

 

Chauffeurs die in Litouwen staan ingeschreven maar bijvoorbeeld in Nederland rijden, dienen betaald te worden naar Nederlands loon. Gebaseerd op het onderzoek concludeert RTDD dat dit niet gebeurt.

 

Het gemiddelde salaris van vrachtwagenchauffeurs in Nederland lag in 2022 op zo’n 2.850 euro bruto. Een trucker die RTDD interviewde, gaf aan dat hij volgens het Litouwse systeem werd betaald. In Litouwen is het gemiddelde brutoloon voor truckers 1.204,50 euro.

Lastig handhaven

Daarnaast overnachtten de truckers meestal maanden aan een stuk in hun vrachtwagen, wat volgens het Europese mobiliteitspakket niet is toegestaan. Eén Oekraïense trucker woonde maar liefst elf maanden in zijn vrachtwagen.

 

Handhaving is er nauwelijks, zeker in Nederland, stelt RTDD. Chauffeurs die in België rijden, worden door hun werkgevers zelfs aangespoord om hun weekendrust illegaal in hun cabine in Nederland door te brengen, omdat hier minder controle is.

Due diligence

RTDD is een stichting, opgericht door de Nederlandse vakbond FNV en de internationale vakbonden ITF en IUF. Doel van RTDD is om de werkomstandigheden van chauffeurs te verbeteren en verladers te helpen aan hun due diligence verplichtingen op het gebied van mensenrechten te voldoen.

 

De truckers rijden voor grote multinationals als Ikea, Heineken, Lidl, Ford en L’Oreal. Met die verladers sluit de stichting overeenkomsten van due diligence. ‘Daarin worden multinationals geholpen om misstanden te voorkomen’, legde Edwin Atema van RTDD eerder aan NT uit. ‘Stichting RTDD voert dan controles uit naar de transportbedrijven en hun onderaannemers waarvan de multinational gebruik maakt. Het doel is dat multinationals gebruik gaan maken van bedrijven die wet- en regelgeving naleven en respect hebben voor chauffeurs. Je kunt contracten met malafide vervoerders nu wel opzeggen, maar dan komen daar andere weer voor terug.’

 

bron: Nieuwsblad Tranport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar gaan we weer. Nu zijn het “die arme Aziaten”…

 

Dat een Nederlandse chauffeur duizenden Euro’s moet investeren voordat hij zelfstandig de weg op mag, dat wordt voor het gemak maar vergeten hier. 
Rijbewijs, Code 95, chauffeurspas, paspoort en noem maar op. Heel normaal.  Maar als een Aziaat moet investeren om hier een toekomst op te bouwen dan heet het “uitbuiting”. 
 

En als ze dan hier zijn dan “wonen” ze in de truck. Joh?! Die snuiters komen hier om wat te verdienen. Maar Atema ziet ze liever in een huurhuis van €1200- zoals een Nederlandse loonslaaf die netaan kan rondkomen. 
 

Van mij geen medelijden. Totaal niet. Ik mis die tijd dat ik een jaar lang in Australië onderweg was. Prachtige tijd gehad toen. Daar hoeft niemand medelijden mee te hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei RobNiat:

is die tijd dat ik een jaar lang in Australië onderweg was. Prachtige tijd gehad toen. Daar hoeft niemand medelijden mee te hebben. 

Rijde je daar ook voor een hongerloontje? 

Of verdiende 't hetzelfde? 

De vakbonden komen op voor de werkmeners, makkelijk als je zelf genoeg verdiend. 

De bedrijven waar ze voor werken betalen de aandeelhouder goud geld over de ruggen van hun en jouw. 

Wanneer ze ziek zijn worden ze langs de kant van de weg gezet. 

Die bedrijven ontduiken ook jouw pensioen enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoeveel bedrijven doen dit????? 

 

https://finance.yahoo.com/news/anti-union-efforts-cost-starbucks-141959867.html

 

-A labor union-backing shareholder wrote a letter to the U.S. Securities and Exchange Commission on Friday, saying that Starbucks has failed to disclose costs arising from anti-union campaigns, which was estimated at about $240 million

bewerkt door corydon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De enige die daar van me stal Ibo was de Australische overheid. Als niet ingezetene betaalde ik daar de helft meer belasting dan mijn autochtone collega’s. 
 

Maar daar had en heb ik geen enkel probleem mee. Er bleef naar mijn begrippen zat over. En ik vond het leuk. Wat zeg ik; voordat ik daar een baan kreeg was ik in staat om te betálen om zelf met een roadtrain te mogen rijden!

 

Maar die arme Kazachstanen die worden natuurlijk gedwongen om in Europa te rijden. Dat zal wel weer anders liggen. 

bewerkt door RobNiat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei RobNiat:

De enige die daar van me stal Ibo was de Australische overheid. Als niet ingezetene betaalde ik daar de helft meer belasting dan mijn autochtone collega’s. 
 

Maar daar had en heb ik geen enkel probleem mee. Er bleef naar mijn begrippen zat over. En ik vond het leuk. Wat zeg ik; voordat ik daar een baan kreeg was ik in staat om te betálen om zelf met een roadtrain te mogen rijden!

 

Maar die arme Kazachstanen die worden natuurlijk gedwongen om in Europa te rijden. Dat zal wel weer anders liggen. 

Ik denk het wel. Die arme Kazachstanen hebben waarschijnlijk een arme familie die ze moeten onderhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei RobNiat:

(...) En ik vond het leuk. Wat zeg ik; voordat ik daar een baan kreeg was ik in staat om te betálen om zelf met een roadtrain te mogen rijden!

Maar die arme Kazachstanen die worden natuurlijk gedwongen om in Europa te rijden. Dat zal wel weer anders liggen. 

 

De vergelijking die jij maakt gaat niet op Rob, je haalt twee dingen door elkaar nu.
 

In jouw situatie lijkt het niet om verdiensten te gaan maar meer om de uitdaging. Je hebt zelf genoeg financiële middelen achter de hand en bent haast bereid om zelf te betalen om met een roadtrain te mogen rijden. Dat je de helft meer belasting moet betalen is ook al niet belangrijk, ook daar heb je geen enkel probleem mee. Puur voor het avontuur dus, geld is van ondergeschikt belang en niet de drijfveer om een jaar in Australië te gaan pionieren.


De mensen waar het hier om gaat leven vaak in armoedige omstandigheden die ver onder onze normale standaard liggen, dat behoeft verders geen uitleg. Men word dingen in het vooruitzicht gesteld zoals een goed salaris verdienen om uiteindelijk een beter leven te kunnen hebben met hun families. Ze zullen echt niet gedwongen worden om in Europa te komen rijden maar offeren daar wel veel voor op. Uiteindelijk maken ze die stap en blijkt alles één grote leugen zodra ze hier zijn.

 

Zichzelf dus een grote worst voor laten houden en zich hier in de ellende laten storten en voorgelogen door diezelfde mensen of bedrijven die ze eerder gouden bergen beloofden. Los van het feit dat ik ze nog liever gisteren dan vandaag allemaal zie vertrekken met hun LT gekentekende auto's vind ik dit wel een wereld verschil met jouw situatie.
 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
38 minuten geleden zei HendrikJansen:

Als het dan allemaal zo slecht is hier en ze voelen zich uit gebuit waarom blijven ze hier dan?  

Ik sprak laatst een pakistaan die was 1 jaar weg en dan 2 maanden naar huis.(voor samskip via duitse bv op Pools kenteken)

Vond het niet ideaal maar deed het voor het geld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei Da Raymzter:

Waarschijnlijk omdat ze voor hun papieren afhankelijk zijn van hun werkgever? Die mensen kennen hun rechten hier helemaal niet. 

Net als al die Filipijnse dienstmeisjes in moslim landen , paspoort wordt afgepakt en vervolgens wordt je slaaf gemaakt .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei andremast:

Ik sprak laatst een pakistaan die was 1 jaar weg en dan 2 maanden naar huis.(voor samskip via duitse bv op Pools kenteken)

Vond het niet ideaal maar deed het voor het geld.

 Ideaal zal het voor niemand van die mannen zijn, en voor het geld doen ze het allemaal, net als wij overigens. Maar als je je echt uit gebuit voelt ga je toch op zoek naar een andere werkgever toch? Eentje waar je wel krijgt wat je denkt te moeten krijgen. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei HendrikJansen:

Welke papieren?

 

Persoonlijke documenten of zaken misschien? Ik heb daar al eens reportage over gezien hoe zoiets in zijn werk gaat. Het betrof toen -zo ik me kan herinneren- een Belgisch bedrijf wat een stel Oost-Europese chauffeurs op deze manier letterlijk in de mangel had.
 
Ze komen vol verwachting deze kant op, leveren bij aankomst hun hele hebben en houwen in, worden aan het werk gezet en krijgen een salaris in het vooruitzicht gesteld. Wat voor hun komst niet verteld word is dat ze b.v. een abnormaal hoog bedrag aan huur moeten betalen voor hun huisvesting hier; een smerig klein achterkamertje of een garagebox waar ze met tien man in moeten verblijven, tot zelfs het gas en water wat ze gebruiken in het weekend moet dik voor betaald worden. Allemaal aan diezelfde 'werkgever' die deze mannen op zijn beurt weer detacheert bij één of ander bedrijf.

Uiteindelijk blijft er onder aan de streep weinig of niks aan salaris over. Zomaar terugkeren naar huis kan ook niet, ze kunnen geen kant uit omdat ze én geen poen hebben én hun persoonlijke zaken achter slot en grendel zitten. Vaak zijn ze contractueel gebonden -zover dat iets voorstelt- waar bedreigingen ook niet van de lucht zijn wanneer men uit de school klapt of er van tussen wil. Gewoon pure slavernij dus, op een zelfde soort manier zoals dat ook veel in de prostitutie gebeurt. Op het allerlaagste niveau...

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Pierre:

 

Persoonlijke documenten of zaken misschien? Ik heb daar al eens reportage over gezien hoe zoiets in zijn werk gaat. Het betrof toen -zo ik me kan herinneren- een Belgisch bedrijf wat een stel Oost-Europese chauffeurs op deze manier letterlijk in de mangel had.
 
Ze komen vol verwachting deze kant op, leveren bij aankomst hun hele hebben en houwen in, worden aan het werk gezet en krijgen een salaris in het vooruitzicht gesteld. Wat voor hun komst niet verteld word is dat ze b.v. een abnormaal hoog bedrag aan huur moeten betalen voor hun huisvesting hier; een smerig klein achterkamertje of een garagebox waar ze met tien man in moeten verblijven, tot zelfs het gas en water wat ze gebruiken in het weekend moet dik voor betaald worden. Allemaal aan diezelfde 'werkgever' die deze mannen op zijn beurt weer detacheert bij één of ander bedrijf.

Uiteindelijk blijft er onder aan de streep weinig of niks aan salaris over. Zomaar terugkeren naar huis kan ook niet, ze kunnen geen kant uit omdat ze én geen poen hebben én hun persoonlijke zaken achter slot en grendel zitten. Vaak zijn ze contractueel gebonden -zover dat iets voorstelt- waar bedreigingen ook niet van de lucht zijn wanneer men uit de school klapt of er van tussen wil. Gewoon pure slavernij dus, op een zelfde soort manier zoals dat ook veel in de prostitutie gebeurt. Op het allerlaagste niveau...

Ook dat is niks nieuws. Live meegemaakt met een aantal Polen. Ze betaalden samen 3 x het bedrag aan huur van de woning waar ze in leefden. Heel blij dat ze een zorgkosten verzekering hadden bij CZ. Echter betaalden ze 1,5 maal zoveel daarvoor bij hun zetbaas als dat CZ in rekening bracht. En zo waren er nog wel een aantal dingen waar die oplichter hun gewoon bij de veter had. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je misstanden ziet kijken veel mensen de andere kant op. 

Deze mensen hebben geen keus. Hun regering is zo corrupt. 

IKEA is 1 van de rijkste ondermeningen ter wereld, opgericht door een SSer. Ik ga er nooit naar binnen. 

T is allemaal geld voor de aandeelhouders. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei corydon:

Als je misstanden ziet kijken veel mensen de andere kant op. 

Deze mensen hebben geen keus. Hun regering is zo corrupt. 

IKEA is 1 van de rijkste ondermeningen ter wereld, opgericht door een SSer. Ik ga er nooit naar binnen. 

T is allemaal geld voor de aandeelhouders. 

Onzin. Ook die mensen hebben een keus. En… ook onze regeringen zijn corrupt…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei corydon:

Wat keuzes hebben die? 

Helemaal niks. 

Hoezo niet?  Ze mogen hier werken voor meer inkomen dan in hun thuisland, Ze hoeven niet.  Het merendeel van hun volk leeft nog steeds in hun thuis land tegen de daar geldende normen.

 

Dat ze hun best doen om een beter bestaan te krijgen en hier naartoe komen snap ik wel. Iedereen wil veel verdienen en het beste voor zijn gezin. Maar ze moeten helemaal niks. Als ze zich hier uit gebuit voelen mogen ze van mij gewoon terug  naar hun eigen land.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei HendrikJansen:

Ook dat is niks nieuws. Live meegemaakt met een aantal Polen. Ze betaalden samen 3 x het bedrag aan huur van de woning waar ze in leefden. Heel blij dat ze een zorgkosten verzekering hadden bij CZ. Echter betaalden ze 1,5 maal zoveel daarvoor bij hun zetbaas als dat CZ in rekening bracht. En zo waren er nog wel een aantal dingen waar die oplichter hun gewoon bij de veter had. 

 

Met.Polen zeg je, die komen al een aardig poosje niet meer voor een appel en een ei. Die weten wat ze kunnen vragen en die verdienen in verhouding meer dan jij en ik.

 

Polen is al heel lang geen arm land meer. Roemenië en Bulgarije volgen. 

 

Zelfs Litouwers doen het niet meer voor niets

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei shompie:

 

Met.Polen zeg je, die komen al een aardig poosje niet meer voor een appel en een ei. Die weten wat ze kunnen vragen en die verdienen in verhouding meer dan jij en ik.

 

Polen is al heel lang geen arm land meer. Roemenië en Bulgarije volgen. 

 

Zelfs Litouwers doen het niet meer voor niets

Ja, met Polen idd. Omstreeks 2009. We hebben die jongens thuisgebracht met kerst. Anders kwamen ze niet thuis met kerst als het aan die oplichter lag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Eeweep:

Ik denk het wel. Die arme Kazachstanen hebben waarschijnlijk een arme familie die ze moeten onderhouden.


Dus ze komen voor “het grote geld”. Naar hun begrippen dan. 
 

Maar omdat ze minder krijgen dan een Nederlandse chauffeur worden ze uitgebuit. 
 

Dat ze “waarschijnlijk” een arme familie hebben die ze moeten onderhouden is jouw aanname. En als dat zo is dan is het nog steeds hun keuze om in het westen te gaan werken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei andremast:

Ik sprak laatst een pakistaan die was 1 jaar weg en dan 2 maanden naar huis.(voor samskip via duitse bv op Pools kenteken)

Vond het niet ideaal maar deed het voor het geld.

 

5 uur geleden zei suggs73:

En voor zijn gezin , maar een jaar weg , donders , dat is heel wat anders , respect voor de opoffering .


Ook hier weer. Waar spreekt André over een gezin? Maar Suggs heeft zijn conclusies al getrokken. De man heeft een gezin dat hij moet onderhouden. 
 

Als het echt zo slecht was dan ging de man niet voor twee maanden naar Pakistan terug. Maar dan kwam hij nooit weer. 
 

Misschien weet Hendrik ook of die Polen die hij met Kerst naar huis heeft gebracht zoveel jaren terug, daar toen zijn gebleven? Of stonden ze na het nieuwe jaar weer gewoon op de stoep bij de werkgever?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden