Forumlid RINI 68 35 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari mischien is de vraag hier al 100 keer gesteld maar dan doe ik het toch voor de 101ste keer en hoop dat iemand een onderbouwd en gedocumenteerd antwoord op kan geven , het betreft dit : Citaat Uw personeel mag niet langer dan zes uur werken zonder pauze. Werken zij 6 tot 9 uur, dan moeten zij minstens een halfuur pauze nemen. ik heb dit vorig jaar met de tachocursus ook gevraagd en de trainer beaamde het maar nu begon vanmiddag de teamleider transport weer er over dat ik zoveel overtredingen had op dit gebied , volgens mij zegt de wet dat ik bij een werkdag TOT 6 uur diensttijd GEEN pauze hoef te maken en bij een diensttijd TUSSEN de 6 en 9 uur een pauze van 2 x 1/4 uur of een 1/2 uur welk ik dus ook TUSSEN die 6 en 9 uur op zou moeten nemen daar ik voor die eerste 6 uur geen pauze hoef te maken ? de trainer van de tacho cursus beaamde dit waar de teamleider transport bij zat maar werd net op kantoor geroepen bij de teamleider transport omdat ik volgens zijn overzicht een hele waslijst aan overtredingen had want pas pauze na 6 1/2 uur of pas na 7 uur maar dat klopt dan toch ? dan neem ik die 1/2 uur of vaak 3/4 uur ivm rijtijd toch tussen die 6 en 9 uur en dat is toch de bedoeling ? volgens mijn teamleider transport zou ik dat 1/2 uur pauze moeten maken voor die eerste 6 uur om zijn ( ??? ) terwijl ik in die 6 uur helemaal geen pauze hoef te maken , die 1/2 uur hoef ik pas tussen de 6 en 9 uur diensttijd te maken omdat ik dan wettelijk die pauze moet maken maar er staat nergens dat ik direct bij 6 uur die pauze moet maken toch ? er staat in de vette letters boven dat je bij 6 tot 9 uur werken minstens een 1/2 uur pauze moet nemen maar er staat nergens WANNEER je die moet nemen alleen dat je dus bij 9 uur arbeid in die tijd een 1/2 uur moet nemen of ben ik nou achterlijk kan iemand dit uitleggen liefst met een officieel document hoe dit nou precies zit dank 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid zoetwatermatroos 1247 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari En lees die eerste vet gedrukte zin nu eens hard op voor... Een pauze is minimaal 15 minuten dus een kwartiertje in de eerste 6 uur zo voldoende moeten zijn... Ben met je eens dat er nergens staat wanneer je dat zgn halfuurtje moet pakken ... 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid roadtrain 7960 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Niet alleen rijden is werk, maar ook andere werkzaamheden, zoals laden en lossen. Als u meer dan 6 uur achter elkaar (onafgebroken) werkt, moet u ook een pauze nemen: Werkt u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken op een dag? Dan moet u minstens 30 minuten pauze nemen. Werkt u langer dan 9 uur onafgebroken? Dan moet u minstens 45 minuten pauze nemen. Deze pauzes mag u ook in stukken van 15 minuten nemen. bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/rijtijden-en-rusttijden-wegvervoer heb je soms binnen die uren toch 4,5 rijuren gemaakt? Want dat gaat boven de atw. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid RINI 68 35 Geplaatst 20 januari Auteur Forumlid Share Geplaatst 20 januari ja dat was al bekend maar het gaat er nu om wanneer ik dat 1/2 uur of die 3 kwartier moet nemen dan ? zoals het hier staat tussen de 6 en 9 uur maar volgens mijn teamleider dus al in de eerste 6 uur , daar gaat het even om , niet over dat ik pauze moet nemen of hoeveel Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid roadtrain 7960 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Tussen de 0 en 9 uur dus. Niet bij aanvang of einde dienst. ( je mag dus niet een dienst met pauze beginnen of eindigen. laat het stukje eens lezen aan de teamleider. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid steenhaas1 2893 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Citaat Pauzeregeling Artikel 5:4 58 1 De werkgever organiseert de arbeid van een jeugdige werknemer zodanig dat, indien hij meer dan 4,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken door een pauze. De pauze bedraagt ten minste 30 minuten, die zonodig kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten. 2 De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij: a. meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten; b. meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten. 3 Bij collectieve regeling kan van het tweede lid worden afgeweken. Daarbij wordt in acht genomen dat de werkgever de arbeid zodanig organiseert, dat indien de werknemer meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 15 minuten. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in dit lid is bepaald, wordt afgeweken van het tweede lid, is nietig. . Uit de officiële arbeidstijdenwet, dus vóór de 6 uur diensttijd verstreken is moet je een half uur pauze hebben gehad Rini gr Henk P.S. stond wel bij geldig tot 31-12-2020, maar doorgaans staat hier de actuele wetgeving. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid europeaan 13203 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari 2 uur geleden zei RINI 68: ja dat was al bekend maar het gaat er nu om wanneer ik dat 1/2 uur of die 3 kwartier moet nemen dan ? zoals het hier staat tussen de 6 en 9 uur maar volgens mijn teamleider dus al in de eerste 6 uur , daar gaat het even om , niet over dat ik pauze moet nemen of hoeveel Je teamleider heeft gelijk;je moet na 5,5 uur arbeid minimaal 30 minuten pauze hebben,die je mag nemen in 2 x 15 minuten. Na 6 uur moeten je pauzes er ook opzitten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid lientje 3630 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari 15 minuten pauze in 6 uur arbeid. Dan nogmaals een kwartier pauze voor de 9 uur arbeid. De rest lost zich wel op met de RTW. 2 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid steenhaas1 2893 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Dus de wet hoef je niet te volgen lientje? 😉 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Schots en Scheef 9931 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Maximaal 6 uur werken of maximaal 4½ uur rijden minimaal 45 minuten pauze, kun je weer 6 uur werken / 4½ uur rijden Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid opa bert 1160 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari 2 uur geleden zei RINI 68: ja dat was al bekend maar het gaat er nu om wanneer ik dat 1/2 uur of die 3 kwartier moet nemen dan ? zoals het hier staat tussen de 6 en 9 uur maar volgens mijn teamleider dus al in de eerste 6 uur , daar gaat het even om , niet over dat ik pauze moet nemen of hoeveel Je haalt twee dingen door elkaar , de arbeidstijdenwet zegt binnen 6 uur minimaal 'n half uur rust ,al heb je dan nog maar 20 minuten gereden, dat heeft niks met de rij tijdenwet te maken , die zegt na 4.5 uur rijden 45 min. pauze 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid lientje 3630 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari 16 minuten geleden zei steenhaas1: Dus de wet hoef je niet te volgen lientje? 😉 Ik heb meestal geen 4.5 rijuren binnen de 6 de eerste 6 uur. Dus ik moet er wel even aan denken dat ik dat kwartiertje neem. Het moet toch wel een hele barre dag worden als ik dat tweede kwartiertje moet pakken voor mijn 4.5 rijuren om zijn. Dat bedoel ik er mee. Maar er zal vast werk zijn waar dit anders is door werkzaamheden of wachttijden. Mijn man rijdt nog weleens met een BE combinatie. Rijdt er mee naar zijn werkplek, gaat daar aan het werk met zijn landbouwwerktuig. Hij moet er dus ook op letten dat hij zijn tacho niet op werken laat staan 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Showfeur 408 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Deze overtreding heb ik ook wel eens. Ik heb even opgezocht wat het GloboFleet uitlees programma er over zegt. Je moet na uiterlijk 6 uur arbeid, 1/2 uur pauze nemen. Stel je begint om 6:00, dan moet je om uiterlijk 12:00 een half uur pauze nemen. Heb je bijvoorbeeld om 10:00 een kwartiertje pauze gehad, dan moet je uiterlijk 12:15 nog een kwartiertje pauze nemen In beide gevallen kun je om 12:30 weer verder, als je dan nog niet aan je rijtijd zit tenminste. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid steenhaas1 2893 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Je moet na uiterlijk 5:30 een half uur pauze nemen, 1e fout. Je moet als je om 6:00 begint om 12:00 een half uur pauze gehad hebben! Nogmaals de arbeidstijdenwet Citaat 2 De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij: a. meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten; b. meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten. 2 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid zoetwatermatroos 1247 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Als je de arbeidstijden vervoer er bij pakt staat er niets over dat in.... Even naar een heel eind naar beneden scrollen naar artikel 2.5:6 ik lees het als 5.59 werken 15 minuten pauze en door.... https://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2020-01-25 2 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Showfeur 408 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari Dat klopt, dat het in de arbeidstijdenwet staat. Maar in het beroepsgoederenvervoer gelden afwijkende regels Dit staat bijvoorbeeld ook in de arbeidstijdenwet en geldt ook niet voor ons: Citaat Rust na werktijd • Na een werkdag mag een werknemer 11 uur aaneengesloten niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken. • Bij een 5-daagse werkweek mag een werknemer na een werkweek 36 uur aaneengesloten niet werken. • Een langere werkweek is ook mogelijk, mits in een periode van 14 dagen de werknemer minimaal 72 uur aaneengesloten niet werkt. Deze periode mag gesplitst worden in twee perioden van minimaal 32 uur. Hier staat ook precies wat RINI in de openingspost schrijft: https://europa.eu/youreurope/business/human-resources/transport-sector-workers/road-transportation-workers/index_nl.htm#:~:text=Werken zij 6 tot 9,zij dan hun rusttijd nemen. Maar goed, dit staat er ook, en klopt ook niet: Citaat Nachtwerk Als uw werknemers tussen middernacht en 7 uur 's morgens werken, worden zij beschouwd als nachtarbeiders. Als zij nachtwerk doen, mogen zij in een periode van 24 uur maximaal 10 uur werken (inclusief de nachtdienst). Zijn teamleider maakt ook gebruik van dit soort programma,s, dus als hij doet zoals ik beschreven heb, heeft hij er gegarandeerd geen gezeik meer over. Maar het blijft toch verwarrend, wat het nu precies is. Er is tegenstrijdige berichtgeving over, doe je een half uur binnen de 6 uur, zit je natuurlijk altijd goed. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Durashift 2706 Geplaatst 20 januari Forumlid Share Geplaatst 20 januari 2 uur geleden zei Showfeur: Deze overtreding heb ik ook wel eens. Ik heb even opgezocht wat het GloboFleet uitlees programma er over zegt. Je moet na uiterlijk 6 uur arbeid, 1/2 uur pauze nemen. Dat is het hele gezeik.. Die fleetprogramma's voor het management zijn geprogrammeerd op de arbeidstijden wet en niet op het arbeidstijdenbesluit Vervoer, naar mijn mening. Binnen 6 uur arbeid een kwartier pauze, dát is het minimale. Zelfde als met het laatste kwartier pauze, bij 10 uur arbeid of meer. Wat te doen als je nu 9uur en 50 minuten arbeid hebt gemaakt? Naar mijn mening is een half uur pauze erop hebben staan voldoende. 3 uur geleden zei lientje: 15 minuten pauze in 6 uur arbeid. Dan nogmaals een kwartier pauze voor de 9 uur arbeid. De rest lost zich wel op met de RTW. Ik zou direct 30 minuten maken voor de 9 uur arbeid. Met zo'n 2e keer een los kwartiertje moet je later alsnog een half uur maken voor de nieuwe rijuren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid lientje 3630 Geplaatst 21 januari Forumlid Share Geplaatst 21 januari 8 uur geleden zei Durashift: Ik zou direct 30 minuten maken voor de 9 uur arbeid. Met zo'n 2e keer een los kwartiertje moet je later alsnog een half uur maken voor de nieuwe rijuren. Dat bedoel ik.... als dat eerste kwartiertje van die 45 minuten maar gemaakt is vóór de 6 uur arbeidstijd is er niets aan de hand. 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid europeaan 13203 Geplaatst 21 januari Forumlid Share Geplaatst 21 januari 2 uur geleden zei lientje: Dat bedoel ik.... als dat eerste kwartiertje van die 45 minuten maar gemaakt is vóór de 6 uur arbeidstijd is er niets aan de hand. Volgens mij niet: Je moet,nadat je zesde uur voltooid is een half uur pauze ( mag 2 x 15 min)daarin gehad hebben. Dus na 5,5 uur 30 min pauze. Werk je die dag 9 uur moet je tussen 6 uur en 9 uur nogmaals 15 min maken . Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid lientje 3630 Geplaatst 21 januari Forumlid Share Geplaatst 21 januari Citaat Arbeidstijd (ATW): In 6 uur arbeid ten minste 15 minuten pauze In 9 uur arbeid ten minste 30 minuten pauze In 12 uur arbeid ten minste 45 minuten pauze Ik heb het nog eens bekeken en zo staat het bij ons in het handboek. - - - - - - Verder ter aanvulling. Citaat • Dienst = rijden, werken, (on)voorziene wachttijd, pauzes en nachtrust binnen een periode van 24 uur! (Nachtrust moet altijd in de 24 uur vallen! – let hierop) (Dus: bij 11 uur nachtrust maximaal 13 uur diensttijd en bij 9 uur nachtrust maximaal 15 uur diensttijd) • start de dienst voor 05.00 uur of eindigt de dienst na 00.00 uur dan mag je maar 12 uur arbeidstijd maken (= rijden, werken, onvoorziene wachttijd) volgens onze overlegregeling CAO. • Diensttijd = rijden, werken, (on)voorziene wachttijd, pauzes • Arbeidstijd = rijden, werken, onvoorziene wachttijd 3 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Ger-1957 1412 Geplaatst 21 januari Forumlid Share Geplaatst 21 januari Voor de zoveelste keer worden RTW en ATW weer eens verward Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Durashift 2706 Geplaatst 21 januari Forumlid Share Geplaatst 21 januari in welke post, Ger? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Showfeur 408 Geplaatst 21 januari Forumlid Share Geplaatst 21 januari Ik ben nog even verder gaan speuren. En ik blijf erbij, dat je na uiterlijk 6 uur arbeid een half uur pauze moet nemen. En ook niet na bijv. 6 en 1/2 of 7 uur, want dan klopt deze regel niet meer: a.geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft Precies zoals het fleet programma ook aangeeft, evenals de teamleider van RINI, die natuurlijk zijn wijsheid ook ontleent aan een fleet programma. Het enige waar je dan nog over zou kunnen discussieren, is dat je maar een kwartiertje na uiterlijk 6 uur hoeft te nemen, en het andere kwartiertje in de 6-9 uur mag vallen. In de normale arbeidstijdenwet, wordt inderdaad gesproken over na uiterlijk 5,5 uur een half uur pauze. Maar, die is niet op ons van toepassing: Beroepen met afwijkende werktijden en rusttijden Voor een aantal werknemers en beroepen gelden andere regels voor onder andere werktijden en rusttijden. Bijvoorbeeld voor artsen in opleiding tot specialist die bereikbaarheidsdiensten draaien. Deze regels staan in het Arbeidstijdenbesluit. De Arbeidstijdenwet is dan (gedeeltelijk) niet van toepassing. Arbeidstijdenbesluit vervoer Geldend van 25-01-2020 t/m heden Besluit van 14 februari 1998, houdende nadere regels inzake de arbeids- en rusttijden in of op voertuigen, aan boord van vaartuigen en voor loodsen (Arbeidstijdenbesluit vervoer) Artikel 2.5:6 1De bestuurder op wie verordening (EG) nr. 561/2006 en het AETR-verdrag niet van toepassing zijn, handelt overeenkomstig artikel 5:4, tweede en derde lid, van de wet. 2De bestuurder op wie het eerste lid niet van toepassing is, handelt in overeenstemming met artikel 7 van verordening (EG) nr. 561/2006 dan wel, voor zover het AETR-verdrag van toepassing is, in overeenstemming met artikel 7 van het AETR-verdrag. 3Behoudens het eerste en tweede lid en artikel 2.5:3, organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat indien deze andere werkzaamheden dan rijden omvat dan wel mede omvat, de werknemer, voor zover hij vervoer verricht waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is: a.geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft; b.ingeval de arbeidstijd zes uren of langer, doch niet meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 30 minuten heeft, dan wel twee pauzes van elk ten minste 15 minuten; c.ingeval de arbeidstijd meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 45 minuten heeft, dan wel verschillende pauzes van elk ten minste 15 minuten. 4De persoon, bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, van de wet, neemt pauzes in acht overeenkomstig het derde lid. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Showfeur 408 Geplaatst 21 januari Forumlid Share Geplaatst 21 januari Update: een kwartiertje binnen de 6 uur arbeidstijd, lijkt inderdaad genoeg te zijn. Hier heb ik van 9:48 tot 16:33 (totaal 6:45) precies een kwartier pauze gehad (14:35-14:50) En er gaan geen alarmbellen af bij het Fleet programma. Dus Rini, doe er je voordeel mee😊 Verder blijft het geneuzel natuurlijk, bij mijn weten heeft er nooit iemand een bekeuring voor gehad. Fleet programma geeft het ook aan als raadgeving en niet echt een overtreding. Maar als je teamleider er tevreden mee is, ben jij tenminste van het gezeur af. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Forumlid Durashift 2706 Geplaatst 21 januari Forumlid Share Geplaatst 21 januari 56 minuten geleden zei Showfeur: Hier heb ik van 9:48 tot 16:33 (totaal 6:45) precies een kwartier pauze gehad (14:35-14:50) En er gaan geen alarmbellen af bij het Fleet programma. Als je 6 uur en 30 minuten in totaal arbeid gepleegd hebt (dus 6:45 uur minus 15 minuten pauze) heb je dus arbeid verricht tussen de 6 en 9 uren.. en dien je 30 minuten pauze gemaakt te hebben, ofwel 2x een 15 minuten. Indien je 5 uur en 59 minuten arbeid verricht hebt tijdens een werkdag, dan hoef je, volgens het ATB-V nul minuten pauze gemaakt te hebben (zie punt a in je citaat). In de praktijk zijn er weinig dagen waarop je minder dan 6 arbeidsuren maakt (misschien met wachturen) waardoor je dus altijd wel op een half uurtje pauze komt. Precies dat half uurtje wordt er bij ons standaard vanaf getrokken... Maar ja.. dat ene kwartiertje dat ik dan nog nodig heb voor de rijtijd.... ga ik die er netjes bij zetten als pauze of regel ik dat ergens in de ochtend ff. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.