[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onwerkbare dagen/uren


roadtrain

Recommended Posts

  • Forumlid
7 uur geleden zei roadtrain:

Ff 6 dagen niets gedaan....

(iets met ijs en sneeuw zoadat onze klanten niets kunnen dus wij ook niet)

 

Gewoon interesse, hoe werkt zoiets nu je 6 dagen 'verplicht' thuis hebt gezeten terwijl je werkgever eigenlijk ook door overmacht -lees extreme weersomstandigheden- geen kant uit kan?

 

Krijg je al deze dagen gewoon uitbetaald, lever je dagen of TVT in?

Ik lees hier op dit forum altijd dat men een loongarantie van 40 uur per week heeft en de werkgever deze uren moet betalen, of men nou thuis zit of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

heb ook enkele dagen thuis gezeten...

wij hebben een uren potje opgebouwd, van de overuren (weet effe niet exact hoeveel uren)

maar als dat potje leeg is... betaald de werkgever..

maar maar meestal komt dit niet zover...

deze keer was ook wel extreem... komt ook bijna niet meer voor..

hoe dit bij roadtrain is.... durf ik niet te zeggen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tvt. Uit potje van 80 uur. (In mijn geval van de knv dagen af, Max 1 per maand. 
op is op. en alleen in dec jan feb. En in bouwvak maar dit komt zelden voor omdat dan de meesten al  vakantie hebben en er steeds meer werk blijft. 
Als er geen cao is zoals nu, mag het niet aangevuld worden. 
 

was deze keer inderdaad extreem. 
 

maar ik houd mij eigen wel bezig. Kon gister al rijden “maar had geen tijd🙀

 

 

955374A9-7C95-46D9-9B06-9F03B8474738.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid



 
Gewoon interesse, hoe werkt zoiets nu je 6 dagen 'verplicht' thuis hebt gezeten terwijl je werkgever eigenlijk ook door overmacht -lees extreme weersomstandigheden- geen kant uit kan?


Staat iets over in de cao.

Is een pot voor, soort vorstverlet.
Kan de werkgever aanvragen bij uwv.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei Schots en Scheef:

Staat iets over in de cao.

Is een pot voor, soort vorstverlet.
Kan de werkgever aanvragen bij uwv.

 

Dank je. Dat is tenminste bruikbare informatie!

 

Het z.g. TVT-potje is dus niet bestemd voor dit soort situaties zoals het vanuit de CAO word uitgelegd. 

Of het in de praktijk ook zo werkt durf ik te betwijfelen, de eerder genoemde voorbeelden spreken voor zich...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Schots en Scheef:


 

 


Staat iets over in de cao.

Is een pot voor, soort vorstverlet.
Kan de werkgever aanvragen bij uwv.

 

Gaat niet helemaal op want wij konden wel werken.........(rijden. Heb zelf nog eerste sneeuwmaandag gereden) maar de opdrachtgever had geen werk voor  ons omdat zijn klanten niet meer konden werken en dus niets meer bestelden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei roadtrain:

Gaat niet helemaal op want wij konden wel werken.........(rijden. Heb zelf nog eerste sneeuwmaandag gereden) maar de opdrachtgever had geen werk voor  ons omdat zijn klanten niet meer konden werken en dus niets meer bestelden.

 

Voor diegeen die wel wouden blijven rijden is daar vervangend werk voor geregeld? Of hebben die ook noodgedwongen een sigaar uit eigen doos gehad?  Dat de opdrachtgever geen werk heeft wil niet zeggen dat je werkgever geen werk heeft natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
32 minuten geleden zei iveco 35c17:

Voor diegeen die wel wouden blijven rijden is daar vervangend werk voor geregeld? Of hebben die ook noodgedwongen een sigaar uit eigen doos gehad?  Dat de opdrachtgever geen werk heeft wil niet zeggen dat je werkgever geen werk heeft natuurlijk.

Voorgaande jaren was er wel eens wat te rijden op andere locatie maar alleen adr. Men kijkt wel rond maar is beetje moeilijk met vorst en sneeuw. Je weet nooit hoe lang het duurt. Aantal winters waren zo zacht dat er altijd doorgereden kon worden. Dit was eigenlijk sinds lange tijd voor meer dan een week. 
 

wij doen alleen cementprodukten rijden en die hele markt ligt in een keer  stil. Dus daar kan je niet terecht. 
 

binnen het bedrijf zal gerust wel wat te doen zijn maar die willen je dan ook voor langere tijd. Evt inwerken indien nodig.

Dan is er al weer werk. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik begrijp best dat het allemaal niet zo erg is -of dat men er niet echt een probleem van maakt om een keer een paar dagen thuis te blijven en hier wat snipperdagen of TVT-uren voor in te leveren.

Zoals Europeaan al zegt is het in principe wél een sigaar uit eigen doos; het werkgeversrisoco word in deze situatie neergelegd bij de werknemer, de CAO is daar ook duidelijk over zoals in het voorbeeld van S&S.

 

Wat zegt Ger hier van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
26 minuten geleden zei Pierre:

, de CAO is daar ook duidelijk over

Dan moet je nog eens lezen....

Bij tiny zou het kunnen kloppen want als hun grondstoffen en wateraanvoer bevriezen kunnen ze geen beton meer maken. Kunnen ze wel beton maken maar wordt het niet afgenomen dan kunnen ze wel rijden. (Maar tiny heb andere cao denk ik)

in ons geval kon er dus “gewoon” gereden worden..en dat is niet wat in de cao staat. 

Over de tvt regeling heb ik wel een mening maar helaas niet genoeg steun om het tegen te houden😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Kiepenboer:

Is in het kipper transport toch ook vaak zo dat als je begint dat met je verteld dat men aan de TVT regeling
mee doet, en dit is voor in de winterdag als er minder werk is.

Heb dat zelf ook meegemaakt toen ik een blauw maandag op zoeen 5 asser 10 bij 4 heb gereden.

 

 

Zoals jij het uitlegt komt dat meer op mij over als normaal werk je 55 uur in de week maar in de winter misschien maar 45 en dat vullen we aan met TVT zodat je elke maand toch ongeveer hetzelfde verdienen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Zoals jij het uitlegt komt dat meer op mij over als normaal werk je 55 uur in de week maar in de winter misschien maar 45 en dat vullen we aan met TVT zodat je elke maand toch ongeveer hetzelfde verdienen. 

Dat doen ze bij onze conculega,s. Maar die moeten eerst 160! Uur sparen. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei EJD:

Waarschijnlijk iets in de trant van "dat we het aan ons zelf hebben te danken maar dat het bij Vos allemaal wél goed is geregeld". Of zo.

 

Het was een serieus bedoelde vraag aan Ger. Mede omdat hij vaak refereert aan de 8-urige werkdag.

 

Heb je een paar dagen geen werk om wat voor reden dan ook, dan gewoon 8 uur per dag betalen i.p.v. je eigen overuren die je op de andere dagen van de week gewerkt hebt inleveren omdat je z.g. een loongarantie hebt van 40 uur per week of de dagen die je thuis zit vanwege geen werkzaamheden betalen vanuit je eigen TVT-tegoed.

 

Benieuwd wat Ger zijn visie hierop is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is dan wel misschien een koekje uit eigen zak ...
Maar dat is altijd beter als helemaal niets ...zou ik zeggen.

Wat ik mij dan weer afvraag...
We hebben al een aantal jaren zachte winters gehad .
Wat gebeurt er met die uren ?
Worden die bewaard of Worden ze uitbetaald ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die worden gewoon bewaard, Simon.

 

Bij ons was het “vroeger” zo dat een deel van het personeel in de winterperiode in de WW ging, daar hadden we dan een contract van 9 maanden voor. Van half maart tot aan de kerst.

 

Om dat geneuzel met het GAK, later UWV, te voorkomen/ontwijken hebben wij als personeel samen met de directie een regeling bedacht waarbij wij overuren opsparen welke we tegen 130% uitbetaald krijgen als we thuis zijn. Dit geldt ook in geval iemand tekort vrije dagen heeft, voor de vacantiedagen dus. Deze uren vul je weer aan in de loop van de tijd, dus niet gelijk alle gewerkte overuren inleveren, maar gespreid.

 

In de WW heb je (maximaal) 70%, een sollicitatieplicht waar je niks mee kan, en is tegenwoordig de minimale periode 6 maanden.

Nu krijgt iedereen een vaste aanstelling, na zijn tweede tijdelijke contract.

 

Misschien niet volgens de CAO (Beroepsgoederen vervoer). Maar het scheelt dat wij daar niet onder vallen, op een paar na.

 

Het werkt prima, iedereen is bij ons tevreden, en als ik met klanten er over praat wordt er regelmatig met verbazing gereageerd dat het zo simpel kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei syme65:

Het is dan wel misschien een koekje uit eigen zak ...
Maar dat is altijd beter als helemaal niets ...zou ik zeggen.

Wat ik mij dan weer afvraag...
We hebben al een aantal jaren zachte winters gehad .
Wat gebeurt er met die uren ?
Worden die bewaard of Worden ze uitbetaald ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
 

Zitten in een potje en worden bewaard. Staan iedere maand keurig op je urenoverzicht. 
max aanvulling per maand 8 uur en Max gebruik 80 uur per jaar. Maar we hebben ze nog nooit allemaal nodig gehad n

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Het was een serieus bedoelde vraag aan Ger. Mede omdat hij vaak refereert aan de 8-urige werkdag.

 

Heb je een paar dagen geen werk om wat voor reden dan ook, dan gewoon 8 uur per dag betalen i.p.v. je eigen overuren die je op de andere dagen van de week gewerkt hebt inleveren omdat je z.g. een loongarantie hebt van 40 uur per week of de dagen die je thuis zit vanwege geen werkzaamheden betalen vanuit je eigen TVT-tegoed.

 

Benieuwd wat Ger zijn visie hierop is.

De 40 urige werkweek heeft toch als  basis de 8 urige werkdag. 
behalve voor berekening overuren. 
Verlof of wat dan ook is hele of halve dag. 
Tijd voor tijd lever je alleen de 100%overuren voor in. De 30% wordt altijd uitbetaald. 
 

ken bedrijven waar ze 160 of zelfs meer tvt moeten sparen. 
 

valt een bedrijf om is alles weg,.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
56 minuten geleden zei roadtrain:

De 40 urige werkweek heeft toch als  basis de 8 urige werkdag. 

Niet in de CAO beroepsgoederen vervoer,toch?

Daar is het gewoon 40 uur garantie per week,en de rest zijn overuren.

Of je die 40 uur nu maakt op 5 dagen of op maandag dinsdag en woensdag maakt niet uit.

TLN wil zelfs naar een garantie van 160 uur/4 weken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Niet in de CAO beroepsgoederen vervoer,toch?

Daar is het gewoon 40 uur garantie per week,en de rest zijn overuren.

Of je die 40 uur nu maakt op 5 dagen of op maandag dinsdag en woensdag maakt niet uit.

TLN wil zelfs naar een garantie van 160 uur/4 weken.

Ik moet t anders formuleren: iedere dag die geen werkdag is word gerekend als 8 uur.... verlofdag

ziektedag, tvt dag. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden