[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onderhandelingen CAO 2024


Showfeur

Recommended Posts

  • Forumlid

De nieuwe inzet van de FNV voor de CAO BGV 2024 is bekend:

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/09/leden-stemmen-in-met-inzetbrief-nieuwe-cao-bgv

 

Complete inzetbrief: 

https://www.fnv.nl/getmedia/01de2906-e7d3-40d0-8f9b-9f06704453ac/voorstellenbrief-FNV-TL-definitief.pdf

 

Financiële paragraaf: 

 

-Wij stellen een structurele loonsverhoging voor van 10% met ingang van 1 januari 2024.

Dit percentage wordt breed ondersteund door de uitkomsten van onze ledenraadpleging en is een direct gevolg van de ongewoon hoge inflatie, die ook tijdens de huidige cao heeft voortgeduurd. Daarnaast dient dit percentage ook om een koopkrachtverbetering te realiseren

 

- Wij willen een algemene prijscompensatie (APC) afspreken om toekomstig koopkrachtverlies tegen te gaan. 

 

- Een betere kilometervergoeding 

Wij willen artikel 39a aanpassen zodat er geen sprake meer is van de mogelijkheid om de eerste 10 kilometer in mindering te brengen. Verder willen wij de hoogte van de reiskostenvergoeding, zoals afgesproken, mee laten groeien met de fiscale maximum netto kilometervergoeding. 

 

-Toewerken naar een minimumloon van 16 euro  

Wij signaleren dat het minimumloon onvoldoende toereikend is om fatsoenlijk van rond te komen. FNV is daarom de campagne ‘voor 16’ gestart. Wij willen op basis van het FNV arbeidsvoorwaardenbeleid afspraken met u maken om te komen tot een minimumloon van minimaal 16 euro. Wij maken onze sector hiermee aantrekkelijker voor potentiële nieuwe werknemers. 

 

-8-urige werkdag

 De huidige cao kent overuren pas toe boven 40 diensturen per week (niet liggend op zaterdag en/of op zondag), onze sector onderscheidt zich hiermee in negatieve zin, ten opzichte van andere sectoren. Wij willen daarom met u afspreken dat overuren ingaan boven 8 diensturen per werkdag. 

 

-Onregelmatigheid- /nacht- /ploegentoeslag omhoog  

Onze sector onderscheidt zich ook in negatieve zin ten opzichte van andere sectoren op het punt van onregelmatigheid-, nacht- en ploegentoeslag. Leden ervaren de huidige toeslagen als onvoldoende en niet meer van deze tijd.  

 

-Minimum cao

De cao heeft een standaard karakter, bijna alle in Nederland afgesloten cao’s hebben een minimum karakter. Wij stellen voor de standaard cao om te zetten in een minimum cao. Dit om verschillende deelsectoren de ruimte te bieden om te komen tot maatwerk en verbeteringen. 

 

 

Arbeidsomstandigheden: 

 

Tot onze teleurstelling hebben de gesprekken over de ‘cao van de toekomst’ tot nu toe niets concreets opgeleverd, terwijl wij gezamenlijk hebben geconcludeerd dat dit hard nodig is. Wij willen daarom tijdens de komende onderhandelingen tot concrete afspraken voor een toekomstbestendige cao komen.

Daarbij denkende aan: 

- Minder verplichte overuren en meer zeggenschap over de vrijedagen/vrijetijd.

- Boven 45 uur per week overwerk mogen weigeren.

- Wij willen een maximum stellen aan nachtwerk. Een medewerker mag maximaal 2 keer per week verplicht worden om in de nacht te werken.

- De zin “Als bedrijfsvoering dat toelaat” zoveel mogelijk uit de cao.

- Wachtdag afschaffen.

- Meer invloed van werknemers op hun rooster.

- Goede afspraken over de nachtrust tussen diensten.

- Een 80-90-100 regeling voor de medewerkers die niet in aanmerking komen voor de RVUregeling. 

 

Overige punten:

- Punten VNB.

- Punten pensioenfonds.

- Discount ex KNV afschaffen.

- Artikel 80 (vakbondscontributie) wordt standaard vergoed door werkgever.

- Beperking van tijdelijke contracten.

 

 Vanzelfsprekend behouden wij ons het recht voor om aanvullende voorstellen in te dienen, voorstellen in te trekken of voorstellen te wijzigen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei corne64:

als ze die 8 urige werkdag er toch eens door zouden krijgen. 

Dank zij het urenregistratie systeem dat we nu hebben is dat bij ons al het geval 😉 
Toen het handmatig ingevoerd/nagekeken werd diverse discussies gehad over hoe het in te voeren, zeker toen we van 4weken naar maand betaling gingen. Daar had hij nog niet over nagedacht toen eerst zei hij zus en toen zo, het werd de eerste dag van de week is leidend. Maar in 2018 was 31 december een maandag, dus volgens zijn regels hoorden 1,2,3 en 4 januari 2019 bij de laatste week van 2018. Mijn weeknummers liepen dus achter was ik eigenwijs😇, ik eigenwijs? Ik deed precies wat hij gezegd had😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei corne64:

als ze die 8 urige werkdag er toch eens door zouden krijgen. 

 

Waarom zou je dat persé willen Corné?

 

Jij komt op vrijdagochtend terug op de zaak, er is geen werk meer en wil dan met de schoffel het plantsoen gaan doen, de loods nog effe aanvegen, kapotte pallets repareren of ander soort k*tklusjes op gaan knappen tot jij de volle 8 uur gewerkt hebt?


Er is in mijn beleving namelijk geen enkele werkgever die jou zomaar laat gaan na b.v. 3 gewerkte uren en die dan effe met 5 betaalde uren aanvult tot de 8-urige werkdag. Dan gaan ze dit soort dingen verzinnen, ik geloof niet dat iemand daar op zit te wachten.

Wat wel zeer wenselijk is het niet vrijwillig overstaan tijdens een buitenlandse feestdag gewoon met 8 uur te betalen. Het kost je of een snipperdag, of 8 overuren als je die dag zelf geen snipperdag inlevert. Momenteel krijgen we niks betaald voor zo'n dag als buiten de normale onkostenvergoeding een extra toelage van € 13,79 netto én € 24,59 bruto.

  • Like 1
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

 

Waarom zou je dat persé willen Corné?

 

Jij komt op vrijdagochtend terug op de zaak, er is geen werk meer en wil dan met de schoffel het plantsoen gaan doen, de loods nog effe aanvegen, kapotte pallets repareren of ander soort k*tklusjes op gaan knappen tot jij de volle 8 uur gewerkt hebt?


Er is in mijn beleving namelijk geen enkele werkgever die jou zomaar laat gaan na b.v. 3 gewerkte uren en die dan effe met 5 betaalde uren aanvult tot de 8-urige werkdag. Dan gaan ze dit soort dingen verzinnen, ik geloof niet dat iemand daar op zit te wachten.

Wat wel zeer wenselijk is het niet vrijwillig overstaan tijdens een buitenlandse feestdag gewoon met 8 uur te betalen. Het kost je of een snipperdag, of 8 overuren als je die dag zelf geen snipperdag inlevert. Momenteel krijgen we niks betaald voor zo'n dag als buiten de normale onkostenvergoeding een extra toelage van € 13,79 netto én € 24,59 bruto.

Jij bent ook wel heel erg goed met extreme voorbeelden verzinnen vriend.

Hoe vaak komt het in stukgoed niet voor dat je doordat je met slottijden werkt eens vroeg stil komt te staan?

Hoe vaak komt het niet voor dat je op zondag weg moet omdat je ergens een rdv hebt maandag morgen maar dat je daarna weer vroeg stil komt te staan omdat de bv die vijfde je na 15 uur niet meer wil lossen.

Op de zaak maar ik zelden mee dat ik minder dan 8 uur per dag maak.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei kiepenboer:

Heb er zelf al jaren niet mee te maken gehad, maar wat denk je van de reiskostenvergoeding woon/werk.
Is een feit geworden, maar de eerste 10 km worden niet vergoed nu dacht ik.
Rij je dus 14 km enkel krijg je nu nog maar 8 km vergoed

ook een heel belangrijke. Buinenlandse feestdagen over staan.

Nu gaat Pierre weer typen dat zijn werkgever zijn chauffeurs gewoon laat rijden in rijverboden....

Wij mogen gewoon een dag stil staan. op die dag krijg je dus niks betaald op je verblijfskosten vergoeding na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei corne64:

Jij bent ook wel heel erg goed met extreme voorbeelden verzinnen vriend (...)

 

Om heel eerlijk te zijn Corné, heb ik van al dat soort voorbeelden nagenoeg geen last. Serieus niet.

 

Ik geloof niet dat ik 3 keer op een jaar niet aan mijn 8 uur per dag kom door vroeg stil staan, rdv's of klanten die mij na 15.00 niet meer willen lossen.

 

In het ergste geval een wijnboer die na 16.00 niks meer doet, dan rijden we naar de routier en staan op tijd aan de kant, maar dan nog heb ik zo'n dag voldoende uren.

 

Zoals gezegd kan het een keer voorkomen, dan praten we over misschien een half uur ofzo, dat is te verwaarlozen. In jou geval blijkbaar niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei Pierre:

 

Om heel eerlijk te zijn Corné, heb ik van al dat soort voorbeelden nagenoeg geen last. Serieus niet.

 

Ik geloof niet dat ik 3 keer op een jaar niet aan mijn 8 uur per dag kom door vroeg stil staan, rdv's of klanten die mij na 15.00 niet meer willen lossen.

 

In het ergste geval een wijnboer die na 16.00 niks meer doet, dan rijden we naar de routier en staan op tijd aan de kant, maar dan nog heb ik zo'n dag voldoende uren.

 

Zoals gezegd kan het een keer voorkomen, dan praten we over misschien een half uur ofzo, dat is te verwaarlozen. In jou geval blijkbaar niet.

ander voordeel is dat ze je niet bv op donderdag melden dat je vrijdsg thuis mag blijven. Als je dan al aan je 40 uur zit heb je dus overuren voor niks gemaakt. 

elke dag na 8 uur elk uur een overuur. is ook wel lekker.

Dat zou ook een flinke verhoging van je salaris kunnen zijn lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei corne64:

(...) Nu gaat Pierre weer typen dat zijn werkgever zijn chauffeurs gewoon laat rijden in rijverboden....

 

Dat kan wel eens voorkomen om b.v. het laatste stukje Frankrijk uit te komen.

 

Voor de rest staan wij ook gewoon een dag stil Corné. Net als jij en nog vele anderen, onbetaald wel te verstaan, op een paar extra toeslagen na zoals ik eerder in mijn voorbeeld gaf.

 

Daarin gaf ik ook al aan dat het onvrijwillig verblijf in het buitenland t.b.v. een feestdag gewoon betaald moet worden. Maar dat vind ik toch iets anders dan een 8-urige werkdag i.p.v. 40-urige werkweek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei corne64:

ander voordeel is dat ze je niet bv op donderdag melden dat je vrijdsg thuis mag blijven. Als je dan al aan je 40 uur zit heb je dus overuren voor niks gemaakt. 

elke dag na 8 uur elk uur een overuur. is ook wel lekker.

Dat zou ook een flinke verhoging van je salaris kunnen zijn lijkt mij.

Gebeurt dat zo vaak dan, dat er op vrijdag niet gewerkt hoeft te worden?

De 8 uur regeling kan natuurlijk ook een hoop betutteling cq discussie opleveren.  Bv je bent op  donderdag om  uur of 6 begonnen en rond 13.00 uur klaar met laden in Lyon om maandag ergens te lossen. Dat er dan gezegd word werk je 8 uur maar vol  zodat je morgen nog 8 uurtjes werk hebt om thuis te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Gebeurt dat zo vaak dan, dat er op vrijdag niet gewerkt hoeft te worden?

De 8 uur regeling kan natuurlijk ook een hoop betutteling cq discussie opleveren.  Bv je bent op  donderdag om  uur of 6 begonnen en rond 13.00 uur klaar met laden in Lyon om maandag ergens te lossen. Dat er dan gezegd word werk je 8 uur maar vol  zodat je morgen nog 8 uurtjes werk hebt om thuis te komen.

Dat was puur om een voorbeeld te schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 24-9-2023 om 18:55 zei corne64:

ander voordeel is dat ze je niet bv op donderdag melden dat je vrijdsg thuis mag blijven.

 

Dus anders gezegd: er is geen werk voorhanden op vrijdag, maar met een 8-urige werkdag gaat jou werkgever voor die vrijdag gewoon netjes 8 uur betalen terwijl jij thuis zit en in de vorige 4 dagen al dik 40 uur verdient hebt. Dat geloof je toch zelf niet?

 

Ik ben van mening dat m.b.t. de discussie over een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige werkweek teveel de vergelijking word gemaakt met het gros van de normale beroepen waar mensen met een normale 40-urige werkweek nooit meer dan 8 uur per dag werken.

 

In die 'normale beroepen' geld net als in het beroepsgoederenvervoer een betalingsverplichting van 40 uur per week. Ongeacht op welke dag men bij een normale baan van 40 uuur per week niet aan de 8 uur zou komen, heeft men dan automatisch altijd een aanvulling tot 8 uur. 

 

Het is in mijn optiek dan ook niet reëel om een vergelijking te willen maken met een gewone baan van 40 uur in 5 dagen en een baan zoals de onze waar je normaal gesproken met gemak zo'n 50-60 uur in diezelfde 5 dagen maakt.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
53 minuten geleden zei Pierre:

 

Dus anders gezegd: er is geen werk voorhanden op vrijdag, maar met een 8-urige werkdag gaat jou werkgever voor die vrijdag gewoon netjes 8 uur betalen terwijl jij thuis zit en in de vorige 4 dagen al dik 40 uur verdient hebt. Dat geloof je toch zelf niet?

 

Ik ben van mening dat m.b.t. de discussie over een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige werkweek teveel de vergelijking word gemaakt met het gros van de normale beroepen waar mensen met een normale 40-urige werkweek nooit meer dan 8 uur per dag werken.

 

In die 'normale beroepen' geld net als in het beroepsgoederenvervoer een betalingsverplichting van 40 uur per week. Ongeacht op welke dag men bij een normale baan van 40 uuur per week niet aan de 8 uur zou komen, heeft men dan automatisch altijd een aanvulling tot 8 uur. 

 

Het is in mijn optiek dan ook niet reëel om een vergelijking te willen maken met een gewone baan van 40 uur in 5 dagen en een baan zoals de onze waar je normaal gesproken met gemak zo'n 50-60 uur in diezelfde 5 dagen maakt.

 

 

 

het gros van de mensen krijgen uren die ze meer werken per dag betaals als overuur.

Dat is hoe het hoort te zijn wat mij betreft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 23-9-2023 om 18:24 zei corne64:

als ze die 8 urige werkdag er toch eens door zouden krijgen. 


Dat zal altijd een dingetje blijven.

Net zoals wanneer je een contract van 4 dagen hebt van 32 uur per week, je overuren pas in gaan na 40 uur. 
Anders zou jij wanneer je overuren maakt meer verdienen als je collega die een contract van 40 uur heeft.

Bij een 0 uren contract of oproep contract geldt dit niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 24-9-2023 om 12:13 zei Pierre:

 

Waarom zou je dat persé willen Corné?

 

Jij komt op vrijdagochtend terug op de zaak, er is geen werk meer en wil dan met de schoffel het plantsoen gaan doen, de loods nog effe aanvegen, kapotte pallets repareren of ander soort k*tklusjes op gaan knappen tot jij de volle 8 uur gewerkt hebt?


Er is in mijn beleving namelijk geen enkele werkgever die jou zomaar laat gaan na b.v. 3 gewerkte uren en die dan effe met 5 betaalde uren aanvult tot de 8-urige werkdag. Dan gaan ze dit soort dingen verzinnen, ik geloof niet dat iemand daar op zit te wachten.

Wat wel zeer wenselijk is het niet vrijwillig overstaan tijdens een buitenlandse feestdag gewoon met 8 uur te betalen. Het kost je of een snipperdag, of 8 overuren als je die dag zelf geen snipperdag inlevert. Momenteel krijgen we niks betaald voor zo'n dag als buiten de normale onkostenvergoeding een extra toelage van € 13,79 netto én € 24,59 bruto.

Is per branche verschillend. In het binnenland heb je smorgens nog wel eens drukte terwijl er smiddags er niks te doen is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Schots en Scheef:

Is per branche verschillend. In het binnenland heb je smorgens nog wel eens drukte terwijl er smiddags er niks te doen is. 

 

 En dus stuurt die werkgever je naar huis na een paar gewerkte uren omdat er 's middags niks te doen is, maar betaald je toch iedere dag de volle 8 uur...
Dat geloof je zelf toch niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei Pierre:

 

 En dus stuurt die werkgever je naar huis na een paar gewerkte uren omdat er 's middags niks te doen is, maar betaald je toch iedere dag de volle 8 uur...
Dat geloof je zelf toch niet?

Ja klopt. Zo gebeurde het 25 jaar geleden wel.  En als ze dat niet willen moeten ze maar wat zoeken. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Schots en Scheef:

Ja klopt. Zo gebeurde het 25 jaar geleden wel.  En als ze dat niet willen moeten ze maar wat zoeken.

 

Kijk aan, dat zijn de betere werkgevers. Gewoon de volle mep betalen, ook als je halve dagen werkt.

 

Was dat toevallig diezelfde werkgever die ook gewoon een volle dag betaalde als je auto in de garage stond en dan zelfs nog de OKV doorbetaalde tijdens je vakantie? Daar bleek later ook dat je ook niet zo heel goed op je loonstrook had gekeken.. ;)

 

Op 27-4-2021 om 21:42 zei Schots en Scheef:

Vorige week thuis geweest. Mijn auto was nog bij de fietsenmakers. Gewoon 8 uur geschreven en ter compensatie 2 dikke dagen. Zodat ik goed in de uren zit.

 

Op 22-5-2021 om 23:00 zei Schots en Scheef:

(...) In de vakantie/ vrije dag krijgen we zelfs okv tegenwoordig
En als je ziek bent krijg je ook een gemiddelde van je overuren van de voorgaande xx weken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 7-10-2023 om 12:43 zei Pierre:

 zelfs nog de OKV doorbetaalde tijdens je vakantie? Daar bleek later ook dat je ook niet zo heel goed op je loonstrook had gekeken.. ;)

 

 

 

Knooiert. Ff beter opletten. Staat al enkele jaren in de cao. Maar dat jouw werkgever dat niet betaald kunnen wij niet helpen. 

 

 

Misschien eens beter opletten waar je recht op hebt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Schots en Scheef:

Knooiert. Ff beter opletten. Staat al enkele jaren in de cao. Maar dat jouw werkgever dat niet betaald kunnen wij niet helpen. 

 

Misschien eens beter opletten waar je recht op hebt. 

 

De OKV (verblijfskostenvergoeding)

word volgens jou doorbetaald tijdens je vakantie? En dat staat dan ook al enkele jaren in de CAO?

 

Nu leer ik zowiezo graag bij en hoor ik wel vaker dergelijke onzin, meestal ook nog van dat soort volk dat nog te dom is om hun eigen naam te schrijven en die dan ook prompt met "de CAO" beginnen te zwaaien om hun bewering kracht bij te zetten, dus ik zou zeggen; laat mij het betreffende artikel uit die CAO maar eens zien dan.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Schots en Scheef:

Knooiert. Ff beter opletten. Staat al enkele jaren in de cao. (...) Misschien eens beter opletten waar je recht op hebt. 

 

Ik heb zelf het antwoord nog maar even gezocht voor je.

 

Twee jaar geleden sprak je nog over "een foutje"  toen je eerder beweerde dat je de OKV gewoon doorbetaald kreeg tijdens je verlof.

 

Toen had je naar eigen zeggen al niet goed gekeken en waren het overuren, ploegentoeslag en onregelmatigheidstoeslag terwijl je dacht dat je OKV tijdens je verlof doorbetaald kreeg.

 

Nu staat het zomaar al jaren in de CAO? Kom op, laat zien!

 

Screenshot_20231012_205121_SamsungInternet.jpg.023da7dcf3ba97285b0e9a60dded4f54.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Schots en Scheef:

Knooiert. Ff beter opletten. Staat al enkele jaren in de cao. Maar dat jouw werkgever dat niet betaald kunnen wij niet helpen. 

 

 

Misschien eens beter opletten waar je recht op hebt. 

Kan niet in de CAO staan;

de OKV is een convenant tussen de werkgevers en de belastingdienst, en is dus geen arbeidsvoorwaarden artikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden