[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hartman blijft maar groeien


andremast

Recommended Posts

  • Forumlid

Met meerdere chauffeurs een wagen delen valt wel mee als de trekker een vaste chauffeur heeft met een paar vaste serieuze springers er op. Bij mijn standplaats bij Peter Appel ging dat eigenlijk best prima. De meeste vaste chauffeurs waren 4 of 5 (of 6) dagen van huis en als die wagen in Middenmeer stond reed een springers er op. Deze wagens hadden 95% van de tijd een vaste oplegger dus een schade was dan ook snel te achterhalen en je wist ook meestal hoe een combinatie van een merk met star/stuur of hef combinatie met het aantal assen reed.

Eventuele schades of storingen werden ook meteen gemeld  of lampjes werden gemaakt. Daar werd ook door de  planning en organisatie op toegezien👌 
 

Met dat koppelen en geen controle wordt er veel gesloopt ja. En de desinteresse die je daardoor krijgt. Ach het was al stuk voor ik hem aankoppelde hoor. 🙄
Nee vaste spannen is het beste, en natuurlijk serieuze collega’s die gebreken en storingen door geven zodat het ook gemaakt kan worden.
Wat Hendrik al eens aan gaf toen hij bij HK werkte. Af en toe heb je het gevoel dat je als enigste de garage kan vinden, is het omdat een ander het niet kan schelen? . 😣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei shompie:

Er kunnen ook 2 vaste chauffeurs op een auto zitten.

 

Ik ben uitgegaan van één vaste chauffeur op de auto. Met dubbelbemand -al dan niet vaste koppels- is die 2 ton per jaar ook makkelijk haalbaar, veel meer zelfs. Enkelbemand onmogelijk binnen de grenzen van de wet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Ik ben uitgegaan van één vaste chauffeur op de auto. Met dubbelbemand -al dan niet vaste koppels- is die 2 ton per jaar ook makkelijk haalbaar, veel meer zelfs. Enkelbemand onmogelijk binnen de grenzen van de wet.

Klopt helemaal Pieree en Lientje.
Ikzelf ben zo'n springer en heb zo ongeveer wel de meeste auto's van binnen bekeken (bij Oldenburger). Helaas is er ook wel verschil tussen de vaste chauffeurs. De 1 heeft geen moeite met schotelvet door de cabine, waarbij de ander nog weleens opbelt of je wel op je sokken rijdt..... Daarbij moet ik zeggen, dat ik me toch wel een soort van aanpas aan de staat van de cabine. Diegenen die een auto spik en span neerzetten, waarbij de lichtgrijze bekleding nog als nieuw is, ikzelf ook met plezier werk en echt goed oppas met eten en werken, zodat het spul netjes blijft binnen. Diegenen die een smerige bende achterlaten, rijd ik weleens vaker op de schoenen. Echter de smerige auto lever ikzelf ook weer schoner in, meestal bij de 1e stop haal ik dan ff een doekje door de hut, gewoon uit eigen belang. Ikzelf rijd liever op sokken, dan op de werkschoenen en meestal moet ik ook nog een anchtje slapen in het huisje, dus schoonmaken is dan ook eigen belang.

 

Elke keer een ander op de auto, of elke keer op een andere auto kan voor en andelen geven. Ikzelf vind het leuk om alle auto's te leren kennen, echter merk wel, dat het bij een 2e rit soepeler loopt.
Ikzelf heb er echter geen probleem mee, om bij onduidelijkheid ff iemand te vragen. Ook dat scheelt weer in de schades.


De auto's die rond de 3 ton per jaar liepen bij Oldenburger, zaten in een poule van 3 koppels op 2 auto's.

Zodra de 1e rit gedaan was en de auto retour was op het dock, gooien de volgenden hun spullen er al in en wordt meestal de motor niet eens uitgezet.
In dit geval heb je dus 6 chauffeurs op 2 auto's, waarbij elk koppel er op aangesproken werd als de auto smerig ingeleverd werd (binnenkant cabine praat ik over).
In dit systeem stond 1 van de auto's dan altijd op vrijdagmiddag al stil, welke dan weer werd gebruikt voor een weekend rit naar het noorden (zolang je maandag maar weer voor 13h terug was, dan was er geen probleem).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei lientje:

(...) De meeste vaste chauffeurs waren 4 of 5 (of 6) dagen van huis en als die wagen in Middenmeer stond reed een springers er op.

 

Da's lekker dan. Je bent zes dagen in de week onderweg en de planning vind het dan nodig om die ene dag dat die auto stil staat nog effe zo'n springer met zijn vette kloffie op 'jou' auto weg te sturen. Bij vier dagen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar als de vaste chauffeur vijf à zes dagen weg is? Dan nemen ze maar een andere auto, er staan er genoeg.

 

Gelukkig heb ik er geen last van, de auto's staan gewoon stil tijdens de wekelijkse rust, behoudens de vakantie. Al ben ik wel bekend met het fenomeen; kwam je op vrijdagmiddag terug na een week, stond er nog zo'n lichtpunt van het uitzendbureau met zijn mapje te zwaaien naast de deur. Of je zo snel mogelijk je auto uit wilde want hij moest nog weg met een avondritje.

 

Overigens denk ik niet dat het allemaal druk en zo strak gepland is, ook niet bij Appel, of Loos zo je wil, dat die auto's allemaal 7 dagen in de week rijden. Dat zal best meevallen.

 

3 uur geleden zei lientje:

(...) Eventuele schades of storingen werden ook meteen gemeld of lampjes werden gemaakt. Daar werd ook door de planning en organisatie op toegezien.

 

Dat melden van schades kennen we inmiddels wel... kijken of niemand het gezien heeft, vlug wegzetten en maken dat we wegkomen. Ik kan er boeken over schrijven..

 

Ze weten van jou bij wijze van spreken tot tien jaar terug en op de minuut nauwkeurig precies te vertellen waar je toen was en wat je daar deed. 

Stap je op maandag in je auto en het is een puinhoop, de zaak is aan barrels gereden of je bent iets kwijt wat er eerder nog wel lag, dan word het moeilijk of is het plotseling onmogelijk om nog te achterhalen wie en wanneer er met die auto gereden hebben in het weekend. Ik ken die verhalen...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei Pierre:

 

 

Ze weten van jou bij wijze van spreken tot tien jaar terug en op de minuut nauwkeurig precies te vertellen waar je toen was en wat je daar deed. 

Stap je op maandag in je auto en het is een puinhoop, de zaak is aan barrels gereden of je bent iets kwijt wat er eerder nog wel lag, dan word het moeilijk of is het plotseling onmogelijk om nog te achterhalen wie en wanneer er met die auto gereden hebben in het weekend. Ik ken die verhalen...;)

Ja die gein ken ik. Veel te bang dat je zo een smeerkees even bij zijn nekvel pakt.

 

Maar de meesten verraden zichzelf wel als je een paar weekjes geduld hebt is mijn ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ikzelf heb een boodschappenkrat met de spullen die ik (denk) nodig te hebben bij me, tot aan lege CMR's aan toe.
Enige wat ik gebruik zijn de koelkast en af en toe wat gereedschap (en afgelopen weekend dan de map met kentekenbewijzen, bij de ZOLL controle). M'n broodbeleg houd ik graag koel en de zegels achterop zijn tegenwoordig te dik om met de hand los te trekken.

 

Verder probeer ik de auto schoner achter te laten dan ik hem gekregen heb.
Eventuele schades meld ik, kapotte lampjes probeer ik te repareren, meestal op het veerplein. Lampjes liggen naast de magnetron. De meeste auto's hebben alles op dezelfde plek liggen.

 

En ja, de vaste chauffeurs bij Oldenburger hebben veel in te brengen qua auto en opbouw, maar die extra's 'kunnen' wel betaald worden doordat de auto elke dag rijd.

Wat in mijn ogen ook niet meer dan normaal is. Gereedschap is er om te gebruiken en niet exclusief voor 1 persoon.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei ayla:

of je wel op je sokken rijdt..... 

Ik rij af en toe op iemand anders zijn wagen,maar nooit op mijn sokken(betaald die chauffeur dan ook die bekeuring)

Als hij/zij wil dat het schoon blijft regel dan een (rubber)matje of iets dergelijks bij de pedalen.

Al zal ik er geen zootje van maken, vind ik zelf ook niet leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Da's lekker dan. Je bent zes dagen in de week onderweg en de planning vind het dan nodig om die ene dag dat die auto stil staat nog effe zo'n springer met zijn vette kloffie op 'jou' auto weg te sturen. Bij vier dagen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar als de vaste chauffeur vijf à zes dagen weg is? Dan nemen ze maar een andere auto, er staan er genoeg.

 

Gelukkig heb ik er geen last van, de auto's staan gewoon stil tijdens de wekelijkse rust, behoudens de vakantie. Al ben ik wel bekend met het fenomeen; kwam je op vrijdagmiddag terug na een week, stond er nog zo'n lichtpunt van het uitzendbureau met zijn mapje te zwaaien naast de deur. Of je zo snel mogelijk je auto uit wilde want hij moest nog weg met een avondritje.

 

Overigens denk ik niet dat het allemaal druk en zo strak gepland is, ook niet bij Appel, of Loos zo je wil, dat die auto's allemaal 7 dagen in de week rijden. Dat zal best meevallen.

 

 

Dat melden van schades kennen we inmiddels wel... kijken of niemand het gezien heeft, vlug wegzetten en maken dat we wegkomen. Ik kan er boeken over schrijven..

 

Ze weten van jou bij wijze van spreken tot tien jaar terug en op de minuut nauwkeurig precies te vertellen waar je toen was en wat je daar deed. 

Stap je op maandag in je auto en het is een puinhoop, de zaak is aan barrels gereden of je bent iets kwijt wat er eerder nog wel lag, dan word het moeilijk of is het plotseling onmogelijk om nog te achterhalen wie en wanneer er met die auto gereden hebben in het weekend. Ik ken die verhalen...;)

Van de andere kant, als je als monteur tegen een vaste chauffeur een opmerking maakt over een kapotgereden onderspoiler o.i.d., dan heeft die dat ook nooit zelf gedaan: "vorige week twee dagen vrij geweest, krijg ik hem zo terug", dat soort uitvluchten. Maar goed, met dat soort kilometrages rijdt iedereen weleens iets stuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei shompie:

^^

 

 

Je kan ook gewoon zuinig op een ander zijn spullen zijn.

Daar zit nu net de crux. D'r zijn een hele zwik springers (maar ook vaste chauffeurs die even een dag op "jouw" auto moeten) die dat dus niet doen. Of dat nu om de auto gaat of de oplegger (ook die is van een ander, je werkgever).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Eeweep:

Van de andere kant, als je als monteur tegen een vaste chauffeur een opmerking maakt over een kapotgereden onderspoiler o.i.d., dan heeft die dat ook nooit zelf gedaan: "vorige week twee dagen vrij geweest, krijg ik hem zo terug", dat soort uitvluchten. Maar goed, met dat soort kilometrages rijdt iedereen weleens iets stuk.

Wat ik de laatste jaren ervan gezien en meegemaakt heb zijn het altijd dezelfde die schade rijden. Hier een paal over het hoofd gezien, Daar een chassis niet gezien,  Net iets te ver achteruit. Al dat soort grappen. En nee, niet enkel door springers maar ook door vaste chauffeurs die het geen zak interesseert. De zogenaamde broodrijder. 

 

Vorig jaar rond deze tijd legde ik iemand uit hoe hij zijn spanband achter de karren langs moest spannen, omdat doordat hij met een koeler reed  de balk niet kon gebruiken bij een volle lading karren.

 

Half uur later had hij het al voor elkaar en trok de hele rail los uit de oplegger wand.  Nog eens een uurtje later loste hij de kerstboodschappen vroegtijdig omdat hij dacht dat het wel goed zou gaan met karren zonder rem en een rail die los in de oplegger bungelde  met het spanbandje er recht tussen.  Achteruit de put in met de deuren open , een keer remmen en je voelt hem al aankomen he. LOL

 

Een ander mocht na een paar dagen proefdraaien alleen op pad  in dat winkeldistriwerk  en begon smorgens met laden daar in Raalte. Maar daar zitten de docks vreselijk kort naast elkaar  en in de drukke tijd worden de docks kort naast elkaar gebruikt. Normaal werd er telkens eentje overgeslagen.  Die man die laad en zodra hij vol is trekt hij hem zo de bocht om voor het dock weg.  Hele zijkant van een zo goed als nieuwe auto aan gort, maar mijnheer had niks gemerkt. De verf van die nieuwe auto  hing notabene nog te drogen aan zijn trailer.

 

Koppelaars die weer komen met de hele zijkant vol striping van die duitse  barriers, maar ze hebben niks gemerkt! en vinden het dan ook nog raar als ze geconfronteerd worden met foto s van een auto zonder schade voor hun vertrek.

 

Wat dat betreft kan je veel zeggen van mijn ex werkgever, maar elke keer dat een auto terug kwam op standplaats werd die nagekeken op schades en daar werden dan foto s van gemaakt met de naam van de dader erbij en die mocht er voor tekenen

 

Zo hadden ze dan niet alleen het schade verleden van jouw als chauffeur in beeld. Maar ook een overzicht van de schades aan de auto als die auto uit de vloot ging. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

 

Bij de werkgever waar ik nu ook voor op pad ben heb je ook geen vaste trailer. Nu heeft hij er niet zoveel als jou ex werkgever maar over de 100 heeft hij er wel misschien wel 200 ik weet het niet.

 

Allemaal netjes en zo goed als schade vrij. Ik heb er nu een achter uit 2016, 7 jaar oud en nog geen krasje erop. Ook van binnen, alle stangen balken en spanbanden zitten erbij. Je grijpt nooit mis.

 

Het is ook wat je als bedrijf uitstraalde. De auto waar ik nu mee rijd in van 10-11-23. Staat nu op 23000. Is van Milan, een chauffeur uit Slowakije.  Heel netjes ip zijn spullen, dat was hij op zijn oude en dat is hij ook op deze.

 

Dan ben je vanzelf ook zuinig als springer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei shompie:

^^

 

Bij de werkgever waar ik nu ook voor op pad ben heb je ook geen vaste trailer. Nu heeft hij er niet zoveel als jou ex werkgever maar over de 100 heeft hij er wel misschien wel 200 ik weet het niet.

 

Allemaal netjes en zo goed als schade vrij. Ik heb er nu een achter uit 2016, 7 jaar oud en nog geen krasje erop. Ook van binnen, alle stangen balken en spanbanden zitten erbij. Je grijpt nooit mis.

 

Het is ook wat je als bedrijf uitstraalde. De auto waar ik nu mee rijd in van 10-11-23. Staat nu op 23000. Is van Milan, een chauffeur uit Slowakije.  Heel netjes ip zijn spullen, dat was hij op zijn oude en dat is hij ook op deze.

 

Dan ben je vanzelf ook zuinig als springer.

Dat is nog geen tiende van de aantallen trailers die er bij mijn ex werkgever waren.  Maar idd. Als de vaste kern zuinig is dan zal de rest mee moeten of ze zijn zo weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is jou ervaring Pierre. Ik schrijf mijn ervaring hoe het ook kan met tevreden gezichten. Het kan wanneer er een beetje moeite wordt gedaan om chauffeurs goed op te voeden.

 

En nee chauffeurs rijden niet iedere week 6 dagen in de week maar meerde chauffeurs werkten in roosters en hadden dus met regelmaat lang weekend. Daarom rij/reed ik op maandag en vrijdag vaste dagen.  Als de wagens op standplaats kwamen stonden ze nooit lang op het terrein. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei lientje:

(...) En nee chauffeurs rijden niet iedere week 6 dagen in de week maar meerde chauffeurs werkten in roosters en hadden dus met regelmaat lang weekend.

 

Oow... ik begreep uit jou woorden dat die chauffeurs zes dagen van huis waren. Dan was dus niet de chauffeur maar eigenlijk de auto zes dagen onderweg? Dan word het een heel ander verhaal natuurlijk.

 

10 uur geleden zei lientje:

(...)  De meeste vaste chauffeurs waren 4 of 5 (of 6) dagen van huis -

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei lientje:

Sommige chauffeurs werkten de ene week 6 dagen en de andere week 4 of 5. In ieder geval niet iedere week 6 dagen. 

 

Dat kan ook niet Lientje. Je zit altijd om de week met de verplichte 45-uurs wekelijkse rust, al dan niet met compensatie van eventuele verkorte wekelijkse rust in de weken daarvoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Pierre:

 

Dat kan ook niet Lientje. Je zit altijd om de week met de verplichte 45-uurs wekelijkse rust, al dan niet met compensatie van eventuele verkorte wekelijkse rust in de weken daarvoor.

 

 

Leuk he die compensatie.

 

Uit je hoofd lukt het zowat niet meer. Ik heb nu al vrij vroeg 24 uur onderweg gemaakt. Dus zoals het er nu naar uit ziet maak ik voor Nieuwjaar nog een eenn keer 24 uur. Dat mag tegenwoordig als je maar onderweg bent.

 

En dan dat compenseren he.... vandaag 9 uur op Asten gestaan, mag je dat als compensatie gebruiken?

 

We gaan mee maken wat big brother er van vind. In deze zit namelijk een tachograaf die dat precies tor op de minuut uitrekent voor je 🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei andremast:

Ik rij af en toe op iemand anders zijn wagen,maar nooit op mijn sokken(betaald die chauffeur dan ook die bekeuring)

Als hij/zij wil dat het schoon blijft regel dan een (rubber)matje of iets dergelijks bij de pedalen.

Al zal ik er geen zootje van maken, vind ik zelf ook niet leuk.

Zo denk ik er ook over Andre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei andremast:

Ik rij af en toe op iemand anders zijn wagen,maar nooit op mijn sokken(betaald die chauffeur dan ook die bekeuring)

Als hij/zij wil dat het schoon blijft regel dan een (rubber)matje of iets dergelijks bij de pedalen.

Al zal ik er geen zootje van maken, vind ik zelf ook niet leuk.

Het is niet dat ik op sokken rijd, om de chauffeur een plezier te doen, maar omdat ik het zelf prettiger vind.

Ik gebruikte dit op sokken rijden/bellen als voorbeeld, om aan te geven hoe zuinig sommige chauffeurs op hun spullen zijn (ja, het is vd werkgever....).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei shompie:

 

 

Leuk he die compensatie.

 

Uit je hoofd lukt het zowat niet meer. Ik heb nu al vrij vroeg 24 uur onderweg gemaakt. Dus zoals het er nu naar uit ziet maak ik voor Nieuwjaar nog een eenn keer 24 uur. Dat mag tegenwoordig als je maar onderweg bent.

 

En dan dat compenseren he.... vandaag 9 uur op Asten gestaan, mag je dat als compensatie gebruiken?

 

We gaan mee maken wat big brother er van vind. In deze zit namelijk een tachograaf die dat precies tor op de minuut uitrekent voor je 🤣

Heb jij echt 9 uur  aan  een stuk stil gstaan Ron? In dat geval heb je daar dan toch gewoon een verkorte dagelijkse rust gemaakt en ben je daarna een nieuwe dienstperiode aangevangen en zeker niks gecompenseerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei HendrikJansen:

Heb jij echt 9 uur  aan  een stuk stil gstaan Ron? In dat geval heb je daar dan toch gewoon een verkorte dagelijkse rust gemaakt en ben je daarna een nieuwe dienstperiode aangevangen en zeker niks gecompenseerd.

 

Ik zal zo eens kijken.

 

Hij gaf gisteravond wel aan at ik nog maar 15 minuten mocht rijden. Ik was om 04.00 beginnen en stond 18.45 stil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei shompie:

 

 

 

 

En dan dat compenseren he.... vandaag 9 uur op Asten gestaan, mag je dat als compensatie gebruiken?

 

 

Als je het "en block" opneemt ,aansluitend aan een dagelijks of verkorte dagelijkse rust, of een wekelijkse of verkorte wekelijkse rust mag het.

Dus niet vandaag 9 uur compenseren en morgen nog eens 9 uur om 18 uur te compenseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden