[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Volvo topic


erik70

Recommended Posts

  • Forumlid

1 x 445 of 2 x 225 maakt elkaar maar weinig qua loopvlak breedte. Echter is de luchtkamer van zo’n 445 logischerwijze wel groter, waardoor de band gemakkelijker kan bollen. En daardoor platten ze gemakkelijker af waardoor het dragende oppervlak groter wordt.

 

Maar ook scheelt het dat nu de voor en achterbanden door het zelfde spoor lopen, terwijl anders er een “ruggetje” tussen de dubbele banden blijft staan die off-road voor extra weerstand zorgen.

 

Tatra rust hun auto’s ook rondom uit met deze banden. En die zijn vrijwel onverslaanbaar in het terrein, al komt daar natuurlijk wel meer bij kijken dan een paar bandjes. 😉 Maar alle kleine beetjes helpen.

 

Het is maar een gevoel/gedachte welke het uitproberen waard is. De banden kunnen zo onder de voorassen van onze terbergen, als het niets worden zou. En de velgen zijn standaard velgen. Als je terug zou gaan naar dubbellucht moet alleen de tachograaf opnieuw geijkt worden.

 

Kijk maar eens naar die rally trucks. Hoe vaak zie je die met dubbellucht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat luchtdrukwisselsysteem is wel leverbaar, maar redelijk kostbaar. En dan heb je het vaak nog via leidingen buiten om. Dus oppassen met blijven haken achter allerlei zooi.

 

Maar wil je het goed benutten dan zou je minimaal een tweede compressor moeten opbouwen. Als je laad in het terrein en dan de weg op wil moeten de banden telkens in een paar tellen eigenlijk wel van 4 naar 9 bar gebracht kunnen worden. Anders sta je steeds enkele minuten te wachten tot je banden hard genoeg zijn om met 50 ton naar 85 km/uur te kunnen gaan.

 

Ga je leeg de weg op dan kan die tijd veel langer zijn.

 

Bij Tatra kan je het af fabriek bestellen en dan krijg je het dus via de assen. Niks geen slangen buiten om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^50 ton mar😁

Klopt van die slangen buiten om, en dacht al een dat dat vrij kwetsbaar is.
Via de assen beter, maar inderdaad als je iedere keer 10 minuten moet gaan staan pompen schiet dat ook niet op.

Ik heb wel eens bij eentje in de auto gezeten die een 10 bij 8 had.
Ik moest een nieuwe inleren op een 10 bij 4 en toen liet ik hem na een poosje alleen gaan en was voor hem iets prettiger dat ik hem niet
de hele tijd op zijn vingers zat te kijken.
En die met die 10 bij 8 ging op plekken  kieperen waar je met een 10 bij 4 niet kon komen, man dat was een aardigheid om te zien hoe hij daar door het zand ging ( jaaaaaren ervaring )

Was intern werk, denk dat van die natte zooi wel 40 ton op ging:1652250901_Cigaremoticon:

Afb2045.jpg

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jan, ik kan het met de beste wil van de wereld geen mooie auto vinden. Echter is er ook met de beste wil van de wereld geen betere te bedenken. Schakelen fijn, sturen fijn, fijne stoel. Gebruikte materialen goed. Maar die cabine, wat een fucking brievenbus is dat zeg.Heel de dag met je stoel vast tegen de achterwand. Nog geen plek voor je handschoenen. Met een beetje koelbox staat je cabine vol. Maar voor jouw werk telt het gebruikersgemak, hoe je kunt werken met je opbouw etc.

 

Maar mooi? Nee.

 

Veel werkplezier ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Er is toch een mini- FH4 in ontwikkeling? ;) Zag daar laatst al foto's van in ieder geval.

 

Maar je kunt meedenken over een auto en meedenken over een auto: ik denk dat datgene wat Jan aan heeft gegeven en ook gehonoreerd is het échte meedenken is. Daar heb je als chauffeur dagelijks plezier en gemak van. Daar komt de ervaring om de hoek kijken! Volgens mij komen veel recht toe- recht aan chauffeurs (waar ik zelf ook onder val) niet verder dan het aantal lampen en luchthoorns wat ze er op willen hebben :rolleyes:

 

Afbeeldingsresultaat voor nieuwe volvo FM

 

Bron staat er op!

bewerkt door Marotrans
Foto er bij gezocht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, dit is een FM-X, das de bouwuitvoering van de FM. Heb ik ook gehad, maar dan 1 met slaapcabine en Globetrotter-dak. Die van Jan is gewoon een FM. Weet ook niet waarom die keuze gemaakt is.

 

@Maarten,

 

Ik heb ook een heel speciaal custom-made voertuig. Met de kennis van nu gaan we de volgende anders bouwen. Maar dat zal nog wel een tijdje duren want deze van mij is van 2014 en heeft nog geen 200.000 kilometer. Maar al wel voor 500.000 geleden! Bij ons wordt er gewoon nagedacht en gevraagd hoe het moet komen. En dat gaat niet over lampen en luchthoorns,die zitten er niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Duke, de FMX cabine is 100% gelijk aan een FM. Een FMX is nog geen 100 kilo zwaarder als een FM. En het grote verschil zit hem in de bumper partij. Al is de FM cabine niet al te groot, ik ben toch erg blij dat het geen Tatra (DAF hok) of nog erger, een MAN, geworden is. Die zit in de cabine en het zicht er uit, is helemaal dramatisch.

Om over het technische deel (uit Joure) maar te zwijgen.......

 

Lampen (op het dak) heb ik niet om gevraagd, ik had ze al “ingewisseld” voor een on-board weeg inrichting. Maar vanwege de “uniformiteit” zijn ze er alsnog opgekomen. Prima, al heb ik er wel mijn twijfels over als ik weer eens bij particulieren onder de takken door moet om en bakje op te halen.

 

Verder is deze auto, en de volgende die bijna klaar is, geheel naar mijn aangeven opgebouwd. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 uur geleden zei the duke:

@Maarten,

 

Ik heb ook een heel speciaal custom-made voertuig. Met de kennis van nu gaan we de volgende anders bouwen. Maar dat zal nog wel een tijdje duren want deze van mij is van 2014 en heeft nog geen 200.000 kilometer. Maar al wel voor 500.000 geleden! Bij ons wordt er gewoon nagedacht en gevraagd hoe het moet komen. En dat gaat niet over lampen en luchthoorns,die zitten er niet op.

Ik schaar jou ook zeker niet onder de recht toe- recht aan chauffeurs; en vragen aan degene die met de auto gaat werken hoe hij/zij er over denkt en dat indien mogelijk honoreren is toch ook een stuk waardering vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-9-2019 om 21:01 zei Teddybeer:

Duke, de FMX cabine is 100% gelijk aan een FM. Een FMX is nog geen 100 kilo zwaarder als een FM. En het grote verschil zit hem in de bumper partij. Al is de FM cabine niet al te groot, ik ben toch erg blij dat het geen Tatra (DAF hok) of nog erger, een MAN, geworden is. Die zit in de cabine en het zicht er uit, is helemaal dramatisch.

Om over het technische deel (uit Joure) maar te zwijgen.......

 

Lampen (op het dak) heb ik niet om gevraagd, ik had ze al “ingewisseld” voor een on-board weeg inrichting. Maar vanwege de “uniformiteit” zijn ze er alsnog opgekomen. Prima, al heb ik er wel mijn twijfels over als ik weer eens bij particulieren onder de takken door moet om en bakje op te halen.

 

Verder is deze auto, en de volgende die bijna klaar is, geheel naar mijn aangeven opgebouwd. 

 

 

Daar weet ik echt niks van van die techniek van Wierda. maar ik kan me wel een voorstelling maken hoe kut het kan zijn. Maar inderdaad, zoals ik al zei, je hebt de beste auto die er te krijgen is. Alhoewel ik de Arocs ook zeer zeker weet te waarderen. Alleen die instap is klote,zo hoog! Maar rijden doen ze voortreffelijk, zitten doen ze voortreffelijk en sturen idem. Cabines zijn ruim en er zijn goede materialen gebruikt. Echt een openbaring. Wij hebben er twee gekocht. Het eerste blok hadden we met 16000 kilometer al kort. Benz snapte er niks van. De lagerschalen draaiden mee volgens mij. Nieuwe tor erin!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-9-2019 om 21:22 zei Marotrans:

Ik schaar jou ook zeker niet onder de recht toe- recht aan chauffeurs; en vragen aan degene die met de auto gaat werken hoe hij/zij er over denkt en dat indien mogelijk honoreren is toch ook een stuk waardering vind ik.

De volgende bouwen we korter. Ik heb de maximale lengte en het is een 10x4. Ik kom op echt heel krappe plekken, vaak vergeet ik foto's te maken maar waar ik kom is echt bizar. Ik kan wel zeggen dat dat plekken zijn waar je met een scootmobiel nog moeite heb. Ik leg natuurlijk rijplaten achter me neer zodat ik wel op het harde blijf. Maar ooit is het spannend hoor! En af en toe ben ik zelfs een beetje bang 🤗. De volgende zal wel een Volvo worden puur omdat hun tegenwoordig een rijsysteem leveren dat inbreekt op hun eigen technologie. Bij mij is het een heel extern opgebouwd systeem, radiografisch. Kosten daarvan liggen tussen de 25000 en 30.000 euro. Volvo levert het op een 6x2 trekker voor een duizend of 7 a 8. Nu zal het bij wel wat anders zijn met twee assen aangedreven en drie gestuurd maar toch goedkoper. De man die dit systeem opgebouwd heeft levert het Drimote systeem ook. Althans, de software en de module. Knutselt hij thuis in mekaar en gaat dan naar Gent en rommelt dat in twee uur ertussen. 

IMG-20190916-WA0001.jpg

 

Zie het maar weer klaar te krijgen.....

 

Nee, rechttoe rechtaan is op mij niet zo van toepassing...

bewerkt door the duke
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als het Volvo wordt, moet je zeker DYNAMIC STEERING  als optie er op nemen.

 

Man, wat een genot met manouvreren.

 

Woensdagmorgen even met een gewone trekker weg geweest. Wat stuurt dar zwaar, zeg. 🤣🤣🤣

 

En dat verhaal van die Arocs, die kapot loopt, kan een dealer heel veel aan doen. Kan overal eens gebeuren. Het is maar net hoe dat opgelost wordt. Ik hoop dat de service beter is als bij de dealer in Noord Nederland......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat Dynamic Steering moet erop zitten om te kunnen koppelen met Drimote. Maar dat is inderdaad een genot. Die Arocs doet beneden een bepaalde snelheid ook heel licht sturen, heerlijk!

 

Er is uit Duitsland een heel nieuwe motor gekomen, ze stonden overal met een mond vol tanden. Nooit vertoond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
24 minuten geleden zei Erwin 75:

Ja klopt.

Vond ruim 20 ton eigen gewicht al wat veel voor een gewone stalen bak.

24 minuten geleden zei Erwin 75:

dus de isolatie is eigenlijk overbodig.

Daar denk je wel anders over als je aan het werk bent bij temperaturen onder het vriespunt. 😇

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden