[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Pauzeren op laad en los plek?


GTAKevin023

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Op ‎26‎-‎02‎-‎2020 om 12:26 zei GTAKevin023:

Ja, het is als horeaca leverancier heel moeilijk om (VERPLICHT) pauze te kunnen houden in de binnenstad. 

En vooral als je er ook nog eens een koelingmotor op heb hangen die onwijs veel herrie maakt in de zomerperiode! :(

Horeca distributie is gewoon een hele specifieke tak van sport. Wat ik nog weet van de tijd dat ik het heb gedaan is dat we vaste pauze plekjes hadden 'afgesproken'. 

  • Een klant waar we wat minder in de weg stonden bleven we wat langer staan. Vaak kregen we ook koffie van die klant en mochten we onze boterham daar eten.
  • Of een stukje rijden naar een plek buiten het centrum waar we pauzeplekjes hadden.  Daarna reden we terug naar het centrum voor de volgende klant. Maar dat was soms enkele reis 20 minuten rijden voor een kwartiertje of een half uurtje pauze. Maar dat was goed voor de overuren.
  • Als we het geluk hadden dat we met 2 chauffeurs op pad gingen i.p.v. een bijrijder dan reden we gewoon dubbel bemand. Dus beide pasjes erin en halverwege wisselen.

Dus als je wat vaker de zelfde routes rijdt kan je vaste pauzeplekjes bedenken die passen binnen jouw schema. Of misschien weten je directe collega's wel een mooi plekje. Je bent niet verplicht om in het centrum te blijven en niemand kan jou verbieden je pauze te genieten.

 

En die koelmotor is iets voor de klant en de gemeente... Ik zou met een gerust hart die koelmotor lekker laten brullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op ‎26‎-‎02‎-‎2020 om 12:26 zei GTAKevin023:

 

Vraag me toch echt af of dit een probleem is voor de chauffeur of voor de baas/planning?? 

Baas....?? Ik mag mijn verplichte pauze niet nemen. Wat moet ik doen?? 

Dat is een koppijndossier voor de hogere legerleiding. Ze moeten zorgen dat jij je werk kan doen zonder dat je moet sjoemelen.

 

Jij moet gewoon je pauze nemen. En als dat op een plek is waar dat eigenlijk niet mag en dat gebeurt structureel dan gaat dat goed tot dat er klachten of maatregelen komen. Tot die tijd zou ik me nergens druk om maken en gewoon je werk doen. Geen problemen bedenken die zich nog niet hebben voorgedaan. Je kan altijd nog naar een tankstation of truckparking rijden om je pauze te houden... Mag de baas niks van zeggen want anders moet hij gaan zorgen voor geschikte pauze gelegenheid en dat kan de planning best nog wat koppijn bezorgen...

 

Voorbeeld uit 'mijn' praktijk:

Als ik een groepje moet brengen naar Amsterdam centrum dan mag ik ze alleen afzetten op en verplichte touringcar of OV bushalte. En daarna moet ik weg. Voor mijn pauze/wachttijd in Amsterdam kan het volgende doen:

  • Naar een bus parking rijden in het centrum en per uur tot soms wel € 12,- betalen.
  • Een stukje het centrum uit rijden en dan op een industrieterreintje gaan staan (= gratis).
  • De snelweg op en 20 kilometer rijden en dan bij de eerste pomp gaan staan (= gratis en een klein beetje diesel).
  • Bijna 80 kilometer enkele reis naar de zaak, een boterham eten en weer terug rijden.

In overleg is dus heel erg veel mogelijk. Je moet het op de zaak alleen heel goed afspreken. En ja, soms vinden ze je dan een azijnpisser.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op ‎26‎-‎02‎-‎2020 om 12:26 zei GTAKevin023:

Met me tacho over me arbeidstijd gaan of een boete reskeren van de handhaving?? 

Hoeft beide niet. In overleg is veel meer mogelijk dan alleen dat. De wet biedt best wel ruime mogelijkheden dus je ziet gewoon spoken op de weg.

 

Als je een bekeuring krijgt vervalt het parkeerverbod niet, je mag daar nog steeds niet parkeren. Een bekeuring is geen parkeergeld dus je kan niet zeggen het is betaald en nou mag ik er wel staan. Maak dan niet de fout om 100 meter verder weer 'fout' te parkeren want dan is het weer een nieuwe overtreding, dan kan je hem beter laten staan tot de ambtenaar jou weg stuurt. Dan moet je gaan rijden pauze of niet.

 

Wat je zou kunnen doen, wel heel gemeen:

Eerst de planner mailen met de vraag of je daar mag parkeren voor je pauze en of ze instaan voor eventuele bekeuringen. Het antwoord daarop ontvang je per mail. Opslaan!! Dan zorgen dat je de bekeuring op kenteken krijgt. Dan maak je een print - out. Daarop laat je de ambtenaar een aantekening maken dat hij jou heeft opgedragen je voertuig te verplaatsen. Handtekening van de ambtenaar en rijden maar. Dan heb je een geldige reden om je pas 'kapot' te rijden en mag je daar niet voor vervolgd worden. Genoeg papieren om wat af te dwingen op de zaak toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Spongebob:

 

Wat je zou kunnen doen, wel heel gemeen:

Eerst de planner mailen met de vraag of je daar mag parkeren voor je pauze en of ze instaan voor eventuele bekeuringen. Het antwoord daarop ontvang je per mail. Opslaan!! Dan zorgen dat je de bekeuring op kenteken krijgt. Dan maak je een print - out. Daarop laat je de ambtenaar een aantekening maken dat hij jou heeft opgedragen je voertuig te verplaatsen. Handtekening van de ambtenaar en rijden maar. Dan heb je een geldige reden om je pas 'kapot' te rijden en mag je daar niet voor vervolgd worden. Genoeg papieren om wat af te dwingen op de zaak toch?

In een woord: lulverhaal.....

  • Thanks 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Spongebob:

 

Eerst de planner mailen met de vraag of je daar mag parkeren voor je pauze en of ze instaan voor eventuele bekeuringen. Het antwoord daarop ontvang je per mail. Opslaan!! Dan zorgen dat je de bekeuring op kenteken krijgt. Dan maak je een print - out. Daarop laat je de ambtenaar een aantekening maken dat hij jou heeft opgedragen je voertuig te verplaatsen. Handtekening van de ambtenaar en rijden maar. Dan heb je een geldige reden om je pas 'kapot' te rijden en mag je daar niet voor vervolgd worden. Genoeg papieren om wat af te dwingen op de zaak toch?

Antwoord op mail??

Print out ???

Handtekening van de ambtenaar???

 

Hallooooo,hij zit in een vrachtwagen hoor,niet bij de typemiep op het kantoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei road train:

Maandag was ik daar :ja: lekker geurtje dan :zegtniets:

 

Zolang de vacuümpomp niet draait.. ruik je weinig hoor. :p

TLT staan er altijd leeg op (scheelt gewicht met op- en afduwen) ;)

 

10 uur geleden zei road train:

nou je oude pony komt binnen kort weer vrij

Ah, die chauffeur heeft promotie gemaakt naar de 6 lader? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
9 uur geleden zei Spongebob:

Hoeft beide niet. In overleg is veel meer mogelijk...

 

Wat je zou kunnen doen, wel heel gemeen:

Eerst de planner mailen met de vraag of je daar mag parkeren voor je pauze en of ze instaan voor eventuele bekeuringen. Het antwoord daarop ontvang je per mail. Opslaan!! Dan zorgen dat je de bekeuring op kenteken krijgt. Dan maak je een print - out. Daarop laat je de ambtenaar een aantekening maken dat hij jou heeft opgedragen je voertuig te verplaatsen. Handtekening van de ambtenaar en rijden maar. Dan heb je een geldige reden om je pas 'kapot' te rijden en mag je daar niet voor vervolgd worden. Genoeg papieren om wat af te dwingen op de zaak toch?

Ik ben ook geen heilige en heb ook wel eens om een bericht mét opdracht gevraagd op de bc om dat te fotograferen als bewijs; misschien krijg je 'n eventuele bekeuring dan wel vergoed.

 

Maar: gebeurt er wél serieus iets, er valt bijv 'n fietser tegen de auto aan met alle gevolgen van dien, is er maar één die achter dat hekje staat. En dat is geen planner of directeur...

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 27-2-2020 om 17:09 zei Spongebob:

eb je een geldige reden om je pas 'kapot' te rijden en mag je daar niet voor vervolgd worden. Genoeg papieren om wat af te dwingen op de zaak toch?

Waar heb je die onzin vandaan ,je verplaatst hem maakt een print vul daar in wat de reden is, en klaar.

 

Maar niet zo als jij het schetst .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 28-2-2020 om 22:18 zei road train:

Waar heb je die onzin vandaan ,je verplaatst hem maakt een print vul daar in wat de reden is, en klaar.

 

Maar niet zo als jij het schetst .

Dit is geen onzin. Dit mag gewoon. Waarom zou ik zelf die beslissing maken terwijl verplaatsen niet nodig is? De wagen staat lekker veilig op een laad/losplek. Dus gewoon pauze houden tot dat handhaving/politie mij komt vertellen dat ik weg moet gaan. Ik laat gewoon die ambtenaar z'n werk doen. De planner ging lappen toch? En dat is alleen maar leuk.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Spongebob:

Waarom zou ik zelf die beslissing maken terwijl verplaatsen niet nodig is?

Omdat de boete in kwestie op naam is en niet op het bedrijf. En heb je drie van deze boete's binnen een bepaalde tijd ga je naar de rechter, en deze kijkt niet of de boete's zijn met personenauto of bedrijfsauto die kijkt naar het poppetje. 

Wat ik erger vind is dat je ook overkomt als iemand die gigantisch boos word op een personenauto bestuurder die daar zijn auto parkeert omdat hij de vrachtauto hindert, maar datzelfde wel doet met een vrachtauto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ en doordat jij die vrachtwagen hindert, hindert die het verkeer achter hem weer. Die laad en los plaatsen zijn er niet voor niets.

Maar zolang je niemand hindert is er niets aan de hand. Waneer jij je tacho op rust hebt staan zou het niet de eerste chauffeur zijn die een bon krijgt. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei RobNiat:


Dat dus... Iets zei me al dat je er zo eentje was. 
 

In het goederenvervoer was je al aardig uitgekakt toch? Nu snappen we allemaal waarom. 
 

Als chauffeur probeer je problemen op te lossen. Niet om ze te creëren. 

Ik werk tenminste voor een werkgever die mij NIET voor blok zet. Zoals GTAKevin023  dit schetst: 'rijd er maar heen en zoek maar uit, of je aan je pauze toekomt.' Ik krijg meestal de kans om mijn pauze tijd en locatie zelf uit te kiezen. En anders is er altijd een pauze plek en locatie afgesproken met de klant of die pauze is in mijn dienstregeling ingebouwd. Ik vind het daarom gewoon een hele kwalijke zaak dat een werkgever die elke dag een distributierondje rijdt, geen pauze plek en pauze tijd afspreekt voor zijn chauffeurs! En dan heb je aan mij gewoon een verkeerde....

 

Ohja en ik heb het problemen niet gecreëerd... Men bedenkt, in de gegeven situatie in dit topic,  op de zaak een rit en vergeet gewoon de pauze van de chauffeur waarvoor GTAKevin023 de pauze niet kan genieten waar hij wel recht op heeft! Dus wie creëert het probleem eigenlijk? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei HIT:

Omdat de boete in kwestie op naam is en niet op het bedrijf. En heb je drie van deze boete's binnen een bepaalde tijd ga je naar de rechter, en deze kijkt niet of de boete's zijn met personenauto of bedrijfsauto die kijkt naar het poppetje. 

Wat ik erger vind is dat je ook overkomt als iemand die gigantisch boos word op een personenauto bestuurder die daar zijn auto parkeert omdat hij de vrachtauto hindert, maar datzelfde wel doet met een vrachtauto.

Wanneer heb jij een parkeerboete op naam gehad? Tot nu toe heb ik ze in NL namelijk altijd op kenteken gehad.

 

Boos worden? Nee hoor, het is niet mijn werk om boos te worden op een foutparkeerder. Dat hij fout parkeert waardoor ik er niet bij kan, is ook niet mijn schuld. Dat is gewoon een niet verwijtbare vertraging... "Onvoorziene' omstandigheden waar ik als chauffeur geen invloed op heb. Lekker voor de uren en vervelend voor de klant zal ik maar zeggen. Waarom zou ik me druk maken om een foutparkeerder? Laat de gemeente maar boos worden op die foutparkeerder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nu vraag ik mij af..... Heb jij wel eens te maken met zo’n situatie SpongeBob?

Of denk jij alleen aan jezelf?

De ts vraagt in ieder geval hoe een ander dit oplost.

Ik zo in zijn geval zorgen dat mijn kaart zo schoon mogelijk is.

4.5 rijuur in de stad lijkt mij sterk, en als je In ieder geval een kwartier arbeidstijd op weet te krijgen dan hoef je niet ergens lang te staan. 

 

Nu is dit geen collega maar wel net zo irritant.

Het verkeer hier achter staat ook vast...
 

image.thumb.jpeg.9f60842b58ad0fec05b7253fd447428b.jpeg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei lientje:

^^ en doordat jij die vrachtwagen hindert, hindert die het verkeer achter hem weer. Die laad en los plaatsen zijn er niet voor niets.

Maar zolang je niemand hindert is er niets aan de hand. Waneer jij je tacho op rust hebt staan zou het niet de eerste chauffeur zijn die een bon krijgt. 

 

 

7 uur geleden zei henri:

en u staat daar niet telossen maar pauze maken.

en er komt een collega aan die ook gebruik wil maken van die plaats.

die ook moet lossen die moet dan maar een rondje rijden?

tot u de pauze er op heb zitten ??

ik zeg u ben goed bezig man denk toch eens goed na.

en als het nu eens anders om is wat kan.

dan ben u ook niet denk ik ook niet blij ??

Als ik hinder veroorzaak met het voertuig dan hoor ik dat wel. Geen bericht is goed bericht. De laatste keer dat zoiets voorkwam gaf ik een visitekaartje van de zaak aan de controleur. En toen heeft de gemeente afspraken gemaakt met de klant en mijn werkgever over pauze, vertrektijd afwachten en motor laten draaien. Als ik het probleem elke keer op mijn eigen manier ga oplossen, dan gaat elke collega dat doen. De werkgever zal de noodzaak van het probleem niet inzien. Gevolg daarvan is dat het probleem blijft voortbestaan. En de kans op overlast dus ook.

 

Maar als ik niks doe dan komt het probleem vanzelf terecht bij degene die er dan iets mee moet gaan doen omdat het gewoon onderdeel is van zijn/haar werk, maar wat diegene anders gewoon vertikt. Op de planning is het maar een kleine moeite om een pauze tijd en een geschikte pauze locatie te plannen voor een dagelijks terugkomende distributierondje, waar men structureel tegen de pauze aan loopt en niet de kans krijgt om zonder sjoemelen pauze te houden. En ik vind het gewoon een kwalijke zaak dat dit niet gebeurt. Dus als de chauffeur dan in dit geval een asociale hork is dan is de werkgever ook een gigantische hork.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
30 minuten geleden zei lientje:

De ts vraagt in ieder geval hoe een ander dit oplost.

Ik zo in zijn geval zorgen dat mijn kaart zo schoon mogelijk is.

4.5 rijuur in de stad lijkt mij sterk, en als je In ieder geval een kwartier arbeidstijd op weet te krijgen dan hoef je niet ergens lang te staan. 

TS heeft het over een distributieronde door de binnenstad. Bijvoorbeeld een uurtje rijtijd + 8 uurtjes werken in de binnenstad en daarna terug naar de zaak. Dus het gaat om de aaneengesloten arbeidstijd. Dat zou je kunnen oplossen door ergens een kwartiertje te gaan pauzeren voordat je de binnenstad in gaat. En daarna nog een kwartiertje treuzelen bij een klant met een geschikt plekje. Dat eerste zou ik ook doen. Maar die tweede dat accepteer ik niet omdat ik denk dat de werkgever ervoor moet zorgen dat ik zonder overlast te veroorzaken en te sjoemelen pauze moet kunnen nemen.

 

36 minuten geleden zei lientje:

Nu vraag ik mij af..... Heb jij wel eens te maken met zo’n situatie SpongeBob?

Of denk jij alleen aan jezelf?

 

Nu is dit geen collega maar wel net zo irritant.

Het verkeer hier achter staat ook vast...

Oho wat asociaal van die teslameneer! Maar ik zou er gewoon op deze manier naast gaan staan zoals jij hebt gedaan. En mijn werk doen. Dat het verkeer vast loopt kan jij niks aan doen. Valt gewoon onder de noemer 'niet verwijtbare vertraging.'

 

Maar ik zou er zeker een foto van maken voor een klacht bij de gemeente. En auto's die achter mij staan krijgen een visitekaartje van de zaak met het verzoek er een foto van te maken en te gaan klagen. Dan krijg ik op kantoor weer een mooi podium.

  • Haha 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
27 minuten geleden zei henri:

spongebob  blijf vooral zo bezig.

zoals het u hier schrijft.

maar of dat de hele waarheid is betwijfel ik 

maar dat is mijn mening.

maar de echte waarheid zullen we nooit weten.

Dat je twijfelt aan mijn werkwijze dat mag mag je zeggen. Daar is het een forum voor. Maar hoe zou jij het aanpakken dan Henri? Want daar vraagt  GTAKevin023 wel naar als TS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Spongebob:

Wanneer heb jij een parkeerboete op naam gehad? Tot nu toe heb ik ze in NL namelijk altijd op kenteken gehad.

Als er iemand in het voertuig zit wordt de boete op de man uitgeschreven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 uur geleden zei Spongebob:

TS heeft het over een distributieronde door de binnenstad. Bijvoorbeeld een uurtje rijtijd + 8 uurtjes werken in de binnenstad en daarna terug naar de zaak. Dus het gaat om de aaneengesloten arbeidstijd. Dat zou je kunnen oplossen door ergens een kwartiertje te gaan pauzeren voordat je de binnenstad in gaat. En daarna nog een kwartiertje treuzelen bij een klant met een geschikt plekje. Dat eerste zou ik ook doen. Maar die tweede dat accepteer ik niet omdat ik denk dat de werkgever ervoor moet zorgen dat ik zonder overlast te veroorzaken en te sjoemelen pauze moet kunnen nemen.

 

Ja, ja, je kunt lullen als brugman. 

Maar een laad/losplaats is dus geen geschikt plekje :nee:.

Tenminste niet als er een andere wagen komt die gebruik moet maken terwijl jij niet aan het laden/lossen bent.

Als chauffeur moet je dat zelf in kunnen schatten (zeker als het een wekelijks rondje is) Je weet wat de borden betekenen.

Of moet tegenwoordig alles worden voorgekauwt door de planning 🙄

Vistitekaartjes uitdelen, politie... gemeente.......

In de grote stad 😆

 

Het zelfde geldt voor de plek bij een tankstation waar de brandstofwagens lossen. 

Je kunt er gerust even gaan staan, maar als je in de weg staat moet je gewoon meteen ruimte maken.

 

p.s waar zeg ik dat je moet sjoemelen met je pauze?

Die pauze kan je nemen voor je de stad in gaat. Maar die moet je wel binnen de 6 werkuren maken.

Die 6 uur zal eerder verlopen dan je 4.5 rijuren in de stad.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei henri:

dat zou kunnen.

maar helaas kan het in de praktijd net iets anders lopen.

door diverse omstandig heden  bv file of ongeval of klanten waar je moet wachten voor er iemand is.

en dan vindt u nog dat de planner er de schuld aan heeft ??

die de vorige dag netjes zijn werk heeft gedaan.

maar als u morgens in de cabine stapt moet u toch zelf.

zorgen dat u chauffeurspas in orde blijft.

Volkomen mee eens,niets aan toe te voegen.

wij hebben een z.g. Dynamisch beroep,d.w.z. dat de situatie ieder moment kan veranderen,en dat daar met de beste wil van de wereld niet tegenop te plannen is.

De chauffeur is de enige die daar een real time overzicht over heeft.

 

Deze chauffeur,die de best opgeleide ter wereld is(:D) ,dient zelf zijn verantwoording te nemen en kunnen bepalen wanneer en waar hij zijn pauze neemt,dat laat je niet aan een persoon ergens achter een computer over.

 

Indien je je lostijd als pauze door wilt laten lopen,kan dat ,als dat mogelijk is,komt er een ander die je plaats nodig heeft om daar te lossen moet je maken dat je weg komt.

 

Indien je gewoon zelf je pauze inplant op een moment wanneer jij wilt pauzeren,en je hierdoor met je programma in de knoop komt,wil dat zeggen dat de planning je teveel werk meegegeven heeft,maar dat is niet jouw probleem maar dat van de planning.

Het enige wat je dan doet is het tijdig doorgeven dat t uit de klauwen loopt.

 

En het voorstel wat hier gedaan werd van een printje maken en laten tekenen door de verbalisant is helemaal bullshit: er is geen enkele verbalisant de zo iets tekent.

 

En de enige regel waarbij je een printje maakt en als excuus aan je overtreding toevoeg is als je gebruik maakt van art 12 van 561/2006:

 

Artikel 12

Mits de verkeersveiligheid niet in gevaar komt en teneinde een geschikte stopplaats te kunnen bereiken, mag de bestuurder afwijken van de artikelen 6 tot en met 9, voorzover zulks nodig is om de veiligheid van personen, van het voertuig of van zijn lading te waarborgen. De bestuurder moet uiterlijk bij aankomst op een geschikte stopplaats aard en reden van een dergelijke afwijking met de hand aantekenen op het registratieblad of op een afdruk van zijn controleapparaat of in het dienstrooster

 

As je door onvoorziene omstandigheden je rijtijden moet overschrijden om een geschikte parkeerplaats te vinden,en dan is t maar net aan de verbalisant of hij dit printje "honoreert"

Maar het halverwege je auto verplaatsen tijdens een pauze hoort daar beslist niet bij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
3 minuten geleden zei Teddybeer:

Niet alles aan die “planner” vertellen is al een goed begin.

 

Als ie je vraagt hoe laat je ergens bent reken je de benodigde pauze tijd er bij in. En dat is een feit. Daar kan ie het mee doen, of niet.

Gewoon idd goed nadenken en informatie geven waar de planner wat aan heeft en dus idd met pauze je tijden doorgeven, is voor mij gewoon de standaard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden