[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aanzuigende tank


Kleine

Recommended Posts

  • Forumlid
Op 31-12-2021 om 21:28 zei zoetwatermatroos:

Krijg je wel zoveel diesel mee om 2 tanks af te vullen ivm de hoge diesel prijs?

Zeker wel. vorige week vrijdag ritje Helmond en afgelopen week Jumbo [2000 km] gereden zonder te tanken. Vanmiddag in Oldenzaal gemeld dat ik niet getankt had omdat ik zondag naar België moet, Enige reactie.:ok:  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
37 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Krijg je wel zoveel diesel mee om 2 tanks af te vullen ivm de hoge diesel prijs?

Nee dus, G&V Meer stopte de pomp vandeweek bij 878 liter.
Trouwens bij die G&V pompen begin ik met de kleine tank en alstie vol is druk je op de knop
en hang je de slurf weg en ga je aan de andere kant gewoon door zonder opnieuw je pas in te voeren.

Tankte gisteren hier int dorp weer af en de klein tank op rechts zat nog vol en de grote aan mun eigen
kant kon ik 350 liter bij tanken>> bij een Daf dus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei HendrikJansen:

Zeker wel. vorige week vrijdag ritje Helmond en afgelopen week Jumbo [2000 km] gereden zonder te tanken. Vanmiddag in Oldenzaal gemeld dat ik niet getankt had omdat ik zondag naar België moet, Enige reactie.:ok:  

Als je 2000 km gereden hebt is er ook maar 550 liter uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 31-12-2021 om 17:57 zei Pierre:

 

Dat bedoel ik niet. Het ging over de ene slang erin hangen en beginnen met tanken terwijl de andere kant nog loopt. Volgens mij kan dat niet, ook niet wanneer men van twee verschillende tankautomaten wil tanken. Misschien aan een bemande pomp, onbemand lijkt me niet mogelijk.

 

Nee, onbemand zal niet lukken. Ik dacht meer aan de doorgaande snelwegstations waar je weleens de kans heb tussendoor 2 pompeilanden kan staan.

 

Zo tank ik weleens diesel en adblue tegelijk. Openingen zitten redelijk bij elkaar aan de auto. Gezamenlijk afrekenen bij de kassa binnen is geen probleem.

Hetzelfde 'trucje' bij de onbemande pomp lukt inderdaad niet. Dan stopt de transactie. :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei Durashift:

Nee, onbemand zal niet lukken. Ik dacht meer aan de doorgaande snelwegstations waar je weleens de kans heb tussendoor 2 pompeilanden kan staan.

 

Ah oké. Dat gaat voor mij niet op, wij tanken altijd onbemand in België en Luxemburg en ook nooit langs de autobaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 31-12-2021 om 22:11 zei kiepenboer:


Trouwens bij die G&V pompen begin ik met de kleine tank en alstie vol is druk je op de knop
en hang je de slurf weg en ga je aan de andere kant gewoon door zonder opnieuw je pas in te voeren.

 

Dat klopt maar dat is ook hetzelfde pompnummer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei Durashift:

^^ en je rijd DAF, geen Scania. ;)

 

Wat heeft het merk er nu mee te maken als ik aan twee automaten -links en rechts- met hetzelfde pompnummer wil tanken?  

Ik heb twee tanks, links en rechts. Totaal iets van 1280 liter.

 

Op 31-12-2021 om 22:11 zei kiepenboer:

Nee dus, G&V Meer stopte de pomp vandeweek bij 878 liter.
Trouwens bij die G&V pompen begin ik met de kleine tank en alstie vol is druk je op de knop
en hang je de slurf weg en ga je aan de andere kant gewoon door zonder opnieuw je pas in te voeren.

 

Zo werkt het onderweg bij IDS onbemand ook. Ene kant vol, knop indrukken en slang terughangen, andere kant verder tanken zonder pas opnieuw in te voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Durashift:

^^ Niks, mijn verbazing was ontstaan door de procedure die Alain schetste van de Scania.

Laat verders maar.

 

Dat ging over het leegtrekken van de ene tank terwijl de andere nog vol zat, wat schijnbaar alleen bij Scania voorkomt, zoiets...
De discussie is nu de kant op gegaan over het wel of niet kunnen tanken aan twee automaten van hetzelfde pompnummer tegelijk. Dat is nergens mogelijk volgens mij, als behalve bij twee verschillende automaten bij een bemande pomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 1-1-2022 om 23:30 zei Pierre:

 

Dat ging over het leegtrekken van de ene tank terwijl de andere nog vol zat, wat schijnbaar alleen bij Scania voorkomt, zoiets...
 

Nee hoor,dat gaat bij iedere auto,als je op de aanzuigende tank maar een dop zonder beluchting zet.

Ik had t bij BAS op mijn Scania's en ook op de beide Volvo's die ik daar gereden heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-12-2021 om 17:27 zei Dokus:

Ditzelfde heb ik bij een Volvo gehad met twee tanks, met een slang onder aan de tanks zouden ze beiden op hetzelfde niveau moeten blijven (communicerende vaten).  De brandstof werd uit een tank aangezogen.  Nadat ik een nieuwe dop op de tweede tank had gekregen bleef deze tank vol zitten, omdat er geen ontluchtingsgaatje in de nieuwe dop zat. Normaal gesproken draaide ik de dop een klein stukje los zodat er wel wat lucht bij kwam en beide tanks even ver leeg liepen. Toen ik vakantie had is een collega wel gestrand met een lege tank terwijl de andere nog kompleet vol was. Met de dop losdraaien was het probleem nog niet opgelost omdat hij al volop lucht had aangezogen en mocht hij eerst de boel ontluchten voordat hij de rit kon vervolgen. 

Dan heb je de dop zonder beluchtingsgaatje  op de verkeerde tank geschroefd ,deze moet altijd op de tank die direct met de brandstofpomp gemonteerd zit( de hoofdtank ,zeg maar)

Doordat deze tank leeggezogen word krijgt deze zijn drukcompensatie vanuit de tweede( en evt derde) tank,en blijft dus vol tot de andere tank(s) leeg zijn.

 

In jouw geval word de" hoofdtank" gewoon leeggezogen en krijgt de dieselolie in de tweede tank geen gelegenheid over te stromen omdat er geen beluchte dop op zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei europeaan:

Dan heb je de dop zonder beluchtingsgaatje  op de verkeerde tank geschroefd ,deze moet altijd op de tank die direct met de brandstofpomp gemonteerd zit( de hoofdtank ,zeg maar)

Doordat deze tank leeggezogen word krijgt deze zijn drukcompensatie vanuit de tweede( en evt derde) tank,en blijft dus vol tot de andere tank(s) leeg zijn.

 

In jouw geval word de" hoofdtank" gewoon leeggezogen en krijgt de dieselolie in de tweede tank geen gelegenheid over te stromen omdat er geen beluchte dop op zit.

Technisch gesproken zou ik denken dat dat andersom zou moeten: de dop mét ontluchting op de tank het verst weg van de aansluiting naar de brandstofpomp. Dan loopt de brandstof namelijk wel automatisch vanuit de tweede tank de eerst tank in, en doordat, bij voldoende gezakt niveau in de eerste tank met de aanzuiging boven het vloeistofniveau ook enige onderdruk zal heersen wordt het dan nog extra aangezogen ook. Maar dat zal niet snel meer dan zo'n 60 cm zijn, bijna een te verwaarlozen onderduk. Ik vraag me wel ook af of dat echt zo werkt met die tanks, dat ze afhankelijk zijn van een gaatje in de vuldop, ik zou denken dat die tegenwoordig ontlucht worden via een adsorptiefilter. Zo'n filter vangt de brandstofdampen af en kan ze dan weer vloeibaar terugleiden naar de tank(s).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ volgens mij vertel jij precies hetzelfde als wat Europeaan ook schrijft, alleen andere woorden LOL

 

In de tank met de aanzuigbuis wordt een onderdruk gecreeerd, welke dan gecompenseerd wordt door de (buiten) druk in de andere tank(s).

Echter, hoe zit het dan met de onderdruk richting brandstof pomp? Of hebben jullie die zover opgevoerd, dat de onderdruk (dus weerstand aan zuigzijde) gecompenseerd wordt?

(oke, nu wordt het een heel theoretisch verhaal, ik laat het ff voor wat het is).

 

Is die slang onderdoor (voor de communicerende vaten) nooit kapot gereden bij jullie?

Met zo'n setup zou ik gewoon een slang onderdoor maken, en 2 doppen met beluchting.....

 

In de mini-wereld, rijdt men ook wel met 2 tanks, daar wordt het gedaan met een T-stuk en 2x een 1-richtingsklep.....

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei ayla:

 

 

Is die slang onderdoor (voor de communicerende vaten) nooit kapot gereden bij jullie?

 

Jaren geleden is dat bij het bedrijf waar ik toen "krullenjongen" was wel gebeurd, slang onderdoor van de enen naar de andere kant. Moest een bolle brug over en de slang kapot, gelukkig vlak bij de zaak waar genoeg zaagsel was om op het spoor diesel te strooien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei ayla:

 

 

Is die slang onderdoor (voor de communicerende vaten) nooit kapot gereden bij jullie?

Bij dit type scania ,met 2 tanks ,had je als je in de "lage stand" de boot op reed wel de kans dat je de pijp tussen de 2 tanks er af reed(werd men niet vrolijk van )

FB_IMG_1477000605939.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

Technisch gesproken zou ik denken dat dat andersom zou moeten: de dop mét ontluchting op de tank het verst weg van de aansluiting naar de brandstofpomp. 

Dat zeg ik.

De dop zonder ontluchting op de tank waarop de aanzuiging van de opvoerpomp aangesloten is.

OP deze tank komt ook de retourleiding van de opvoerpomp.

Of die aan nu aan de stuurkant of de bijrijderskant zit is niet belangrijk,dit word beslist door de bouwer die de tanks opbouwt en aansluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden