[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

dode hoek stickers Frankrijk, Hoeveel op trekker oplegger?


Murphy

Vraag

  • Administrators

Zoals al in de titel: een trekker en oplegger, hoeveel stickers moet dat hebben?

Op de trekker, beide kanten op de deur. Maar de oplegger? En wat als dit een open/dieplader is?

Mogen de stickers ook eventueel op palletkist/gereedschapbak?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
27 minuten geleden zei ayla:

^^ verklaar je nader Ger. Dit staat toch echt in het theorieboek van het C-rijbewijs.

 

Groet Ron

Denk dat men doelt op de lzv. Maar dan nog mag je zelf verklaren dat je 5 jaar of meer ervaring hebt. (https://www.kreeftopleidingen.nl/pagina/chauffeur-lange-zware-voertuigen-lzv/)

als je googelt op rijbewijs voor zwaar transport kom je niet verder dan dat je C(E) met code 95 nodig hebt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor de LZV moet men ook een certificaat hebben....

De 5 jaar ervaring wordt vermeld in het theorieboek, daar moet ik nageven dat er niet specifiek over gewicht wordt gesproken, maar over uitzonderlijk vervoer. Daar hangt het dan natuurlijk af wat onder de definitie 'uitzonderlijk' wordt verstaan

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ dat vroeg ik mij ook af en wordt niet vermeld.

Maar ik denk dat de werkgever (via verzekering) en eventueel begeleider van onze wetgever toch ook de vergunningen en documenten controleren. Waarschijnlijk is het reeds 5 jaar hebben van het rijbewijs dan al voldoende.....

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
31 minuten geleden zei ayla:

Waarschijnlijk is het reeds 5 jaar hebben van het rijbewijs dan al voldoende.....

Ik heb mijn CE rijbewijs nu al 46 jaar, maar ik zou me geen ervaren chauffeur willen noemen. Prima voor een proefrit met de testkast op schoot van de bijrijder, maar laat me alsjeblieft niet achteruitrijden met een schamelaanhanger!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ en dat durf ik dan wel weer aan......met het C-rijbewijs net aan 4,6 weken in bezit LOL

Heb dan wel vanaf m'n 13e tot en met m'n 21 levensjaar de schamels achteruit de wasplaats, los en laadplaats ingestoken (zaterdag en vakantiebaan).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 minuten geleden zei RobNiat:


Akkoord. Maar dan weer de vraag: wat weerhoudt de gemiddelde camperaar of paardenmeisje er van om direct maar voor “gewoon” C te gaan?

Afrijden doe je met dezelfde auto neem ik aan? Ik heb tenminste nog nooit een lichte vrachtwagen als leswagen gezien. En Code 95 is ook niet verplicht (in Nederland) bij bijvoorbeeld een zware paardenwagen (of is dat ook al veranderd?)

 

De opleiding voor het C1 rijbewijs is eenvoudiger (minder techniek en beroepsmatige theorie) en je mag inderdaad afrijden in een lichte vrachtwagen. Code 95 is nodig als je beroepsgoederenvervoer doet , ook bij C1. Dus niet zolang het je eigen paard is 😀

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:


Akkoord. Maar dan weer de vraag: wat weerhoudt de gemiddelde camperaar of paardenmeisje er van om direct maar voor “gewoon” C te gaan?

Afrijden doe je met dezelfde auto neem ik aan? Ik heb tenminste nog nooit een lichte vrachtwagen als leswagen gezien. En Code 95 is ook niet verplicht (in Nederland) bij bijvoorbeeld een zware paardenwagen (of is dat ook al veranderd?)

 

 

Een C1 voertuig is niks meer als een opgevoerde bestelbus......

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei ayla:

Voor de LZV moet men ook een certificaat hebben....

De 5 jaar ervaring wordt vermeld in het theorieboek, daar moet ik nageven dat er niet specifiek over gewicht wordt gesproken, maar over uitzonderlijk vervoer. Daar hangt het dan natuurlijk af wat onder de definitie 'uitzonderlijk' wordt verstaan

 

Groet Ron

Mijn zoon doet "uitzonderlijk vervoer", hij rijd dagelijks met test gewichten (voor het testen van kranen) rond met een DAF CF 8x4 met een 4 assige aanhanger erachter met een totaal gewicht van 70 ton, en heeft geen verdere papieren hiervoor dan het C-E rijbewijs (maar uiteraard wel een doorlopende vergunning voor 70 ton totaal gewicht)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:


Akkoord. Maar dan weer de vraag: wat weerhoudt de gemiddelde camperaar of paardenmeisje er van om direct maar voor “gewoon” C te gaan?

Afrijden doe je met dezelfde auto neem ik aan? Ik heb tenminste nog nooit een lichte vrachtwagen als leswagen gezien. En Code 95 is ook niet verplicht (in Nederland) bij bijvoorbeeld een zware paardenwagen (of is dat ook al veranderd?)

 

Financieel....zit toch een behoorlijk verschil in C1 of C. 500-1000 euro is niks.

C wordt op een volwaardige vrachtwagen gegeven (in mijn geval 16 ton / 19 toegestaan).

C1 wordt over het algemeen op een Iveco'tje gegeven.

Code 95 is verplicht bij commercieel vervoer.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
32 minuten geleden zei sprinter 516:

 (maar uiteraard wel een doorlopende vergunning voor 70 ton totaal gewicht)

Dus toch een vergunning.... ;)

(Zoals eerder al gezegd, op de auto, niet op de bestuurder)

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
42 minuten geleden zei RobNiat:


Oké. Dus er zijn nu wel lichte les vrachtwagens? Daar had ik geen idee van. 
 

Ja, dan wel. Dan zal het schelen in de kosten. Als je het gevoel hebt dat het niets meer is dan een verplichting om met die camper of ambulance te mogen rijden, dan ga je voor de goedkoopste optie. 

Die voor de camper zal geen grote doelgroep zijn….wie er al een heeft heeft ook zijn C al. Wie een “B” camper heeft, heeft er niets aan. 
Een “B” camper aanpassen en omkeuren naar “C1” zal ook niet zomaar gaan. 
Voor wie regelmatig met zijn “B” camper te zwaar is (en dat zijn er nogal wat…….) heeft C1 geen zin. Je blijft te zwaar. 
 

voor de categorie die Cor zijn werk wil gaan doen zal meer belangstelling zijn ook van de werkgevers uit. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei roadtrain:

Die voor de camper zal geen grote doelgroep zijn….wie er al een heeft heeft ook zijn C al. 
 

C1 bestaat al sinds 2015. sinds die tijd zullen er best wat dikke campers en paardenwagens bijgekomen zijn. Een beroepschauffeur heeft er niks aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

Zit jij nou onze Cor te kleineren hier Schoenenreus?

 

Dat maakt Cor helemaal niks uit.

Tachograafplichtig én hij mag zelfs over de vrachtwagenspitsstrook. Zo hoort hij er toch nog een beetje bij...:p

  • Like 2
  • Haha 3
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:


Zit jij nou onze Cor te kleineren hier Schoenenreus?

Haha, maakt mij niets uit hoor, ik verdien er goed geld mee, en geen geklauter op het bovendeks van zo’n 9 lader, en ik kan overal komen, voor mij is dit die paar jaar nog helemaal goud, al zal deze Sprinter er met een jaar ook wel uit gaan, maar dat zien we dan wel weer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei roadtrain:

Die voor de camper zal geen grote doelgroep zijn….wie er al een heeft heeft ook zijn C al. Wie een “B” camper heeft, heeft er niets aan. 
Een “B” camper aanpassen en omkeuren naar “C1” zal ook niet zomaar gaan. 
Voor wie regelmatig met zijn “B” camper te zwaar is (en dat zijn er nogal wat…….) heeft C1 geen zin. Je blijft te zwaar. 
 

voor de categorie die Cor zijn werk wil gaan doen zal meer belangstelling zijn ook van de werkgevers uit. 
 

Daar zit je toch goed mis....

In het verleden zijn veel campers terug gekeurd naar B rijbewijs, daar er geen optie was voor een C1 rijbewijs. Deze camper reden dus altijd te zwaar in het rond.

Echter nu de mogelijkheid er is om het rijbewijs C1 te halen, doen er heel veel mensen hun te zware camper omkeuren naar C1 categorie. Deze procedure is redeleijk eenvoudig, zeker als de auto al op een zwaarder nederlands kenteken heeft gestaan (velen zijn omgebouwde zwaardere bestelbussen of kleinere vrachtwagens). Anders homologatie formulieren bij de importeur opduiken (of iemand met een gelijkwaardig vervoermiddel) en naar de RDW.

Zeker nu met de strengere controles in het buitenland nemen steeds minder mensen het risico.

 

Ik zag de Iveco bij de rijschool, waar ik leste toch elk uur rijden....

 

Groet Ron (in de procedure om de Mercedes T2N terug te keuren van 3,5T naar 6T)

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei ayla:

Daar zit je toch goed mis....

In het verleden zijn veel campers terug gekeurd naar B rijbewijs, daar er geen optie was voor een C1 rijbewijs. Deze camper reden dus altijd te zwaar in het rond.

Echter nu de mogelijkheid er is om het rijbewijs C1 te halen, doen er heel veel mensen hun te zware camper omkeuren naar C1 categorie.

Maar over hoe “veel” heb je het dan. Denk niet dat de rijscholen daarvan kunnen leven. 
zijn nogal wat kosten en denk toch dat er genoeg lekker zo (te)zwaar) rond blijven rijden. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Aantallen kan ik je niet geven, daar heb ik als leerling geen inzicht in.

Maar het feit dat een rijschool er een auto voor heeft, zou, mijns inziens, wel rendabel zijn (deze rijschool heeft er zelfs nog een aanhanger bij).

 

Maar op de camper fora en FB pagina's waar ik zit, zijn er veel mensen die hun C1 of C rijbewijs gaan halen, omdat ze een (te) zware camper hebben (of willen kopen)

Op deze pagina's wordt er door vele leden dit ook geadviseerd.

Er kunnen gewoon teveel problemen komen met boete's, verzekering, repatriering, etc.

 

Maar de laatste regel heb je wel gelijk, er zijn er nog genoeg die zo (onwetend) rondrijden of een 'B-rijbewijs' camper kopen. (daar zie ik dan wel heel veel 'zwevende-groentjes' dames voorbij komen, die dan weer met de voetjes op aarde gezet worden dat hun bak schroot toch iets zwaarder is als de 3500 kg max op kenteken).

 

Groet Ron

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daar heb je gelijk in, de busjes die fabrieksaf met maximaal 3500 kg zijn ge-homologeerd, zullen in 99% van de gevallen niet omgekeurd worden na ombouwen en daar is het risico van overbelading (of reeds overgewicht) zeer zeker aanwezig.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 2-6-2022 om 09:22 zei roadtrain:

Maar over hoe “veel” heb je het dan. Denk niet dat de rijscholen daarvan kunnen leven. 

 

Het zal ook niet hun hoofdbestanddeel zijn. Het is aanvullend op hun totale dienstenpakket.

Kost geld natuurlijk maar dat doet een lesbus ook en die zijn ook niet fulltime bezet.

 

C1 is ook interessant voor overheden. Zoals de ambulance chauffeurs / (lichte) brandweervoertuigen etc.

Bezorgdiensten voor de bouw / automotive.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 29-5-2022 om 15:04 zei roadtrain:

Ik denk minimaal C1? (+code95)

Nee,zo lang het MTM van het trekkende voertuig niet boven de 3500 kg komt heb je aan een B rijbewijs genoeg.

Met een aanhanger er achter word het dan B-E,en die aanhanger mag dan (afhankelijkvan wanneer je het rijbewijs gehaald hebt) ook 3500 kg wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 31-5-2022 om 15:51 zei sprinter 516:

^^ bijna goed Ron, want met C(+E) mag je (wel is waar) vergunningsplichtig ver boven de 50 ton vervoeren, hier is geen extra rijbewijs code voor nodig, alleen een vergunning c.q. Ontheffing 

Bijna goed Cor,je brengt t alleen wat lullig :

Met een enkel C rijbewijs mag je zeker tot ver boven de 50 ton vervoeren,alleen mag je daar geen beroepsmatig  goederenvervoer mee verrichten; een vent met zo een 10 assige mobile kraan,die van zichzelf,zonder ballast 100 ton weegt mag je met een enkel C rijbewijs besturen,zonder code 95 op het rijbewijs.

Je bestuurd daarmee n.l het stuk gereedschap( die kraan) waarmee je je naar je werk begeeft.

Zo zijn er nog wat uitzonderingen:bijvoorbeeld zo een speciale blaaswagen waarmee men ter plaatse bedrijfsvloeren legt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden