[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aan-afkoppelen trailer.


Stefansnel

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dat geintje met zo'n laadklep gaat ook alleen maar op als je ook nagenoeg haaks op het voertuig kan staan. En denk niet dat het met een X 5 een succes zal gaan worden? :D

Ik heb dan weer het geluk om altijd wel een fatsoenlijk stuk ketting bij me te hebben. Zo moet er ook wel eens een containerbak binnen gehengeld worden.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat geintje met zo'n laadklep gaat ook alleen maar op als je ook nagenoeg haaks op het voertuig kan staan. En denk niet dat het met een X 5 een succes zal gaan worden? :D

Ik heb dan weer het geluk om altijd wel een fatsoenlijk stuk ketting bij me te hebben. Zo moet er ook wel eens een containerbak binnen gehengeld worden.......

Klopt dat gaat ook alleen met een lichtere auto.

Zag trouwens deze week een filmpje op fb waar de chauffeur hetzelfde "probleem" had. Hij loste het op door een spanband aan die auto te knopen en hem weg te slepen. En een spanband hebben we allemaal wel in de auto liggen

Overigens is mijn ervaring in Duitsland dat als iemand moedwillig (lees; voldoende vrije plaatsen om niet te hinderen) zijn/haar auto ervoor plant dat 1 telefoontje naar de veldwachter voldoende is. 9 van de 10x komen ze met een takeldoos om op kosten van de eigenaar een nieuwe standplaats te geven.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Goedendag chauffeur,

Ik ga binnenkorf beginnen aan het rijbewijs CE (trailer). Nou zie ik verschillende filmpje van hoe mensen afkoppelen en aankoppelen.

Wat is volgens jullie ervaren chauffeurs de beste volgorde?

Met vriendelijke groet,

Stefan

 

Stefan,

 

beetje late reactie misschien :D maar ik ga binnenkort zelf ook met E achter C beginnen met een trekker-oplegger combinatie en heb op de website van het CBR de rijprocedure opgezocht die de rijscholen ons bij moeten brengen. http://www.cbr.nl/download/rijprocedure%20C-CCV.pdf.

 

Over aankoppelen staat er dus het volgende:

 

Aan- en afkoppelen van een oplegger

Aankoppelen

Starten vanuit parkeerstand, d.w.z. de trekker staat naast of achter de oplegger.

– trekker recht voor de oplegger rijden tot de achterwielen onder de oplegger staan

– controleer of de ‘kingpen’ recht voor de opening van de schotel zit

– controleer de hoogte van de schotel en breng deze zo nodig op juiste hoogte

– rustig achteruit rijden tot de schotel zichzelf vergrendelt (dubbele harde metaalachtige klik hoorbaar)

– de schotel borgen of de borging controleren

– steunpoten geheel omhoog draaien en slinger in de borging bevestigen

– handrem eventueel geheel lossen en/of wielkeggen verwijderen en opbergen

– luchtslangen en stroomdoorvoerkabel aansluiten

– controleer de kentekenplaat, verlichting en de richtingaanwijzers

– controleer de controlelampjes en de luchtdruk van het remsysteem van de combinatie in de cabine

– proefremmen: vooruit rijden en middels de bedrijfsrem controleren of de oplegger goed mee remt, controleer met behulp van de manometers het luchtverlies.

 

We gaan het zien. Succes alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

prima uitleg.

De praktijk is echter dat je de luchtslangen zo snel mogelijk wilt aankoppelen.

Bijv nadat de schotel vastzit en je dat gechecked hebt.

 

De reden is dat sommige trailers nogal wat tijd nodig hebben om hun ketels te vullen met lucht

Door zo snel mogelijk de slangen aan te sluiten ....kun je zo snel mogelijk rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik rijd m r stukje onder met de schotel en zet luchtvering indien nodig omhoog,poten indraaien slangen en kabels sluit ik aan. Trailerrem bedienen in de auto en achteruit met de trekker. Keer vooruit rijden met trailer rem ingeschakeld en weer keer achteruit met trailer rem in geschakeld en zet 'm op de handrem in de versnelling. Alarm lichten aan effe lampen controleren en rijstand trailer en of die idd wel echt geladen is of echt leeg langs bijrijderskant terug en schotel checken. Bon route

grt. Wesley

bewerkt door wesley 85
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik rijd m r stukje onder met de schotel en zet luchtvering indien nodig omhoog,poten indraaien slangen en kabels sluit ik aan. Trailerrem bedienen in de auto en achteruit met de trekker. Keer vooruit rijden met trailer rem ingeschakeld en weer keer achteruit met trailer rem in geschakeld en zet 'm op de handrem in de versnelling. Alarm lichten aan effe lampen controleren en rijstand trailer en of die idd wel echt geladen is of echt leeg langs bijrijderskant terug en schotel checken. Bon route

grt. Wesley

Van begin tot eind lijkt dit helemaal nergens op.........

Is het oa niet slimmer om van te voren te kijken of het vol of leeg is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dus je koppelt aan terwijl het volle gewicht van de trailer al op je schotel ligt? Heb je er wel eens aangedacht dat je zo alle vet van de schotel schuift?

Gok dat het bij de meeste er ook op ligt omdat ik hoop dat de meeste de pootjes van de grond afhalen tijdens het aankoppelen omdat men anders kromme poten kan krijgen.

grt. Wesley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Van begin tot eind lijkt dit helemaal nergens op.........

Is het oa niet slimmer om van te voren te kijken of het vol of leeg is?

Dat vtv kijken of de trailer leeg of beladen is kan ik je zeker in volgen. Verder heb ik het me na die jaren zo aangeleerd en kan ik alleen zeggen dat het mij zo prima afgaat. Dat had ik mogelijk wel ff in de eerste Posting meten zetten

grt. Wesley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat vtv kijken of de trailer leeg of beladen is kan ik je zeker in volgen. Verder heb ik het me na die jaren zo aangeleerd en kan ik alleen zeggen dat het mij zo prima afgaat. Dat had ik mogelijk wel ff in de eerste Posting meten zetten

grt. Wesley

Het gegoochel wat jij doet met het poten omhoog en dan verder aankoppelen is niet zonder risico's. Wat als je hem per ongeluk naar voren rijdt??

Prima hoor als je dit zelf zo wil doen maar raad het ten zeerste af. En zeker voor de beginnende collega's........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 - kijk naar de pootjes - komen die los van de grond dan is het oké en kun je de pootjes zonder tegenwerking omhoog draaien (doe je dit niet dan heb je een wereld aan werk om die kutpoten los van de grond te krijgen).

 

Succes ermee.....

 Hoezo????

Trekker onder de trailer,maar nog niet"in laten klikken" dan de rode slang erop zodat je zeker weet dat de ketel vol is.die weer eraf halen zodat de trailer geremd staat.

Dan  de luchtvering van de trekker én de trailer helemaal omhoog en de poten indraaien tot ze los van de grond komen.

Dan pas de trekker verder eronder zodat ie in klikt.

Koppeling controleren en luchtvering laten zakken.

Een kind doet de was, :D  :D

 

Als de poten zwaar omhoog gaan komt dat meestal omdat de trekker niet in één lijn staat met de kingpin en de poten zo dus a.h.w. zijuit gedrukt worden.

 

Ga maar eens een tijdje met treintrailers werken( die op terminals van de trein afkomen,dan leer je wel hoe t werkt. :ja:  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
(..)

– controleer de hoogte van de schotel en breng deze zo nodig op juiste hoogte

– rustig achteruit rijden tot de schotel zichzelf vergrendelt (dubbele harde metaalachtige klik hoorbaar)

– de schotel borgen of de borging controleren

– steunpoten geheel omhoog draaien en slinger in de borging bevestigen

(..)

 

Nou, als ik die CBR procedure dan goed lees... heb je hiermee dus kromme steunpoten van de trailer..

Want ik lees dus nergens dat de poten van de trailer al iets van de grond moeten zijn voordat je de schotel in de kingpin schuift...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

... Als de poten van de grond zijn vóórdat de kingpin in de schotel schuift, heb je dus het volle gewicht op je schotel liggen tijdens het aankoppelen. Dat is juist niet de bedoeling.

 

Daarnaast, als je recht aankoppelt krijg je geen kromme poten. Als tijdens het aankoppelen de trailer zijwaarts "springt", sta je er niet recht voor...

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

... Als de poten van de grond zijn vóórdat de kingpin in de schotel schuift, heb je dus het volle gewicht op je schotel liggen tijdens het aankoppelen. Dat is juist niet de bedoeling.

Daarnaast, als je recht aankoppelt krijg je geen kromme poten. Als tijdens het aankoppelen de trailer zijwaarts "springt", sta je er niet recht voor...

Idd als de poten vd grond zijn komt er net zoveel druk op als tijdens het rijden dus lijkt mij geen probleem.

Zoveel mensen zoveel technieken

grt. Wesley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

buiten dat je het vet van je schotel schuift

en ook zie ik het probleem niet als je aankoppelt dat de schotel nog net niet tegen de bak staat

als je trailer / aanhanger op de rem staat duw jij hem echt niet van zijn plaats , of je moet als een zombie als maar blijven duwen 

Met geweld naai je een ezel !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 Hoezo????

Trekker onder de trailer,maar nog niet"in laten klikken" dan de rode slang erop zodat je zeker weet dat de ketel vol is.die weer eraf halen zodat de trailer geremd staat.

Dan  de luchtvering van de trekker én de trailer helemaal omhoog en de poten indraaien tot ze los van de grond komen.

Dan pas de trekker verder eronder zodat ie in klikt.

Koppeling controleren en luchtvering laten zakken.

Een kind doet de was, :D  :D

 

Als de poten zwaar omhoog gaan komt dat meestal omdat de trekker niet in één lijn staat met de kingpin en de poten zo dus a.h.w. zijuit gedrukt worden.

 

Ga maar eens een tijdje met treintrailers werken( die op terminals van de trein afkomen,dan leer je wel hoe t werkt. :ja:  :ja:

Ik rij de laatste maanden alleen maar trailers zonder koelmotoren Dat betekent dat ik wat meer ruimte heb om de slangen aan te koppelen.

Mét koelmotoren zette ik de trailer eerst en vooral even op de trailerhandrem. Zo creeërde ik wat ruimte voor mezelf en sloot dan eerst de slangen aan en drukte em dan naar achteren. Trailerhandrem eraf en klaar was J.D. Veiligheid voor alles zal ik maar zegg'n.

 

Heden ten dage koppel ik trailers die loeizwaar beladen met staal en ijzerwaren zijn. Die staan al geladen voor mij klaar. 

Bij dit soort ladingen drukt de trailer al heel zwaar op zijn pootjes. Trekker eronder , luchtvering wat omhoog, pootjes omhoog en dan de vering weer laten zakken en je zal zien: De trekkeras zakt heel aardig naar benee.

Sowieso, met de trekker al aangekoppeld onder de trailer wil dat nog niet zeggen dat de pootjes al vrij van de grond zijn. Daar zul je de vering van de trekker toch echt nog even een stukje voor omhoog moeten laten komen.

Lukt dit alles dan nóg niet dan resteert het laatste redmiddel nl. de zwengel helemaal indrukken en dan maar op z'n lichtste 'verzet' de pootjes omhoog draaien.

Je doet er dan heel wat langer over maar edoch, pootjes komen los.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Niemand die bij het aankoppelen checkt of er illegalen verborgen zijn ?

Neuh. Van/bij mij mogen ze.

Als we koppelen zijn we toch altijd leeg, en als er geladen gaat worden wilen ze echt wel uit de bak komen voor er een schep van 10 ton in gekwakt wordt.

Zou trouwens niet weten waarom iemand bij mij in de bak zou willen mee reizen, kom zelden het land uit....... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden