[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijden. Weet jij het juist antwoord?


Ventie

Recommended Posts

  • Forumlid

je mag dus niet genieten blijkbaar....

 

Maar als je gewoon een dag de omgeving gaat verkennen, bevind je je niet in het voertuig en maak je alleen gebruik van de rustbank.

Hoe staat een wetshandhaver hier tegenover?

Dat is de grote vraag,hier kan alleen een proefproces uitsluitsel bieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of en wat dat met die "platkoppen" te maken heeft.

Wat me enkel opvalt - en dan praat ik namens nog 101 forumleden die hun bek niet open durven doen- steeds weer dezelfde teneur tegenkom in jou reacties.

De werkgever is de grote boeman, de Nederlandse chauffeur is een jankerd,de platkoppen zijn de schuld van alles in de ogen van de Nederlandse chauffeur, de Nederlandse chauffeur wil geen weekenden maken, de Nederlandse chauffeur loopt te klagen, de Nederlandse chauffeur is gewoon niks, gewoon een zielige huilebalk.

Behalve meneer Shompie, die eet en drinkt 5 dagen uit de kist, heeft al zijn zaakjes voor elkaar en lacht letterlijk iedereen uit als je zijn reacties moet geloven. Half Nederland zit werkeloos thuis, Shompie komt tijd tekort...

Wat wil je nou eigenlijk duidelijk maken, dat je jezelf een heel goeie jongen vind of zo?

Dat ik m8jn zaakjes voor elkaar heb?

Zeer zeker wel ja...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

leuk dat je het zegt dat jij nog nooit een cent heb af hoeven rekenen.

 

Ik zit wel eens fout, bijvoorbeeld dat ik te lang gereden heb. Dan weet je dat je fout ben en daar hoef je geen discussie over te voeren. Maar ik heb werkelikwaar nog nooit een bekeuring gehad voor verkeerde ingave of de 24 uurs regel en meer van dat soort kleine overtredingen.

 

Mijn rust is altijd goed, zowel dagelijks als wekelijks.

 

Ik ben laatst aangehouden in Duitsland omdat ik zonder begeleider reed, alles ging onder een vergrootglas. maar geen bekeuring voor het rtb 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eigen portomonee trekken doe ik sowieso niet ;)

 

Maar even over dat randje opzoeken, dat doe ik dus wel. Ik vind dat een agent veel meer naar het totale plaatje zou moeten kijken en niet naar dat ene foutje. Als jij alles op orde heb maar je gaat nat op die 13.16 dienstijd vind ik dat je daar geen bekeuring voor hoeft te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor Pierre

561 artikel 4 definities


— „normale dagelijkse rusttijd”: een periode van rust van ten minste elf uur. De normale dagelijkse

rusttijd kan ook worden opgesplitst in twee perioden, waarvan de eerste ten minste drie ononderbroken uren bedraagt en de tweede ten minste negen ononderbroken uren bedraagt;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rolletje vervangen Pierre ?? Nog nooit gedaan in 11 jaar. Misschien 2 keer wat uitgeprint.

Maar sinds wij voor de vakantie digi cursus hebben gehad en de chef controle rij en rusttijden daar ook bij zat. Hij een nieuw programma heeft aangeschaft om beter te controleren. Die de fouten aangeeft blijken veel chauffeurs het fout te doen.

En kunnen ze ergsten telefoon verwachten met bedragen erbij wat de boete kost. Dit werkt. Het aantal fouten word minder.

Had 3 fouten het afgelopen half jaar. 1x arbeidstijd 6:01, 1x rijtijd 4:31 en 1 x smorgens niks ingevoerd. Tacho stond wel op rust en land ingevoerd. Maar dat staat op mijn oude pasje en die is al verbrand :D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraag.

 

Ik haal altijd mijn pas er uit. Of dat wel of niet mag is niet mijn vraag :D

 

Als ik hem dan S'morgens er weer in doe dan moet je handmatig invoeren wat je in de afgelopen tijd gedaan heb sinds je de pas er uit gehaald heb. Nu ben ik vaak met meerdere dingen tegelijk bezig en gebeurd het wel eens dat ik te "laat" ben met invoeren. Met andere woorden, dan kan ik handmatig niets meer invoeren.

 

Hoe kan dit en zit ik dan fout?

 

Ik ben er overigens nog nooit op aangesproken. En ja, ik ga voor mijn volgende code 95 een cursus dichitale tacho doen. Maar dan wel bij een leraar die weet waar hij over praat. Dus niet bij een wijsneus die mij enkel maar op mijn gebreken wijst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^ Heb ik ook! Maar dan mag je volgens het ILT gewoon gebruik maken van het leugenbriefje. 

 

Ik heb dat in het topic dat er over gaat al eens vermeld. 

 

 

Over het algemeen volg ik die topic's niet echt ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Over het algemeen volg ik die topic's niet echt ;)

Ik heb het probleem namelijk dat ik soms maanden geen pas hoef te gebruiken, en dan zou ik bij instappen bijna drie uur bezig zijn en nog niet alles kunnen invoeren. Die vraag heb ik het IL&T voor gelegd, een paar dagen later overigens stond op transportonline dezelfde aanpassing uitgelegd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

Toch bleek deze cursus zeker niet overbodig, het was bedroevend te moeten constateren hoeveel collega's -alsmede forumleden hier...- werkelijk totaal geen jota begrepen van de rij- en rusttijdenwet en al helemaal niet van de tachograaf. Mensen die na 11 jaar nadat het apparaat werd ingevoerd nog steeds niet weten hoe ze een rolletje moeten vervangen, denken dat een uurtje of 8 uur dagelijkse rust genoeg is en voor de rest zomaar wat aanknoeien

.

Tis ook nog maar een 15 jaar geleden dat je bij de werkgever van Ger op de black box een bericht kreeg van de fleetmanager ( poe wan duur woord ) dat je met strak 8 uur rust zo en zo laat moest lossen, dit was meestal de hele week zo en van die 24 uur en 45 uur sprak niemand over, want zat je in een land waar je op zondag mocht rijden dan was het>>>> ut gas erop, stilstand is achteruitgang.

Nu worden de rijtijden natuurlijk door de fleetmanager bijgehouden en die bericht je of je 9 of 11 uur rust moet nemen ;) 

Maar inderdaad zal ik ook wel bij diegene horen die er geen jota van begrepen hebben want leren was niet zo mijn ding, oke wel chauffeursdiploma gehaald 2 jarige opleiding in Den Bosch, waar we 2 dagen naar school gingen en 3 dagen stage met salaris bij een transportbedrijf.

Over die 11 jaar>> heb zelf in die 11 jaar hooguit 2 met pasje gereden, en dan hoofdzakelijk dagritten of ritten met overnachting waar je met je uren makkelijk uit kwam.

Nu nog steeds een auto met schijf>> bouwjaar augustus 2003, en dat bevalt nog goed want ik heb een volle doos blanco schijven bij dus als de tijd vol is, kan er zo een nieuwe in :D     maar eerlijk gezegd komt dat maar zelden voor want dan kan je er beter 11 rijuren of 16 of 17 diensturen opzetten en maar zien waar het schip strand.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Pierre Ik denk zelf dat het feit dat je na 45 minuten beschikbaarheidstijd(vierkantje) weer kan rijden komt omdat de digitale tachograaf rekening moeten houden met de mogelijkheid van dubbele bemanning. Je kan/mag niet rusten in een rijden de auto terwijl je wel weer met een schone lei wil beginnen als je er 4,5 uur naast gezeten hebt. Als je er er naast zit kan je kaart niet op stuurtje staan en mag/kan niet op rusten staan. Dan hou je nog het vierkantje over om na 45 minuten je rijtijd op nul te laten springen. Ik kan nergens vinden dat dit de rede is , maar dit is mijn eigen redenatie.Soort stamtafelpost zou je kunnen zeggen. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tis ook nog maar een 15 jaar geleden dat je bij de werkgever van Ger op de black box een bericht kreeg van de fleetmanager ( poe wan duur woord ) dat je met strak 8 uur rust zo en zo laat moest lossen, dit was meestal de hele week zo en van die 24 uur en 45 uur sprak niemand over, 

 Dat klopt dan helemaal,vóór 2006 ( daarom heet de huidige regeling ook 561/2006) werden de rij en rusttijden geregeld door EU verordening 3820/85( uit 1985 dus)

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:31985R3820&from=NL

 

Daarin staat,in art 8.1 t volgende:

 

1 . In elke periode van 24 uur geniet de bestuurder een dagelijkse rusttijd van ten minste 11 achtereenvolgende uren ; deze rusttijd zou maximaal 3 maal per week kunnen worden bekort tot een minimum van 9 achtereenvolgende uren, mits voor het eind van de volgende week ter compensatie een even lange rusttijd wordt verleend.

 

Op dagen dat de rusttijd niet overeenkomstig de eerste alinea wordt bekort, mag deze worden genomen in twee of drie afzonderlijke perioden tijdens de periode van 24 uur, waarbij één van die perioden ten minste acht achtereenvolgende uren moet bedragen. In dat geval wordt de minimumduur van de rusttijd op 12 uur gebracht.

 

Stond je dus ergens 4 uur stil ( mocht ook 2x1 uur+ 1x2 uur zijn),kon je s,nachts gewoon 8 uur maken.niks mis mee.

 

Over de 24 en 45 uurs regeling werd wel degelijk gesproken,in hetzelfde art 8 lid 3:

 

3 . In de loop van elke week moet één van de in lid 1 en lid 2 bedoelde rusttijden, uit hoofde van een wekelijkse rusttijd, worden gebracht op een totaal van 45 achtereenvolgende uren. Deze rusttijd mag worden ingekort tot een minimum van 36 achtereenvolgende uren indien hij in de gebruikelijke standplaats van het voertuig dan wel in de standplaats van de bestuurder wordt genoten, of tot ten minste 24 achtereenvolgende uren indien hij buiten deze plaatsen wordt genomen. Verkortingen worden gecompenseerd door een even grote rusttijd die aaneengesloten wordt genomen vóór het einde van de derde week die volgt op de betrokken week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

windhoos, op 10 Dec 2016 - 06:59 AM, zei:snapback.png

Ik heb de zogenaamde onderbreking, dus de beschikbaarheid ook weleens gebruikt om mijn 3 uren op de kaart te krijgen.

En als ik dan aan het eind van de week kijk schrijft de tacho het dus gewoon weg als rust en voldoe ik aan de 9 - 3 regel.

Quote

 

steenhaas1, op 10 Dec 2016 - 10:42 AM, zei:

Voor Pierre

561 artikel 4 definities

Lees dan ook de andere definitie's over rust en pauze. Als je die goed leest lees je ook dat het gewoon niet mag. Iets met vrijelijk kunnen beschikken over de tijd.

 

Bovenstaande quotes en opmerking teruggekopieërd uit deze http://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/37696-de-kloof-tussen-bonden-en-leden/page-6#entry756001 posting van HIT

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even over dat handmatig invoeren van de tussenliggende tijd.

Ik rij nog ouderwets analoog.

Als ik eens een keertje digitaal rijden "mag" dan dien ik dus de tussen liggende tijd in te voeren als ik mijn pas in dat ding doe.

Ik voer dan altijd in dat tussenliggende tijd rust was. Maar had ik eigenlijk, zoals woensdagmiddag toen ik nog net voor sluitingstijd een auto zou voorladen, de rij en rusttijden van minimaal de laatste 4 weken handmatig in moeten voeren omdat het zeker 9 weken geleden was dat ik met een digitale wagen had gereden?

Deze "data" staat wel op de schijven die je bij je hebt, dus men kan het altijd controleren. Maar als je 4 weken lang handmatig alles in wil geven, dan mag je blij zijn als je dat binnen 1 diensttijd gaat halen.... :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Overigens is mij tijdens een controle in Luxemburg ooit verteld door de controleur zelf dat wekelijkse rust niet persé verantwoord hoefde te worden, enkel de rustperiodes van de tussenliggende dagen. Wél verantwoorden is natuurlijk altijd beter, maar niet verplicht waren zijn woorden. Het blijft voor mij dan de vraag waarom wel dagelijkse rust verantwoorden en niet de wekelijkse rust.

 Juist om de wekelijkse rust te kunnen te controleren,door controleurs door geheel Europa ,is de "28 dagen regel" ingesteld.

Dus m.i. is heeft die Luxemburger ergens een klok horen luiden maar weet hij niet.............enz.enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even een vraag.

 

Ik haal altijd mijn pas er uit. Of dat wel of niet mag is niet mijn vraag :D

 

Als ik hem dan S'morgens er weer in doe dan moet je handmatig invoeren wat je in de afgelopen tijd gedaan heb sinds je de pas er uit gehaald heb. Nu ben ik vaak met meerdere dingen tegelijk bezig en gebeurd het wel eens dat ik te "laat" ben met invoeren. Met andere woorden, dan kan ik handmatig niets meer invoeren.

 

Hoe kan dit en zit ik dan fout?

(..)

 

Ja, had ik dinsdag ook. Ik was verrast, niet bedacht eigenlijk dat het apparaat niet op je 'wacht' maar zelf initiatief neemt..

 

Ik heb de kaart er weer uitgehaald en op nieuw ingestoken. Heb toen alsnog manueel Ja en ok ok ok  gedrukt.. Zat natuurlijk maar een minuut of wat tussen. :rolleyes: . al was ik zeker dat ik bij de laatste keer kaart eruit (einde dienst, zondagnacht) de tacho eerst op rust gezet heb.

 

Ik zal eens op het printje kijken wat daar eigenlijk op staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, had ik dinsdag ook. Ik was verrast, niet bedacht eigenlijk dat het apparaat niet op je 'wacht' maar zelf initiatief neemt..

 

Ik heb de kaart er weer uitgehaald en op nieuw ingestoken. Heb toen alsnog manueel Ja en ok ok ok  gedrukt.. Zat natuurlijk maar een minuut of wat tussen. :rolleyes: . al was ik zeker dat ik bij de laatste keer kaart eruit (einde dienst, zondagnacht) de tacho eerst op rust gezet heb.

 

Ik zal eens op het printje kijken wat daar eigenlijk op staat.

Dat kan ik jou vertellen..alleen de tijd die tussen de uitvoer en invoer van je pas zitten dus een minuut of zo.

Ik had dat ook al.eens gedaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rolletje vervangen? Ik ben auto's tegengekomen waar niet eens een rolletje inzat. Nu weet ik niet precies wat dit geintje kost, maar daar word dus wel voor geschreven. En zo ook voor het niet voorhanden hebben van een extra rolletje. De boetebedragen voor de chauffeur variëren zo'n beetje rond de €200,- (klik>>>) en (klik>>>)

 

 

Jou tachograaf vraagt na invoer van jou pas of je de tussenliggende periode na de laatste uitname van jou pas wil verantwoorden; invoer toevoegen? staat er dan.

Deze tijd verantwoord je normaliter als zijnde rust, echter als je te lang wacht met invoeren slaat de tachograaf zelf de gegevens op en schrijft deze tijd weg als 'onverantwoorde tijd'. dit vind je terug op je print in het rijtje totalen aan rijtijd, pauzes, arbeidstijd etc. Bij het vraagtekentje staat dan de betreffende onverantwoorde tijd, in jou geval de tijd dat je pas eruit is geweest en normaliter rust hebt genoten.

 

attachicon.gifkopie print.jpg

 

Of dit gevolgen kan hebben bij een controle weet ik niet. Ieder weldenkend mens kan aannemen dat jij de 11-12 uur of 45 uur dat je pas eruit was en nu als onverantwoorde tijd geregistreerd staat gewoon je dagelijkse -of wekelijkse rust aan het genieten was.

Daar zal zo'n dienstdoend beambte niet veel in verschillen denk ik, maar misschien zijn er hier forumleden die daar andere ervaringen mee hebben.

Overigens is mij tijdens een controle in Luxemburg ooit verteld door de controleur zelf dat wekelijkse rust niet persé verantwoord hoefde te worden, enkel de rustperiodes van de tussenliggende dagen. Wél verantwoorden is natuurlijk altijd beter, maar niet verplicht waren zijn woorden. Het blijft voor mij dan de vraag waarom wel dagelijkse rust verantwoorden en niet de wekelijkse rust.

 

 

Als je de wekelijkse rust niet manueel invoert hoor je eigenlijk nog steeds een vakantiebrief mee te hebben. Die is namelijk afgeschaft op voorwaarde dat de rust manueel wordt ingevoerd.

Over dat manueel invoeren, als je analoog rijdt hoor je dus ook te zorgen dat je niet geregistreerde tijd manueel ingevoerd word, in Belgie en Duitsland wordt daar dus op gecontroleerd (zelf meegemaakt in Duitsland bij controle BAG, de brave man hield dus vol dat of je de de kaart laten zitten 's nachts ofwel de ontbrekende uren op de kaart manueel moet verantworden, boete 30 euro, per keer :stom: .

Bij navraag bij Febetra (belgische federatie van vervoerders) vond ik volgende op hun website

 

Manueel invoeren ontbrekende registraties

Vanaf 2 maart 2015 is het niet meer verplicht om een verklaring van activiteiten op te stellen indien uw chauffeur of uzelf om een of andere reden voor een bepaalde dag/periode geen activiteiten kan voorleggen.

Wel moet de chauffeur handmatig registreren wat hij gedaan heeft tijdens zijn afwezigheid bij het voertuig. Alle ontbrekende registraties moeten dus manueel worden ingevoerd. Indien hij een voertuig bestuurt dat is uitgerust met een digitale tachograaf, moet hij deze registraties manueel doen met behulp van de voorziening voor handmatige invoer waarmee de tachograaf is uitgerust. Op het ogenblik dat hij zijn bestuurderskaart in de digitale tachograaf invoert, krijgt hij de mogelijkheid om de ontbrekende registraties manueel in te voeren (zie hiervoor de handleiding van uw tachograaf). Vakantie, compensatierust, klein verlet, tijdelijke werkloosheid, … moeten geregistreerd worden onder het symbool van de rust (bedje).

Als de chauffeur een voertuig bestuurt dat is uitgerust met een analoge tachograaf, moet hij de nodige aantekeningen maken op een blanco tachograafschijf. We zijn nog in afwachting van een duidelijk antwoord van de FOD Mobiliteit en Vervoer over het feit of de manuele registratie van meerdere dagen rust op één tachograafschijf voor de hele periode, dan wel op een tachograafschijf per dag moet genoteerd worden. Zolang hier geen duidelijkheid over komt, raden wij u aan om een tachograafschijf per dag te gebruiken.

Zelfs indien u de verklaring van activiteiten verder blijft opstellen, is de bestuurder steeds verplicht om de ontbrekende activiteiten manueel te registreren op de bestuurderskaart/tachograafschijf.

De Europese Commissie heeft verduidelijkt dat de verklaring van activiteiten mag gebruikt worden in plaats van de manuele invoer als deze laatste praktisch onmogelijk is (bv. als de betrokken bestuurder 3 weken andere werkzaamheden heeft gehad).

 

Er wordt ook niet door elke agent op gecontroleerd, (ook niet in België ;) ), maar net als die 45 uur in de cabine zijn er die erbij ons agenten die er wel op letten en dan kost het geld. De Belgische prijzen weet ik nog niet maar dat zoek ik kortelings wel eens uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

, maar net als die 45 uur in de cabine zijn er die erbij ons agenten die er wel op letten en dan kost het geld. De Belgische prijzen weet ik nog niet maar dat zoek ik kortelings wel eens uit.

 Hoe staan de Belgische chauffeurs tegenover deze maatregel?

Is daar ook weerstand,en vinden zij dat de bonden en de politiek over iets praten waar ze geen verstand van hebben.

Of pikken jullie t gewoon?

 

Of denken jullie met deze maatregel banen terug naar Belgie te halen en worden bij jullie de chauffeurs die nog meerdere weekenden weg kunnen zijn geslachtofferd,ten koste van een maatregel die geen zoden aan de dijk zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden