[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hoe rijd ik achteruit...


AnneM

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

.. en dat paard denkt zeker: van tand veranderen.. (door dat trekken aan het bit). :D

 

Het klinkt wel logisch.. maar wat dan de link met achteruit rijden is? Hoe liet men vroeger dan die paarden achteruit lopen met de kar? Lijkt mij lastig te mennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 minuten geleden zei Durashift:

Hoe liet men vroeger dan die paarden achteruit lopen met de kar? Lijkt mij lastig te mennen.

En toch deden ze dat....

 

 

25 minuten geleden zei Mebo 07:

gaat rechtsom rijden .

dat hopen ze dan maar.😋

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ger, wees eens eerlijk.

 

Hoeveel (wannabe 😉) ruiters hebben nu nog een paard zo onder controle dat ze het probleemloos vooruit kunnen laten lopen.

 

Laat staan achteruit. 🙈

 

Maar er is inderdaad nog een kleine categorie menners die kunnen lezen en schrijven met paard en wagen. Logisch, want de noodzaak hier toe is amper meer aanwezig. Voor het overgrote deel (99%?) is het hobbymatig, want paarden worden amper meer beroepsmatig ingezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De opmerking komt niet uit de paardensport maar is al heel oud.

Eigenlijk is het namelijk over de hand heen slaan.

 

Toen men nog met wagens en koetsen reed hadden de meeste bestuurders de zweep in de rechterhand ( de meeste mensen waren rechts en bij het overtal aan koetsen en wagens zat de handrem rechts ) om dan de paarden aan te sporen om te lopen moest men over de hand heen de linkerpaarden aansporen. Om een rijtuig op de handrem te zetten wilde men de paarden niet gelijk vrije teugel geven omdat deze anders weer konden gaan lopen dus werd met de linkerhand de teugels aangetrokken en met de rechterhand de handrem aangetrokken. 

 

Maar waarom het zo heet bij het transport is mij een raadsel. 

 

ps: Dit kreeg ik te horen in het koetshuis van paleis Noordeinde bij een rondleiding.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nu nog klopt wel, maar de stelling dat er weinig paarden zijn die ingespannen achteruit willen lopen klopt niet, er zijn weinig paarden die het nog geleerd wordt. 

En waar heb ik gezegd dat er maar weinig paarden achteruit willen lopen? Ik zei dat er maar weinig menners (je weet wel, die kloothommel op de bok) een paard nog zover krijgen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei Ger-1957:

dat er weinig paarden zijn die ingespannen achteruit willen lopen klopt niet

 diee Belze knol van ons vroeger kon dat alleen, ingespannen in de kiepkar mee de gierton erop achteruit de sloot in.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden