[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Elektrische fietsen (en de bestuurders daarvan)


shompie

Recommended Posts

  • Forumlid

Vlak bij mijn huis ligt een rotonde welke ik voor een kwart moet nemen om naar huis te gaan. Ik heb meestal de vrachtwagen bij huis dus rijd ik hier met de vrachtwagen. De rotonde ligt aan het eind van een 60km weg.

 

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat ik bijna een elektrische fiets over het hoofd zag omdat ze bijna sneller dan ik over het fietspad rijden. Zeker als het wat drukker is (het is de doorgaande weg Castricum in) kom je echt ogen tekort .

 

Komen ze niet met 50 over het fietspad (de illegalen) komen ze wel met 50 jou over de weg voorbij als het druk is. Laatst was er iemand van de fietsersbond op de radio met cijfers, er zouden niet meer ongelukken met fietsers zijn sinds de invoering van die elektrische ondingen. Zeker als ze bestuurd worden door mensen die de fiets met die snelheid niet onder controle hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei shompie:

Laatst was er iemand van de fietsersbond op de radio met cijfers, er zouden niet meer ongelukken met fietsers zijn sinds de invoering van die elektrische ondingen. Zeker als ze bestuurd worden door mensen die de fiets met die snelheid niet onder controle hebben.


Zeg dat nog eens. Níet meer ongevallen?

Die tweede zin is wat tegenstrijdig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/16/meer-verkeersdoden-in-2022-vooral-fietsende-75-plussers-vaker-slachtoffer
 

In 2022 kwamen 737 mensen om door een verkeersongeval, 155 meer dan in 2021. Daarmee is het aantal verkeersdoden het hoogst sinds 2008. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam het sterkst toe onder fietsers van 75 jaar of ouder. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.

Het aantal verkeersdoden lag in 2022 bijna 27 procent hoger dan het jaar ervoor. Net als in voorgaande jaren kwamen meer mannen (522) dan vrouwen (215) om in het verkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
50 minuten geleden zei roadtrain:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/16/meer-verkeersdoden-in-2022-vooral-fietsende-75-plussers-vaker-slachtoffer
 

In 2022 kwamen 737 mensen om door een verkeersongeval, 155 meer dan in 2021. Daarmee is het aantal verkeersdoden het hoogst sinds 2008. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam het sterkst toe onder fietsers van 75 jaar of ouder. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.

Het aantal verkeersdoden lag in 2022 bijna 27 procent hoger dan het jaar ervoor. Net als in voorgaande jaren kwamen meer mannen (522) dan vrouwen (215) om in het verkeer.

 

 

Dit zijn alle verkeersslachtoffers. 

 

Ik heb het over fietsers en dan voornamelijk de elektrische... De fietsersbond houden nog steeds vol dat de elektrische variant net zo veilig/onveilig is dan de ouderwetse fiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
36 minuten geleden zei shompie:

Ik heb het over fietsers en dan voornamelijk de elektrische... De fietsersbond houden nog steeds vol dat de elektrische variant net zo veilig/onveilig is dan de ouderwetse fiets.

De fiets is niet onveiliger,
het poppetje dat er op zit kan de gevaren niet (meer) goed inschatten! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
46 minuten geleden zei steenhaas1:

De fiets is niet onveiliger,
het poppetje dat er op zit kan de gevaren niet (meer) goed inschatten! 

 

Ik bedoel nog nietneens de bejaarde bestuurders of de huismoeders die al bellend op de elektrische bakfiets volgas overal hun voorrang nemen.

 

Ik heb het over vooral forenzen op fietsen die harder dan 50km per uur gaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei shompie:

Ik heb het over vooral forenzen op fietsen die harder dan 50km per uur gaan


Ja die zijn levensgevaarlijk. Die 15 km per uur langzamer rijden ook trouwens. 
Een fietshelm zou verplicht zijn? Het zou verstandig zijn wanneer deze fel gekleurd zou zijn.
Ik België zie je fietsers met een geel hesje fietsen. Dat is verstandig van die mensen.

Oké zeker in België met die vaak onbeschermde fietspaden 🫣🫣🫣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei shompie:

 

 

Sorry Rob, ik ben laagopgeleid. 

 

Maar toch hoop ik dat je begrijpt wat ik bedoel


Niks met laagopgeleid te maken. 
 

Maar je betwijfelt de lezing van de man van de fietsersbond. Dat er niet meer verkeersslachtoffers zouden zijn nu, met elektrische fietsen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei RobNiat:


Niks met laagopgeleid te maken. 
 

Maar je betwijfelt de lezing van de man van de fietsersbond. Dat er niet meer verkeersslachtoffers zouden zijn nu, met elektrische fietsen?

 

Ik zit net weer een stukje te lezen. In Noord Beemster weer een ongeluk, met een elektrische fiets die vrij hard ging volgens getuige.

 

Ik twijfel er zeker aan, ik heb nu al meerdere keren gehad dat ze er ineens zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei shompie:

 

Ik twijfel er zeker aan, ik heb nu al meerdere keren gehad dat ze er ineens zijn


Akkoord. Dan begrijp ik je. 
 

En ja, ik ben het met je eens. Al gaat hetzelfde ook op voor bromfietsers natuurlijk. Die gaan net zo hard. En die zijn er al jaren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei RobNiat:


Akkoord. Dan begrijp ik je. 
 

En ja, ik ben het met je eens. Al gaat hetzelfde ook op voor bromfietsers natuurlijk. Die gaan net zo hard. En die zijn er al jaren. 

 

 

Bromfietsers mogen nu op de weg ipv op het fietspad. Maar een brommer herken je wel in je spiegel, maar een fiets is een fiets en snelheid inschatten via je spiegel blijft lastig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Klopt, vooral ook de elektrische fietsers die een beetje opgevoerd zijn maar er niet uitzien als een snelle fiets met een geel plaatje achterop. Daar verkijk ik mij nog weleens op qua snelheidsinschatting.. omdat je het van voren niet gauw ziet.

 

De échte Speed Peddelaar is wel herkenbaar, enerzijds als zijn plaats op de weg (gele plaat, dus dezelfde plek als de bromfietsers in de bebouwde kom (rijbaan ipv fietspad) maar ook door zijn helm, houding en fellere kleding (meestal).

 

Maar goed.. afgelopen zondag in Driebergen een jongen op een fatbike met een gashendel. Zonder helm, zonder te trappen, met een fiks gangetje (denk zo'n 50 km/h wel inderdaad) over het fietspad. Hoogst illegaal dus. Kwam een agent op een motor mij tegemoet rijden.. keek ff vlug naar die kerel.. dus ik dacht: die motor keert achter mij wel om en gaat erachteraan.. Makkelijker dan met de politieauto nog, dacht ik. Nou, mooi niet.. kennelijk had ie wat anders te doen..  😕

 

 

19 uur geleden zei shompie:

k heb het over fietsers en dan voornamelijk de elektrische... De fietsersbond houden nog steeds vol dat de elektrische variant net zo veilig/onveilig is dan de ouderwetse fiets.

 

Dat kunnen ze blijven zeggen omdat er geen betrouwbare cijfers zijn om het tegendeel te kunnen bewijzen. Iedere organisatie kan het dus naar zijn eigen hand zetten, zogezegd.

 

De data (factsheet) is trouwens van mei 2022.
 

Citaat

Er zijn geen betrouwbare gegevens over ongevallen en gereden kilometers waarmee het risico van elektrische fietsers bepaald kan worden en vergeleken met dat van ‘gewone’ fietsers. Er zijn in Nederland en in andere landen wel enkele gerichte (vragenlijst)studies uitgevoerd, maar de conclusies zijn niet eenduidig. Ook als we kijken naar eventuele verschillen in letselernst tussen elektrische fietsers en conventionele fietsers, zijn de conclusies niet eenduidig. (..)

https://swov.nl/nl/fact/fietsers-6-zijn-elektrische-fietsen-onveiliger-dan-conventionele-fietsen

 

Dit is natuurlijk ook al lastig: in de data kan er geen onderscheid gemaakt worden tussen snelle EV fiets of een bromfietser op een tweetakt. :confused:

Citaat

Het aantal ongevallen met, en slachtoffers onder, speed-pedelecrijders is onbekend. Speed-pedelecs zijn in het ongevallenbestand (BRON) namelijk niet te onderscheiden van brom- of snorfietsen. (..)

 

Ik snap het wel, registratie is natuurlijk op kentekenniveau.. dus dan wordt het wel lastiger.. maar men zou dan toch kunnen gaan filteren op merk en type. Naar mijn idee is er geen bromfietsfabrikant die ook een Speed peddelec of aanverwante variant op geel kenteken levert in NL.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-7-2023 om 18:04 zei lientje:



Een fietshelm zou verplicht zijn? Het zou verstandig zijn wanneer deze fel gekleurd zou zijn.
Ik België zie je fietsers met een geel hesje fietsen. Dat is verstandig van die mensen.

 🫣🫣🫣

Als iedereen met een geel/oranje fluoriserend hesje gaat fietsen dan valt dat hesje niet meer op, nutteloos dus.

Die mindset moet veranderen dat een fietser automatisch beschermd is (door de regels) omdat ze een zwakkere verkeersdeelnemer zijn. Als ze zich nou eerst eens bewust worden van dat laatste en DAAR naar handelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^  kan je wel vergeten. 'toevallig' vanmiddag in Veenendaal een woordenwisseling gehad met een fietser. Kerel van middelbare leeftijd, iets boven de 50, denk ik zo.

 

Ik reed met de auto op een voorrangsweg in de stad; hij kwam uit de straat rechts van mij, had netjes de haaientanden op straat aan zijn kant.. maar meneer fietst dendert gewoon door zonder mij voorrang te geven. Hij zei: man, ik rijd toch op het fietspad.. Nee, zei (schreeuwde) ik: jij komt van rechts uit de straat, je hebt haaientanden voor je. Als bestuurder van een fiets dien je mij voorrang te verlenen.

Dát ik dat niet van hem kreeg boeide mij niet eens, want het is geen recht: voorrang krijgen. :rolleyes:

Maar dat die kerel mij zo duidelijk liet blijken dat hij kennelijk deze verkeersregel niet kende.. dat maakte mij kwaad.

 

Ik heb eenzelfde situatie vorig jaar ook al eens meegemaakt. Toen was het een vrouw en die probeerde ik ook uit te leggen dat het voor de verkeersregels grotendeels niet uitmaakt of je een fiets of een auto bestuurd.. maar nee, die rode lap op menig rijbaan in Nederland werkt kennelijk als een rode lap op een stier. Daar kán je gewoon op insturen, als fietser, zonder te kijken.. want dát is de ruimte voor de fietsers.. kennelijk. :mad:👎

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Durashift:

^^  kan je wel vergeten. 'toevallig' vanmiddag in Veenendaal een woordenwisseling gehad met een fietser. < knip> Daar kán je gewoon op insturen, als fietser, zonder te kijken.. want dát is de ruimte voor de fietsers.. kennelijk. :mad:👎

Daarom moet die mindset dus veranderen. En ik weet ook wel dat dat niet zomaar gaat gebeuren, jarenlang is er door al die bonden (fietsersbond, vvn enzovoort) op gedramd dat de fietser beschermd moet worden met dit dus als resultaat. Dat terug draaien zal ook jaren duren maar zolang we nu nog komen met zijsprongen zoals hesjes en fietshelmen (die dus feitelijk enkel een doekje voor het bloeden zijn) zal dat niet gaan gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-7-2023 om 09:43 zei shompie:

 

Ik bedoel nog nietneens de bejaarde bestuurders of de huismoeders die al bellend op de elektrische bakfiets volgas overal hun voorrang nemen.

 

Ik heb het over vooral forenzen op fietsen die harder dan 50km per uur gaan

Dat zijn er toch echt relatief maar enkele.... Zoveel van die speed padilaks zijn er nu ook weer niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei sprinter 516:

Dat zijn er toch echt relatief maar enkele.... Zoveel van die speed padilaks zijn er nu ook weer niet

 

Misschien moet je smorgens eens een uurtje eerder opstaan en dan jezelf eens gaan verbazen hoeveel werknemers van tata met mach 3 over het fietspad of over de rijbaan gaan. 

 

Er gaat een wereld voor je open

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-7-2023 om 20:59 zei albertvv:

Als iedereen met een geel/oranje fluoriserend hesje gaat fietsen dan valt dat hesje niet meer op, nutteloos dus.

Die mindset moet veranderen dat een fietser automatisch beschermd is (door de regels) omdat ze een zwakkere verkeersdeelnemer zijn. Als ze zich nou eerst eens bewust worden van dat laatste en DAAR naar handelen.


Wat die fluorescerende hesjes betreft heb je voor in de bebouwde kom wel gelijk in hoor.
Maar buiten de bebouwde kom, zoals wanneer je stukken heb waar het licht plotseling wordt weg genomen door bomen zie je een fietser snel over het hoofd. Ook op polderwegen hier worden auto’s (zonder licht) zelfs regelmatig over het hoofd gezien. Iets met polderblindheid. 
 

Tja fietsers denken helaas te vaak dat ze beschermt zijn als zwakkere weggebruiker. 

Daar komt hij weer, aan   “maar ik had voorrang”  heb je niet veel wanneer je in de prak ligt of onder een steen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Maar  stoppen wij ook voor fietsers als we de rotonde afslaan en het fietspad er naast haaientanden heeft? Want ondanks de haaientanden en als het fietspad binnen 5 meter van de rotonde ligt heeft de fietser voorrang ivm met recht door gaat voor afslaand verkeer.

 

Is dat zo?

 

Juist als het fietspad uit de voorrang is gehaald en dus haaientanden heeft, is er voor het afslaand verkeer geen sprake meer van rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dan die fietsers die met een apparaat rijden tegen flaporen. Eens naast gaan rijden en Boe roepen.

Haaientanden is wegdekversiering.

Een zwarten met zwarte kleren op een zwarte fiets in de schemering.

 

Mijnen fiets heeft achteraan 2 rode flitslampen, het formaat van die tussen de grille van vrachtwagens zit. Vooraan 1 witte flitslamp. En met fluovest. Een fluovest ziet men niet als het een vrijliggend fietspad is in het donker, dan komen ze plotseling in uw koplampen aan een rotonde.

 

Maar de automobilist kent ook nog altijd de 1,5m zijdelingse afstand niet. En de fietsstraat.

Tussen alle bestuurders, zowel vrachtwagens, auto's, fietsers en voetgangers zitten er dieren tussen welke de beginletter een K... is.

Ik heb zo eens op de markt een voetganger op mijn voorwiel van mijn fiets gehad, ik liep naast mijn fiets, vooruit kijken was er niet bij. Amaai mijn dingskens.

Enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Durashift:

 

Is dat zo?

 

Juist als het fietspad uit de voorrang is gehaald en dus haaientanden heeft, is er voor het afslaand verkeer geen sprake meer van rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Dat was mijn gedachten gang ook maar het blijkt toch anders te zijn.

 

https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2009/06/13/juridische-aspecten-rond-voorrang-op-rotondes/

 

https://www.rijschoolpaulhermans.nl/haaientanden-in-het-verkeer/

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden