[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Waar eet jij vanavond?


matthieu

Recommended Posts

  • Forumlid
2 minuten geleden zei HendrikJansen:

(...) het voelt als zelfstandige net even anders als je die bonnetjes wel of niet in kan leveren.

 

Ja precies, zo ken ik er nog wel een paar...

Mijn vader -ook eigen ondernemer- reed ooit een Opel Omega op LPG en betaalde daar toen een Godsvermogen aan wegenbelasting voor. Ik denk ergens eind jaren '80 begin jaren '90. Een auto op gas terwijl die auto nagenoeg de hele week voor de deur stil stond, tenminste nooit genoeg om rendabel op LPG te kunnen rijden.

 

Toen ik hem eens wees op het voordeel om benzine te gaan rijden i.p.v. LPG vanwege de geringe kilometers en de dure wegenbelasting antwoordde hij; "ach, die wegenbelasting voel ik maar één keer in de drie maanden. Het plezier wat ik iedere week beleef als ik voor fl 12,- (gulden) mijn gastank weer vol gooi bij de pomp is onbetaalbaar!" :D

  • Like 3
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HendrikJansen:

Daarin heb heb je zeker gelijk, maar het voelt als zelfstandige net even anders als je die bonnetjes wel of niet in kan leveren. 
 

Als ik pas de opmerking van Shompie al zag over zijn maandelijkse inkomen al zag wil je echt niet zelfstandig zijn met een eigen spaarpot voor pensioen en arbeidsongeschiktheid. Daar word je dan in mijn ogen niks wijzer van. 
maar hej, het voelt wel lekker als je 53,00 euro op kan eten waarvan  je weet dat BD een gedeelte betaald natuurlijk.

 

 

Ik denk niet dat ik hier ooit iets over mijn inkomen heb gezegd. Weet ik eigenlijk wel zeker. Wel heb ik hier wat gezegd over wat een chauffeur in loondienst overgemaakt KAN krijgen iedere maand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 30-8-2023 om 23:39 zei Pierre:

Even in een notendop; een eigen rijder/ondernemer kan naast allerlei andere variabele kosten ook zijn verblijfskosten aftrekken van zijn jaaropbrengst, ofwel zijn omzet. Voor het verblijf onderweg heeft de Belastingdienst een vast bedrag van € 45,- per gereden dag vastgesteld. Dat drukt het dus het totale bedrag aan bruto-omzet waarover deze ondernemer omzetbelasting moet betalen. Aan het eind van het jaar zal dus het voordeel wat hij hierin heeft procentueel gezien opgeteld kunnen worden bij die € 45,-. Dan pakt -als je zover en alles terug wil gaan rekenen- die verblijfskostenvergoeding van € 45,- nét iets hoger uit.

Een loonslaaf heeft een belastingvrije verblijfskostenvergoeding van netto € 53,12. Dat word niet bij het inkomen geteld, daar word ook geen loonbelasting over geheven, enkel vermogensbelasting wanneer het heffingsvrij vermogen hoger ligt dan € 57.000,- per persoon (voor belastingjaar 2023). Als je iedere avond in je auto zit te knoeien en je houd iedere maand € 1000,- over aan je OKV dan telt dat bij je inkomen en betaal je een percentage belasting over het deel wat boven die € 57.000,- komt. Kruip je iedere avond op je knieën naar je auto dan is het verzamelinkomen -hetgeen wat je overhoud aan het eind van het jaar-  automatisch minder, val je onder die grens en daarmee automatisch in een andere tariefgroep. Alles wordt daarvoor netjes per ratio berekend, onder of boven die grens.

 

 

Zo zit het niet helemaal in elkaar Pierre, je krijgt een belastingvrij bedrag per dag (€ 57,00 toch? 24 uur voor het rekengemak, toch)
Of je nu iedere avond op je knieën naar de auto kruipt of niet, dat bedrag blijft belastingvrij, dat word nergens bij je inkomsten bijgeteld.
Zou je zodanig veel werken dat je boven de € 73.032,00 verdient ga je pas méér betalen ( 49.5 % i.p.v 37,93 %, 12.57 % meer dus, maar dan ook nog alleen over het gedeelte wat die € 73.032 te boven gaat.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-in-2023-nog-niet-aow-leeftijd

 

Onze inkomstenbelasting over het salaris word berekend in Box 1 van het belastingstelsel.
Het heffingsvrije vermogen ,waar jij aan refereert is het deel van je vermogen, je spaargeld of je vermogen en het rendement ervan en dat word berekend in Box 3 van het belastingstelsel.

 

https://www.google.nl/search?q=b+elastingdienst%2Fheffingsvrij+vermogen%2F2023&newwindow=1&sca_esv=561932315&sxsrf=AB5stBhOvEh_IkngqHL5AccuQe9apDE15A%3A1693576811471&source=hp&ei=a-7xZIj9GdCgi-gPp6-UuAw&iflsig=AD69kcEAAAAAZPH8ewqg_SOaZsBzM3ZBND4yurp-ohcz&ved=0ahUKEwjI3vqhyYmBAxVQ0AIHHacXBccQ4dUDCAs&oq=b+elastingdienst%2Fheffingsvrij+vermogen%2F2023&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6IitiIGVsYXN0aW5nZGllbnN0L2hlZmZpbmdzdnJpaiB2ZXJtb2dlbi8yMDIzMgYQABgWGB5I8KABUABYoosBcAB4AJABAJgB1AOgAYAgqgEIMzYuNi40LTG4AQzIAQD4AQHCAgcQIxiKBRgnwgINEAAYigUYsQMYgwEYQ8ICBxAAGIoFGEPCAgsQABiABBixAxiDAcICCxAuGIAEGLEDGIMBwgIFEAAYgATCAggQABiABBixA8ICCxAuGIAEGMcBGK8BwgIHEAAYgAQYCsICBxAuGIAEGArCAg0QLhiABBjHARjRAxgKwgIIEAAYgAQYywHCAgoQABiABBgKGMsBwgIHECMYsQIYJ8ICEBAAGIAEGLEDGIMBGLEDGArCAg0QABiABBixAxiDARgKwgILEAAYigUYsQMYgwHCAgcQIxiwAhgnwgIHEAAYDRiABMICBhAAGB4YDcICCBAAGAgYHhgNwgIKEAAYCBgeGA0YD8ICCBAAGBYYHhgP&sclient=gws-wiz

 

Zou je dus heel veel werken en zeer spaarzaam leven moet je dus in box 3 belasting over de rente gaan betalen.

IK denk dat er bitter weinig chauffeurs zullen zijn die, met hun fiscale partner samen, een kapitaal van € 114 000  ( 2 x € 57 000 )zullen hebben, zuiver uit inkomsten van hun arbeid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Zo zit het niet helemaal in elkaar Pierre, je krijgt een belastingvrij bedrag per dag (€ 57,00 toch? 24 uur voor het rekengemak, toch)
Of je nu iedere avond op je knieën naar de auto kruipt of niet, dat bedrag blijft belastingvrij, dat word nergens bij je inkomsten bijgeteld.

 

Dat is volgens mij hetzelfde als wat ik hier zeg, toch?

 

Op 30-8-2023 om 23:39 zei Pierre:

Een loonslaaf heeft een belastingvrije verblijfskostenvergoeding van netto € 53,12. Dat word niet bij het inkomen geteld, daar word ook geen loonbelasting over geheven, enkel vermogensbelasting wanneer het heffingsvrij vermogen hoger ligt dan € 57.000,- per persoon (voor belastingjaar 2023).

 

Als ik zuinig leef onderweg en ik houd iedere maand zo'n € 1000,- over van mijn OKV, dan heb ik aan het eind van het jaar € 12.000,- extra op mijn spaarrekening staan. Bij de belastingaangifte moet ik mijn vermogen opgeven; bezittingen, bank -en spaartegoeden, schulden etc. Stel dat ik samen met mijn partner nu op  € 154.000,- vermogen uit kom, dan is dat € 12.000,- boven de heffingsvrije voet.

 

Hoe die berekening met belastbaar rendement en rendementsgrondslag werkt laat ik even buiten beschouwing, maar over die € 12.000,- OKV -die ik dankzij mijn sobere leefstijl onderweg nu op mijn bankrekening heb staan i.p.v in de kassa van de kroegbaas- betaal ik dan zeker wel (vermogens) belasting.

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

Hoe die berekening met belastbaar rendement en rendementsgrondslag werkt laat ik even buiten beschouwing, maar over die € 12.000,- OKV -die ik dankzij mijn sobere leefstijl onderweg nu op mijn bankrekening heb staan i.p.v in de kassa van de kroegbaas- betaal ik dan zeker wel (vermogens) belasting.

Als je die berekening niet buiten beschouwing zou laten zul je zien dat je voorde belastingdienst van die € 12 000 slechts 0.36 % genereerd, dat is € 43,20.

En die € 43,20 word belast met 32%,dat is dus € 13,82 vermogens belasting

DE belastingdienst hanteert n.l  rente van 0.36 % op  contant geld, bank en spaartegoeden.

Zou je die € 12 000 gaanbeleggen word dit (fictieve) rendement 6,17 % en dat rendement word dan ook weer belast met 32 %.

 

 

https://www.google.nl/search?q=belastingdienst+vermogensrendementsheffing+2023&newwindow=1&sca_esv=561969515&sxsrf=AB5stBh5v1GiDWhaUUGKx6y8Io6mfyICig%3A1693589959526&source=hp&ei=xyHyZJiUHZeO9u8PqoKdGA&iflsig=AD69kcEAAAAAZPIv14Y_b5h0VRt3P_F3etYX-ozCHmIy&oq=belastindienst%2Fvermogens+rendement+heffing&gs_lp=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&sclient=gws-wiz

 

 

Maar ik denk dat de huidige chauffeur, als hij veel uren maakt, met evt veel zaterdag en zondaguren nog niet in de buurt van vermogensrendement heffing komt.

 

Sinds ik CAO betaald word, zeg maar sinds eind jaren'70  heb ik altijd bij bedrijven gewerkt ( Wetram, Fransen, Bas )waar ik veel overuren maakte, ook heel veel zaterdag en zondag uren.

en ik kan je verzekeren dat ik  nooit last van gehad heb van vermogensrendement heffing, sterker nog; ieder jaar heeft mijn boekhouder mijn aangifte verzorgd en heb ik altijd geld teruggekregen.

 

( ik had graag ieder jaar een aanslag van enige duizenden euro's aan vermogensrendement heffing tegemoet gezien.):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 31-8-2023 om 01:56 zei shompie:

 

 

Ik denk niet dat ik hier ooit iets over mijn inkomen heb gezegd. Weet ik eigenlijk wel zeker. Wel heb ik hier wat gezegd over wat een chauffeur in loondienst overgemaakt KAN krijgen iedere maand

Jij hebt pas idd een opmerking  over een bedrag per maand als chauffeur. En daarbij heb jij idd gezegd dat niet hebt. Dat kan dan twee kanten op werken. Ik ga ervan uit dat het voor jouw die goed kant op werkt maar ik geef ook aan dat zelfstandig zijn niet zo rooskleurig is als velen denken. Velen rekenen je rijk als ze je uurprijs horen maar vergeten wat er nog van af moet/ kan gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden