[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bullbar verbod


andremast

Recommended Posts

  • Forumlid

^^ LOLLOL Daar vertrouwde ik al op, Rob.

Zolang er geen dAF op de foto staat, leg ik de link naar jouw niet.... LOL

 

Groet Ron (die afgelopen weekend toch weer 2700 km in een eindhovens product heeft weggetourd (samen met vrouwlief).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Citaat

(..)Ook chauffeurs uit andere landen dienen zich te houden aan de regelgeving die in Nederland geldt. Zij zullen ook verbaliseert worden. Iedereen wordt gelijk behandeld. Zelfs als het dus in eigen land wel zou mogen. Bij de grens kan men zo’n voorziening verwijderen/demonteren", licht hij toe. (..)

 

Volgens mij klopt dit niet: er is een EU regel dat stelt dat als leden van de unie voldoen aan de regelgeving van het land van herkomst, dit hun niet mag belemmeren in een ander land van de unie, kort gezegd.

 

Zoals met de winterbandenplicht in o.a. Duitsland. Wij in NL kennen die plicht niet dus een Duitse verplichting hiertoe kan mij, als NL weggebruiker en ingezetene, niet verplichten om bij de grens winterbanden te monteren. Dát is dan sec de regelgeving voor het hebben van winterbanden onder de auto, onder winterse omstandigheden.

Dat het qua verzekering etc. anders ligt en dat er door de mogelijke risico's in de praktijk erop neerkomt dat je tóch winterbanden (of allseasons) hebt onder de auto op doorreis naar de wintersport op een stralende winterdag.. is dan weer een ander verhaal.

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Op zich wel goed dat de verkeerspolitie zich hier eens druk over maakt. Hier in de regio rijdt er zelfs een rijschool met zo'n rek voorop. 😕

Dat het CBR examens afneemt in een auto die, formeel, niet aan de regeling voertuigen voldoet is, op z'n minst, apart te noemen, denk ik dan.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
47 minuten geleden zei Durashift:

Volgens mij klopt dit niet: er is een EU regel dat stelt dat als leden van de unie voldoen aan de regelgeving van het land van herkomst, dit hun niet mag belemmeren in een ander land van de unie, kort gezegd.

Zoals met de winterbandenplicht in o.a. Duitsland. Wij in NL kennen die plicht niet dus een Duitse verplichting hiertoe kan mij, als NL weggebruiker en ingezetene, niet verplichten om bij de grens winterbanden te monteren. (...)

 

Dat geeft te denken. Zo zou de verplichting voor het bij je hebben van sneeuwkettingen tijdens bepaalde periodes in diverse landen van Europa ook geen stand houden volgens die EU regel?


Ik kan jou 200% verzekeren dat b.v. het niet voorhanden hebben van sneeuwkettingen tijdens de wintermaanden in o.a. Roemenië direct een fikse boete kan kosten wanneer je zonder staat. De kans dat je hier speciaal een controle op krijgt is klein, sta je onderweg zonder kettingen wanneer je deze verplicht moet leggen heb je dus een serieus probleem. Ook in bepaalde delen van Frankrijk is het voorhanden hebben van kettingen verplicht, in Noorwegen moet men er zelfs minimaal 7 bij hebben zo ik ooit begrepen heb en word er op de grens al op gecontroleerd.

 

De verplichting voor het aan boord hebben van sneeuwkettingen geld overigens in heel veel landen. En daar doet die z.g. EU-regel en het feit dat sneeuwkettingen hier in Nederland niet verplicht zijn helemaal niks aan of af!

https://tevu.nl/blog/sneeuwkettingen-vrachtwagens/

 

Roemenië
  • Verplicht aan boord bij zomerbanden
  • Verplicht aan boord onder winterse weersomstandigheden (met sneeuw of ijs bedekte wegen)
  • Monteren op de aangedreven assen
  • Geen ketting om als het verplicht is? Dan kan de boete oplopen tot 470 euro
bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

in Noorwegen moet men er zelfs minimaal 7 bij hebben zo ik ooit begrepen heb en word er op de grens al op gecontroleerd.

Dat klopt, er wordt regelmatig wel gecontroleerd. Of ik genoeg kettingen bijheb nog niet, maar wel vaker meegemaakt dan je banden gecheckt worden op profiel en of het een winterband is (trailer ook trouwens)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Durashift:

 

Volgens mij klopt dit niet: er is een EU regel dat stelt dat als leden van de unie voldoen aan de regelgeving van het land van herkomst, dit hun niet mag belemmeren in een ander land van de unie, kort gezegd.

 

 

Zo is t niet helemaal; er is een regel, het Wiener abkommen heet dat ( ik weet zo gauw geen wetsartikel te noemen) die regelt dat , als in een bepaald land, een bepaalde uitrusting voorgeschreven is, of als die juist niet voorgeschreven is, deze onverkort ook in het buitenland geldig is.

 

Goed voorbeeld hiervan is het volgende: In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland moeten alle voertuigen boven de 3500 kg voorzien zijn van "unterlegkeilen" wielkeggen z.g.z. Dat staat daar in de StVZO ( Strassenverkehrs Zulassungs Ordnung)

 

In Nederland staat dat niet in het reglement voertuigen, daarom is een Nederlandswe vrachtwagen niet verplicht wielkeggen aan boord te hebben.

Er is één uitzondering: als de auto ADR geladen heeft,en dan ookm maar één wielkeg.

Maar dat is geen voorschrift wat onder het Wiener abkommen valt , maar onder de ADR wetgeving.

 

JOuw visie volgend zou dus een Belgische Franse of Spaanse vrachtwagen , die in hun land 90 km/h mag rijden, dat bij ons ook mogen , en een Engelse zelfs 94 km/h.

 

Dat bullbarverbod is geen voertuigs eis maar een verkeersmaatregel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb het ook  mee gemaakt in Duitsland , 3 assige motorwagen en 3 assige aanhanger , polizei voor mij "bitte folgen" Parkeerplaats op en twee agenten stappen uit , 1 jong ventje en1 oudere  , die oudere bleef afzijdig staan en er werd gevraagd naar de papieren enz. Op een gegeven moment zegt dat agentje "ik neem die auto in beslag. ik , en waarom , ja zegt hij je hebt 6 assen en dat is in Duitsland verboden en hij begint gelijk aan een protocol. Ik schuifel in de richting van de oudere en ik zeg tegen hem dat hij mijn auto in beslag wil nemen omdat ik 6 assen heb , waarop hij vraagt of hij "verrückt"is  ik zeg vraag dat hem zelf maar. In elk geval kreeg hij eerst een reprimande en de oudere wees hem erop dat het een NL auto betrof en daar mag dat en dat moeten wij respecteren.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Mebo 07:

Heb het ook  mee gemaakt in Duitsland , 3 assige motorwagen en 3 assige aanhanger , polizei voor mij "bitte folgen" Parkeerplaats op en twee agenten stappen uit , 1 jong ventje en1 oudere  , die oudere bleef afzijdig staan en er werd gevraagd naar de papieren enz. Op een gegeven moment zegt dat agentje "ik neem die auto in beslag. ik , en waarom , ja zegt hij je hebt 6 assen en dat is in Duitsland verboden en hij begint gelijk aan een protocol. Ik schuifel in de richting van de oudere en ik zeg tegen hem dat hij mijn auto in beslag wil nemen omdat ik 6 assen heb , waarop hij vraagt of hij "verrückt"is  ik zeg vraag dat hem zelf maar. In elk geval kreeg hij eerst een reprimande en de oudere wees hem erop dat het een NL auto betrof en daar mag dat en dat moeten wij respecteren.

Ander voorbeeld is het gegeven dat jaren geleden Franse auto's gele koplampen moesten voeren,daar werd soms streng op toegezien,bij de Franse APK werden auto's met witte koplampen gelijk afgekeurd.
Buitenlanders mochten daar integen wél met wit licht rijden.

 

Die Fransen waren zo blij dat ze op een gegeven moment óók met wit licht mochten rijden dat ze daar gelijk een nationale feestdag van gemaakt hebben, quatorze juillet of zo iets.:D

En wat doen de truckers hier?? die steken overal gele lampen in

  • Like 1
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

De bullbar wordt hier in Noorwegen gewoon met de keuring meegesleept. Nx afmonteren en worden dus gewoon goedgekeurd.

Maar de vrachtwagens mogen gewoon een BB hebben. Trouwens, op de lengte wordt nagenoeg niet gemekkerd. Als jij een oplegger erachter hebt mag je geloof ik zo wie zo 17.50 zijn. Maar staat je schuifschotel verder naar achteren is dat geen probleem, als de gewichtsverdeling maar niet overschreden wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bla bla bla gewoon een tuv gekeurde Bull bar inclusief documenten,geen probleem voor Duitsland.

Tja denk laat hem registreren op kenteken kaart bij het rdw wat dan vervolgens niet gaat,meneer wij passen u totale lengte aan zodat u Bull bar binnen de op het kenteken vermelde lengte past en er is niets aan de hand.

Mocht u aangehouden worden in Nederland kenteken lengte overleggen en het tuv document overleggen.

 

Tja avoor wat het allemaal waard is hé !!

 

NEEderland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei 1934:

Bla bla bla gewoon een tuv gekeurde Bull bar inclusief documenten,geen probleem voor Duitsland.

Tja denk laat hem registreren op kenteken kaart bij het rdw wat dan vervolgens niet gaat,meneer wij passen u totale lengte aan zodat u Bull bar binnen de op het kenteken vermelde lengte past en er is niets aan de hand.

Mocht u aangehouden worden in Nederland kenteken lengte overleggen en het tuv document overleggen.

 

Tja avoor wat het allemaal waard is hé !!

 

NEEderland

Collega heeft in Duitsland toch echt een keer zijn bullbar er af moeten schroeven en met een spanband onder zijn trailer vast gemaakt. Dit ivm totale lengte.  

0c9a4f2b-33a8-4263-8b35-eb473f72f02c.jpeg

bewerkt door volvofh12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-10-2023 om 16:39 zei 1934:

,meneer wij passen u totale lengte aan zodat u Bull bar binnen de op het kenteken vermelde lengte past en er is niets aan de hand.

Mocht u aangehouden worden in Nederland kenteken lengte overleggen en het tuv document overleggen.

Maar jou totale voertuiglengte (inclusief bull bar) is waarschijnlijk niet meer als 12 meter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 23-10-2023 om 03:57 zei volvofh12:

Collega heeft in Duitsland toch echt een keer zijn bullbar er af moeten schroeven en met een spanband onder zijn trailer vast gemaakt. Dit ivm totale lengte.  


 

 

5 uur geleden zei albertvv:

Maar jou totale voertuiglengte (inclusief bull bar) is waarschijnlijk niet meer als 12 meter?

 

En precies dat zal het verschil zijn ja. Die bullbar mag legaal zijn. Maar als de totale lengte de 16,50m overschrijdt dan moet er iets wijken. En zonder trailer verdien je niets…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei RobNiat:


 

 

 

En precies dat zal het verschil zijn ja. Die bullbar mag legaal zijn. Maar als de totale lengte de 16,50m overschrijdt dan moet er iets wijken. En zonder trailer verdien je niets…

Dat dus en daar doelde ik exact op (evengoed zal die dan een tuv keur of iets dergelijks moeten hebben en niet in elkaar gebakken door je handige buurman met een hobby apparaat). Het is in feite hetzelfde als hier rijden met een neus, met een korte trailer geen probleem, met een standaard trailer niet toegestaan want te lang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden