[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

34,5m in Zweden


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Vanaf 1 dec is het in Zweden toegestaan met een totale lengte van 34,5m te rijden, dwz 2 opleggers achter elkaar.

Zweden volgt Finland dat dit al in 2019 heeft toegestaan.

Zweden heeft uitvoerig gestudeerd op maten en gewichten

Hier is al een gewicht van 74t toegestaan (indien uiteraard genoeg assen en wielen eronder hangen). Testen hebben uitgewezen dat de remweg niet langer is (waarschijnlijk doordat er meer wielen geremd worden waardoor je netto op het zelfde uitkomt).

Okk hebben berekeningen en testen uitgewezen dat de weg niet harder slijt, omdat de gewichten over meer assen verdeeld worden.

 

Voor diegene die het noors machtig zijn, HIER het artikel vanaf de NLF site (noorse TLN).

 

Denemarken volgt per 1 januarie op een aantal weg trajecten met de 34,5m ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
4 uur geleden zei _alain_:

Ik ben niet zo technisch op de hoogte van alle lengtes en dergelijke,

maar die 34.5mtr is dat gemeten met een 6x2 met lang chassis of een simpele 4x2. 

Denk dat je met een tandemas trekker 2 standaard EU trailers erachter kan knopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei corydon:

Masl twee is 27.20.de triangel steek een goede meter uit. 28 meter. Dan heb je nog ruim 5 meter over. 

2 x 13,60 m + 2 x 1, 25 m = 29, 70 m (die 2 x 1, 25 is de minimale maat om haaks te kunnen staan met elk van die twee opleggers, uitgaande van 2,50 m breedte van die dingen. En dan mag er niets scheef staan! Maar goed, dan heb je nog 4,5 m als je ruim afrondt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei _alain_:

Op de foto is een dagcabine, en misschien willen ze de wielbasis wel zo lang hebben voor een Scania XXL longline 😁

 

Zelfs met een longline houd je nog ruimte over.

 

Maar het klopt gewoon niet, zeker als je veel met afdrukken bezig bent. Als er een beetje sneeuw ligt ga je zo rechtdoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei shompie:

^^

 

Wat ik dus niet snap is waarom.ze de.trekker zo lang maken. Je zou toch zeggen dat ze de asdrukken optimaal willen benutten. Iets wat ze op deze manier dus zeker niet doen . Plus dat je trekker een mega draaicirkel krijgt.

Kan bij dat container chassis niet, dan komt hij tegen de steunpoten aan. En het is een 40 ft container dat maakt het gat nog groter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 12-12-2023 om 18:48 zei shompie:

^^

 

Wat ik dus niet snap is waarom.ze de.trekker zo lang maken. Je zou toch zeggen dat ze de asdrukken optimaal willen benutten. Iets wat ze op deze manier dus zeker niet doen . Plus dat je trekker een mega draaicirkel krijgt.

Als je volgende week wat in Zweden rondrijd, kijk dan eens in de rondte.....
De nieuwe trend daar, zijn de electrische trekkers. En ja, die zijn zo lang. De accu's moeten ook een plekje hebben 🙂

Diegenen die ik heb gezien, passen een extra battery-pack achterop (of een generator, maar dat mag ik eigenlijk niet zeggen).

 

Groet Ron

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden