[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

"te belangrijk om niet te delen" en andere OT


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid
22 minuten geleden zei 1934:

Beter verhuizen naar Griekenland,waar overigens de pensioenleeftijd inmiddels ook op 67 jaar staat,waar het leven echt minder gestrest is als bij ons,het klimaat heerlijk,het eten heerlijk.

 

De politiek nog veel gekker als bij ons.

En af en toe een NL chauffeur behulpzaam zijn die een wit voetje  heeft😂

Wat wil je nog meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei 1934:

waar het leven echt minder gestrest is als bij ons,het klimaat heerlijk,het eten heerlijk.


Dat heerlijke eten kan je hier in Nederland ook hoor. Al heb je hier dan misschien niet altijd dat heerlijke weer en die omgeving  er bij.😎
(Oké en misschien de kok)


Maar misschien zit daar het probleem ook wel.

We slepen al het eten de wereld over en te vaak uit luxe.

Geniet nu nog een weekje van onze asperges als je er van houdt, voor dat seizoen over is na de langste dag in plaats van met de kerst. (Waarom?)

Bak een heerlijk stuk vlees op de bbq wat dan best wat mag kosten in plaats van je vol vreten met goedkope troep. Maak er eens iets speciaals van met salade, groente en wat aardappeltjes van de bbq. 


Het is toch van de gekke dat een boer zoveel vee moet houden om rond te komen. Je merkt er niets van of je nu 250 gram gehakt of 350 gram goedkoop gehakt in je pasta doet. Je houd er evenveel aan over.

Naar mijn idee is dat waar we heen moeten. Maar dat ligt niet alleen aan de politiek maar ook aan de supermarkten en zeker aan de consument.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei Ger-1957:

Cor we leven in een welvarend land, aan wie we dat te danken hebben laat ik in de midden, maar met een regering die alles verkeerd doet was dat zeker niet gelukt.

 

Het gras lijkt altijd groener bij de buren ;)

 

Modaal salaris hier is 24 keer wereldwijd gemiddelde

Als je als alleenstaande eenverdiener 46.000 euro netto per jaar verdient, mag je je lid van de gelukkige bovenste één procent noemen. Ligt je inkomen iets lager? Je hebt geen klagen. Een alleenstaande eenverdiener met een modaal inkomen (27.500 euro netto) hoort bij de meest welgestelde 3,5 procent van de wereld.

Zet hier de kosten maar eens tegenover , en zie wat men dan onder de streep eraan overhoudt en wat het de werkgever kost om een werknemer in dienst te hebben , waar u mee komt is een iets wat vertekend beeld, daarnaast zal er vast een grafiekje bestaan dat Nederland een rijk land is , zal best , maar als u ziet wat voor een puinhoop aan het worden is , oa vanwege geld te kort , zet ik mij daar ook wel vraag tekens bij of we daadwerkelijk wel een rijk land zijn , we mogen nog niet klagen , maar denk wel dat de Nederlandse overheid te veel hooi op de volk heeft wat niet meer op te brengen is .

  • Like 3
  • Thanks 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 14-6-2022 om 14:18 zei Pierre:

 

m.b.t. schone vrachtwagens op de Maasvlakte en het oude materiaal wat vrolijk verder gaat in de oostblok-landen was slechts als voorbeeld van de vele tegenstrijdigheden in het hele klimaatplan. 

Die restrictie voor alles wat minder dan euro 6 is vloeit niet voort uit feit dat ze vervuilender zouden zijn.

Maar deze maatregel is uitsluitend en alleen bedoelt om de enorme vervuiling van de 2 vervuilende energie centrales op de Maasvlakte te compenseren.

Zou men deze centrales ombouwen naar nucleaire centrales kan men zelfs weer euro 0  vrachtauto's toelaten zonder dat het milieu daarmee extra belast word.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 13-6-2022 om 22:18 zei Murphy:

De Scania lanceert een nieuwe lijn wagens, met een batterij bedoelt voor het "regionale langeafstands verkeer", wat dat dan ook mag inhouden.....

 

Veel groen gepraat over het hoe en waarom, maar 1 zin viel mij op:

"Gelegenheidsladen tijdens de verplichte 45 minuten rust van de bestuurder "

 

Mijn vraag: Als je een wagen aan de stroom zet om bij te tanken, is het dan niet logisch dat je daar dan als chauffeur "bij blijft" ivm veiligheid? En zo ja, dat "aanwezig zijn en letten op".... lijkt mij meer op werken dan pauze, (tijd die je vrijelijk kan besteden). Ik bedoel, je gaat toch ook niet op bed liggen wanneer je diesel tankt?

 

Lees HIER het hele artikel uit TOL.

 

Welke veiligheid? In principe regelt het batterij management systeem de gehele laadcyclus. Als de batterij te warm wordt door het snelle laden, wordt de KW input afgeknepen.

 

De verzorgingsplaatsen langs de snelwegen kennen, zover ik weet, alleen snelladers voor personenwagens en compacte busjes. 

 

Dat zal nog een hele uitdaging worden om over enkele jaren een snellader nabij de truckparking te bouwen. Misschien wel een laadrail boven de parkeerplaatsen, zoals men voor de OV bussen (in NL, bijvoorbeeld nabij Schiphol Noord) heeft geregeld? Wordt er een kleine stroomafnemer achter de dakspoiler gemonteerd. :p

 

Wat te doen met de laadtijden tijdens een dienst?

Denk dat je dat misschien al wel kan navragen bij enkele bedrijven die met EV busjes rijden. Zag er laatst één staan bij de snellader, installatiebedrijf aan het einde van de werkdag (leek mij). Denk dat er iets afgesproken wordt als dat er, indien er bijgeladen moet worden om thuis te komen, 1x 20 - 30 minuten laadtijd als werktijd kan worden geschreven?

 

Het moet wel redelijk blijven, lijkt mij. Iedere dag bijladen om zo een half uurtje extra muntjes te verdienen..terwijl je ondertussen op de telefoon privé dingen aan het doen bent.. dat kan, als er over een paar jaar veel meer medewerkers met het EV bljltje moeten hakken, flink in de papieren lopen voor de werkgever, lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Prinsenbeek, 1972, 60 auto's knallen in de dichte mist op elkaar, er breekt brand uit en 13 mensen overlijden.

 

Ergens in de nabije toekomst. 60 elektrische personenauto's en vrachtwagens botsen op elkaar en vliegen in brand.

Beelden van brandweermensen die zwaar getraumatiseerd zijn, omdat het blussen onvoldoende effect had. Vervolgens kamervragen waarom er niet genoeg dompelbakken waren. En waarom er al helemaal geen dompelbakken voor vrachtwagens zijn. En of het ethisch verantwoord is om wrakken met de slachtoffers er nog in, in een dompelbak te plaatsen.

 

Ik ben zeker niet tegen elektrische voertuigen, maar het kinderlijke, blinde enthousiasme waarmee ze ons nu opgedrongen worden, vind ik wel storend, want er zijn toch een paar praktijkrisico's die volledig onderbelicht worden.

 

Inventarisatie veiligheidsaspecten ZE-bussen (december 2021):

- Bussen zijn dermate groot dat deze niet in een dompel- of salvagecontainer geplaatst
kunnen worden (zie ook Paragraaf
3.5) na het optreden van een brand. Op dit moment
zijn er geen andere oplossingen beschikbaar anders dan het ter plaatse blussen van de
brand of het gecontroleerd laten uitbranden van de bus.

- Bij een groot accupakket met veel cellen, zoals vaker het geval is bij elektrische bus-
sen, neemt de kans op een thermal runaway uit een enkele batterijcel toe door het
groot aantal cellen. Daarmee nemen ook de potentiële gevolgen bij zon groot accu-
pakket toe. Dit kan leiden tot een verhoogd risico op een incident op celniveau. Het is
hierbij belangrijk om de gevolgen voor de rest van het accupakket en de elektrische bus
tot een minimum te beperken. Dit kan bijvoorbeeld door de kans op het overslaan van
thermal runaway tussen cellen te minimaliseren (CE Delft, 2020).

Een Li-ion-cel bevat onder andere fluor. Fluor kan toxische verbindingen vormen zoals
waterstoffluoride (HF). Deze gasemissies zijn nog niet goed bestudeerd en kunnen een
risico vormen. Tot dusver hebben zich echter nog geen ongevallen met gasemissies
voorgedaan, waaruit kan worden afgeleid dat het risico klein is. Bij een voertuigbrand
komen altijd giftige gassen vrij, waardoor incidentbestrijders al anticiperen op giftige
gassen met hun uitrusting. Toch is het een veiligheidsstrategie voor de cellen om gassen
vrij te laten als de druk in de cel toeneemt om daarmee een mogelijke explosie van de

cel te voorkomen. Belangrijk is om te voorkomen dat deze emissies vrijkomen in de
ruimte waar de passagiers zich bevinden

 

  • Like 2
  • Thanks 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 17-6-2022 om 12:03 zei suggs73:

Zet hier de kosten maar eens tegenover , en zie wat men dan onder de streep eraan overhoudt en wat het de werkgever kost om een werknemer in dienst te hebben , waar u mee komt is een iets wat vertekend beeld, daarnaast zal er vast een grafiekje bestaan dat Nederland een rijk land is , zal best , maar als u ziet wat voor een puinhoop aan het worden is , oa vanwege geld te kort , zet ik mij daar ook wel vraag tekens bij of we daadwerkelijk wel een rijk land zijn , we mogen nog niet klagen , maar denk wel dat de Nederlandse overheid te veel hooi op de volk heeft wat niet meer op te brengen is .

Ger licht graag de kant met de gouden eieren toe dat weet je inmiddels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei HendrikJansen:

Dus omdat ze daar volgens jouw ooit bang voor geweest zijn en dat niet gebeurt is moeten we nu alles maar goed vinden?

Proberen is leren.

Wees niet bang voor nieuwe technieken. T staat nog maar in de kinderschoenen.

Ikzelf denk dat in de toekomst vrachtwagen onder t rijden worden op geladen. Maar dat is mijn hersencel..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei corydon:

Proberen is leren.

Wees niet bang voor nieuwe technieken. T staat nog maar in de kinderschoenen.

Ikzelf denk dat in de toekomst vrachtwagen onder t rijden worden op geladen. Maar dat is mijn hersencel..

Ik ben ook totaal niet bang voor nieuwe technieken. En ik geloof ook zeer zeker dat een elektrische heftruck bijvoorbeeld een uitkomst is in bedrijfshallen.

 

Maar een elektrische vrachtwagen op de lange afstand met alle risico s die er bij horen dat wil er bij mij nog niet helemaal in.

 

Zeker niet zoals ik afgelopen week ergens langs zag komen die vrachtwagen dan ook nog eens zijn eigen laadpaal van de benen rijd.  Was van Volvo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En om dan maar eens in mijn oude vak terug te spreken. De gigantische snelheid waarmee het kabinet in  Nederland van het gas af wil en van auto s van fossiele brandstoffen af wil  gaan de netbeheerders nooit bijbenen. Simpelweg omdat het net lang niet toereikend is en er simpelweg geen mensen zijn die dit op korte termijn kunnen aanleggen.

 

Dan laten de netbeheerders dat net aanleggen ook nog eens over aan aannemers die zelf de room willen hebben en graag het werk uitbesteden aan onderaannemers die voor een knaak en een bos wortelen werken. Kortom gewoon gedoemd om aan de eisen en tijdlijn van het kabinet te voldoen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HendrikJansen:

Maar een elektrische vrachtwagen op de lange afstand met alle risico s die er bij horen dat wil er bij mij nog niet helemaal in. (...)

 

Met een actieradius van amper 350 kilometer is dit gewoon onmogelijk. Interessant misschien voor de winkeldistributeurs in het "regionale langeafgstandsvervoer" zoals men in het artikel noemt om te kunnen schermen met hun leuzen als "Wij vervoeren stil" en "Wij rijden CO²-vrij", of bedrijven die echt alleen maar stedelijk vervoer doen zoals een vuilophaaldienst die niet buiten een straal van 25 kilometer van standplaats komt. Voor het lange afstandsvervoer is electrisch rijden nog héél ver weg, in mijn optiek praktisch haast onmogelijk en gaat er dan waarschijnlijk ook nooit komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei HendrikJansen:

Zeker niet zoals ik afgelopen week ergens langs zag komen die vrachtwagen dan ook nog eens zijn eigen laadpaal van de benen rijd.

^^Dan gaat het hem nooit worden, nee :(. Maar vrachtwagens voor de lange afstand zullen, voorspelt zo'n beetje alles wat ik tegenkom in de vakliteratuur, waterstofauto, s worden. Niet de variant waterstofauto's met verbrandingsmotor, maar met membraan, dus elektrische. En dan ben je met het ontwikkelen van elektrische wagens voor de distributie al goed bezig, als die transmissie verder goed werkt kan onderstussen aan die waterstoftechnologie worden gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei RobNiat:


Is dat wat ik donderdag zag op de A12 bij de Shell? (en met mij nog velen in de file aan beide kanten…)

 

Nog vóór de pomp stonden twee elektrische Volvo’s dwars over. Een FH en een FM. En de grotere had inderdaad het één en ander aangericht aan schade. 
 

Heeft iemand hier ook een nieuwsartikel van?

Waren idd een FH en FM . Blauw dacht ik. Zag het ergens op facebook langskomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Eeweep:

^^Dan gaat het hem nooit worden, nee :(. Maar vrachtwagens voor de lange afstand zullen, voorspelt zo'n beetje alles wat ik tegenkom in de vakliteratuur, waterstofauto, s worden. Niet de variant waterstofauto's met verbrandingsmotor, maar met membraan, dus elektrische. En dan ben je met het ontwikkelen van elektrische wagens voor de distributie al goed bezig, als die transmissie verder goed werkt kan onderstussen aan die waterstoftechnologie worden gewerkt.

Heb ergens gelezen dat DAF bezig is met waterstof en verbrandingsmotor.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei volvofh12:

Heb ergens gelezen dat DAF bezig is met waterstof en verbrandingsmotor.  

DAF is altijd "Ergens mee bezig" getuige het feit dat je dan hier niet mag afkoppelen en dan daar niet. Veel zinniger dan dat ze nu hebben ontworpen zal het wel niet worden of geloof je van wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei volvofh12:

Heb ergens gelezen dat DAF bezig is met waterstof en verbrandingsmotor.  

Ja, dat klopt. Maar dat moet je, denk ik, meer zien als een tussenoplossing tot de brandstofcel echt goed werkt. Het is veel schoner dan diesel aan de uitlaat, maar je blijft ook kleine hoeveelheden olie verbranden, het is veel minder efficiënt omdat je weer veel warmte moet afvoeren, je blijft motoronderhoud moeten uitvoeren aan veel meer bewegende delen. Ik denk dat die dingen voornamelijk gaan rijden om de totale uitstoot van je producten nog iets lager te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 18-6-2022 om 19:44 zei Pierre:

 

Met een actieradius van amper 350 kilometer is dit gewoon onmogelijk. Interessant misschien voor de winkeldistributeurs in het "regionale langeafgstandsvervoer" zoals men in het artikel noemt om te kunnen schermen met hun leuzen als "Wij vervoeren stil" en "Wij rijden CO²-vrij", of bedrijven die echt alleen maar stedelijk vervoer doen zoals een vuilophaaldienst die niet buiten een straal van 25 kilometer van standplaats komt. Voor het lange afstandsvervoer is electrisch rijden nog héél ver weg, in mijn optiek praktisch haast onmogelijk en gaat er dan waarschijnlijk ook nooit komen.

Volvo: 

De elektrische trucks met brandstofcel hebben een actieradius die vergelijkbaar is met die van veel dieseltrucks – tot 1.000 km – en een tanktijd van minder dan 15 minuten. Het totale gewicht kan zo'n 65 ton of zelfs hoger zijn en de twee brandstofcellen hebben de capaciteit om 300 kW elektriciteit aan boord op te wekken.

Praktijktesten bij transportbedrijven zullen over een paar jaar starten en de commercialisering is gepland voor de tweede helft van dit decennium.

 

bron en meer: https://www.transport-online.nl/site/141621/volvo-trucks-toont-nieuwe-emissievrije-truck-met-brandstofcellen-op-waterstof/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
50 minuten geleden zei Ger-1957:

Kom jij eens met cijfers dan, ik plaats de realiteit en licht dat ook nog eens toe met de bijbehorende getallen. (...)

 

Welke realiteit bedoel je dan. Die z.g. realiteit die je weer gekopieerd hebt uit een artikeltje van een weekblad zoals Quest? Die getallen die je er zogenaamd bijhaalt staan ook gewoon in datzelfde artikel Ger. :rolleyes: https://www.quest.nl/maatschappij/economie/a25466676/rijkste-procent-wereld/

 

Informatief blad trouwens, erg interessante artikelen ook;
- is het gevaarlijk om je kauwgom in te slikken?
- gaat een mug dood in de winter?

- waarom begraven katten hun poep?

  • Like 3
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:


 

Of neem de brandstofprijzen. Nog nooit zo extreem hoog geweest. En het wordt er niets rustiger van op de weg. Iedereen stapt nog vrolijk in de auto. We rijden niks minder. 
 

Denk toch eens na Rob.😁😁😁

 

Die mensen rijden niet voor hun lol rond. Gaan naar werk, gaan naar huis.

Trein is geen optie, zeker niet pa ma en kinderen. Schiphol Breda is 20 plus euro. Voor 5 personen 100 euro

 

Plus.... Als er geen auto's rijden heb jij ook niks te doen.

Mijn vriendin rijd 4 keer per week naar werk in Tilburg. Af en toe in t weekend naar de stad. Tankt 1 keer per maand. Of t nou 60 pf 90 euro is maakt haar niks uit en ze rijd zeker niet naar Baarle Hertog voor goedkope benzine.

 

Zie mensen hier allemaal 8 cilinder auto's rijden en de trucks gaan nog steeds 120.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 21-6-2022 om 05:40 zei RobNiat:

Sterker nog, uit angst voor besmettingen hebben veel mensen tijdens de pandemie een auto gekocht en die blijven ze nu lekker gebruiken. 
Als dat niet uit kon dan zaten ze allang weer in de trein

 

Misschien kan het wel niet uit.. maar hebben ze nu een 'wapen' in handen richting werkgever. Immers, individueel vervoer is een kleinere bron / kans op besmetting dan het OV.. dus wordt het risico voor werkgever op binnenhalen van een virus kleiner.. wat weer gunstig is voor de krappe bezetting op het werk (personeelsgebrek).

 

Werkgever betaalt misschien een passende reiskostenvergoeding dan de magere 19 cent belastingvrij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden