[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vakbonden: ‘Aziatische truckers massaal uitgebuit in EU’


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid
8 uur geleden zei suggs73:

de Franse taal

 

(…) het was bij mij het eerste vak wat ik liet vallen zodra het kon

 

(…)

 

heb er ook nooit weer na omgekeken


De Nederlandse taal heb je naderhand ook niet veel meer naar om gekeken zeker?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Mebo 07:

O... en wij moeten ons in Nederland wel aanpassen!!

Neen, niemand verplicht je om een andere taal te spreken. Je maakt het de ander alleen gemakkelijk(er) als je het wel doet. 

Maar ik krijg wel het vliegend schijt van die Poolse loketbedienden die geen Nederlands spreken als je je aanmeld in Nederland.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:


De Nederlandse taal heb je naderhand ook niet veel meer naar om gekeken zeker?

Klopt helemaal :ok:, als je het papiertje maar hebt 😉.

En als het niet correct is geschreven, dan zijn er hier altijd wel een paar taal autisten te vinden , die mij er graag op wijzen 😉.

Mij stoort het niet als een ander taalfouten maakt , en ik pak daar ook niemand op , gaat om de inhoud tenslotte , mensen die menen te moeten scoren op taalfouten van een ander , zijn zwak in mijn ogen .

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei shompie:

De vrouw in de bediening sprak behoorlijk nederlands

Ook gevraagd naar waarom ze zo goed Nederlands sprak ? vaak is er wel een reden namelijk , ben ook wel eens in Duitsland aangesproken in het Nederlands , die bleek Nederlandse man te hebben .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

 

 

Tsja, zo'n eigenheimer uit Wallonië en dan een stugkop uit Drenthe, dat gaat nooit samen...:D

 

De Franse taal machtig valt wel mee. In ieder geval niet goed genoeg naar mijn eigen zin ondanks dat ik 4-6 dagen per week in dat mooie land verblijf, maar ik kan me redden.

 

Wat ik wel altijd heb gedaan -en nog steeds doe is altijd de meest basale woordjes leren van het land waar je in verblijft. Goedendag, alstublieft, dank u wel, een beetje tellen, dat soort dingen. Of dat nou in Cambodja, in Roemenië, in Bosnië, op de Antillen of in Frankrijk was maakt niet uit, altijd met de locals in gesprek. Gewoon om een paar woordjes te leren, vroeg of laat kwam dat altijd van pas. Het enige wat maar niet wil blijven hangen is Hongaars.

 

Daarnaast moet je ook open willen staan om die dingen te leren en vooral een gesprek aan durven gaan. Zo'n Fransman -of Franstalige Belg begrijpt dat jij die taal niet machtig bent. Maar met een hartelijk 'bonjour' is dikwijls het ijs al gebroken, de rest volgt vanzelf.

Als je -zoals tegenwoordig velen- de hele week die hut niet uitkomt zul je ook nooit iets van een taal leren 

Op de stugkop uit Drenthe na heeft u wel een punt , kom uit Groningen namelijk , en noem het zelf gereserveerd 😉:D.

 

Maar idd een paar beginwoordjes kan snel , hoe vaker je in een gebied komt , hoe meer je oppikt natuurlijk en vermoedelijk ook meer interesse erin  , je begint met bonjour , dan denkt die Frans sprekende , hey die kan Frans en ratelt gelijk door waardoor je niets meer ervan begrijpt :D, oppervlakkige zinnen zou eerst wel gaan , maar een gesprek ? vindt persoonlijk Frans een moeilijke taal,

 

Maar ook in Duitsland leer je bij ,het woordje mahlzeit , die moest ook even vallen als begroeting , even in verdiepen en je weet het de volgende keer , zelfde met hand geven bij sommige bedrijven in Duitsland , kijk je eerst ook even van op .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
49 minuten geleden zei suggs73:

(...) vindt persoonlijk Frans een moeilijke taal,

 

Dat is het en dat blijft het! 

 

En al die Nederlanders die lopen te pochen dat ze 'vloeiend Frans' spreken lullen uit hun nek, stuk voor stuk. Verder als het standaard chauffeurs-Frans en hun Ricard of Kir aan de bar bestellen komen ze niet, op die enkeling na die thuis Franstalig is opgevoed. Daar hebben we er ook nog een paar van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei suggs73:

Mij stoort het niet als een ander taalfouten maakt , en ik pak daar ook niemand op , gaat om de inhoud tenslotte , mensen die menen te moeten scoren op taalfouten van een ander , zijn zwak in mijn ogen .

Maar als jouw zinnen dan zo slecht zijn (qua woordvolgorde, interpunctie, en alle kanten uitwaaieren van zinnen, dan heb ik het nieteens over de taalfouten zelf, dat het onbegrijpelijk wordt, dan kun je toch niet meer over "scoren op taalfouten van een ander" spreken? Ik kan het fout hebben en je kunt er misschien echt niets aan doen, maar ik noem dat gewoon taalluiheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei shompie:

2 weken terug bij een autohof vlakbij Hamburg.

 

De vrouw in de bediening sprak behoorlijk nederlands

Misschien haar vader gelegerd geweest in Seedorf.
Ik kwam jaren geleden veel in Zeven om te lossen en die daar op de heftruck loste
sprak ook goed Nederlands, omdat hijzelf of zijn vader in Seedorf in het leger had gezeten.
Is al zo lang geleden en weet dat niet meer zo zeker.

bewerkt door kiepenboer
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Misschien haar vader gelegerd geweest in Seedorf.
Ik kwam jaren geleden veel in Zeven om te lossen en die daar op de heftruck loste
sprak ook goed Nederlands, omdat hijzelf of zijn vader in Seedorf in het leger had gezeten.
Is al zo lang geleden en weet dat niet meer zo zeker.

Mijn fysiotherapeute is ook Duits , maar spreekt ook vloeiend en accentloos Nederlands.

Maar zij is dan ook al jaren getrouwd met een Nederlandse vrachtwagen chauffeur.:D

 

Juist omdat zij zo goed Nederlands spreekt valt ze op en bevestigd hiermee de uitzondering op de regel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Pierre:

 

Dat is het en dat blijft het! 

 

En al die Nederlanders die lopen te pochen dat ze 'vloeiend Frans' spreken lullen uit hun nek, stuk voor stuk. Verder als het standaard chauffeurs-Frans en hun Ricard of Kir aan de bar bestellen komen ze niet, op die enkeling na die thuis Franstalig is opgevoed. Daar hebben we er ook nog een paar van.

 

 

Ik kom zelf al vanaf mijn 18 de in en door Frankrijk. Zelfs mijn eten bestellen blijft nog een dingetje. 

 

Een steak hache of een vaux filet red ik. En zo'n gore worst weet ik ook niet te bestellen (is al een keer fout gegaan)

 

Maar als ik echt problemen heb kan ik terug vallen op een neef van mij. Woont en werkt een groot deel van zijn leven al in Frankrijk en spreekt dus wel vloeiend Frans waarmee hij mij al verschillende keren heeft geholpen. Ik red met goed in het Duit en Engels. In het Spaans kom ik ook nog wel een eindje. Mijn ervaring is wel dat er steeds meer mensen, ook in Frankrijk talen spreken. 

 

Ik moest dinsdagavond nog even lossen bij een boer opzij van Royaucourt en die man kon redelijk Engels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ga zeker niet beweren dat ik vloeiend frans spreek, maar wél bovengemiddeld goed.

Ik rij vanaf mijn 18 de jaar naar Wallonie en naar Frankrijk (later ook naar Italie, waar ik me ook zeer goed kan redden).

Ik heb dat mijzelf zo een beetje aangeleerd, door niet gelijk tussen de "ollanders" te gaan zitten eten maar tussen de Fransen of Italianen.

IK schaam me er dus helemaal niet voordat ik een paar talen (bescheiden) beheers, ik ben er zelfs een beetje trots op.

Ik kan me in verschillende landen dus zeer goed redden, daar hen ik geen Engels voor nodig; Engels is mijn taal niet en ook niet van een Fransman ,Italiaan of Spanjaard.

 

Kom ik b.v.in Oost Europa( of in Scandinavie spreek ik weer wél Engels met de mensen daar, als ze het Engels beheersen tenminste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei europeaan:

Een Andouilet bedoel je ?

Heb je al Tripes a la mode de Caen geprobeerd ? das nog smeriger.:D

 

Trip heb ik op een van mijn eerste ritten leren kennen. Geintje van collega's. 

 

Zo bestelde ik in Portuga nog eens een lekker stukje vlees (had ik in Spanje wel eens gehad) kreeg ik lever.

 

Was dus in Portugal weer heel wat anders 😇

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei shompie:

Ik kom zelf al vanaf mijn 18 de in en door Frankrijk. Zelfs mijn eten bestellen blijft nog een dingetjeI.

(...)

k moest dinsdagavond nog even lossen bij een boer opzij van Royaucourt en die man kon redelijk Engels.

 

Als je vanaf je 18e zogenaamd "in en door Frankijk" komt en na ruim 35 jaar naast je eten niet eens een plaatsnaam normaal kunt spellen en dan ook nog eens met die vent in het Engels moet gaan converseren. Eén van de zovelen, veel bla bla, internationaal hier en internationaal daar maar ze weten eigenlijk helemaal niks.... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Pierre:

 

Als je vanaf je 18e zogenaamd "in en door Frankijk" komt en na ruim 35 jaar naast je eten niet eens een plaatsnaam normaal kunt spellen en dan ook nog eens met die vent in het Engels moet gaan converseren. Eén van de zovelen, veel bla bla, internationaal hier en internationaal daar maar ze weten eigenlijk helemaal niks.... :rolleyes:

 

Je heb jezelf aardig hoog zitten.

 

Maar dat mag jij hoor. Waar ik ook geweest ben heb ik te eten gekregen en ik ben altijd weer thuis gekomen. 

 

En ik kan zeggen dat ik toch overal geweest ben met de vrachtwagen. En dat voor iemand die niets weet he.... 🤣🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

11 minuten geleden zei shompie:

 

Je heb jezelf aardig hoog zitten.

 

Maar dat mag jij hoor. Waar ik ook geweest ben heb ik te eten gekregen en ik ben altijd weer thuis gekomen. 

 

En ik kan zeggen dat ik toch overal geweest ben met de vrachtwagen. En dat voor iemand die niets weet he.... 🤣🤣

 

Ik heb me niet hoog zitten, maar ben wel realist. Het stelt namelijk allemaal weinig voor Shompie. Iedere boerenlul kan naar Spanje, Portugal of Griekenland rijden. Zo heel bijzonder is dat niet. Eten bestellen in het Engels net zo min. Dat kennen ze ook overal.

 

De dialoog aan gaan met de locals ter plaatse word een ander verhaal.

Als je dan na 35 jaar Frankrijk nog steeds in het Engels met de mensen daar moet communiceren heb je serieus een afslag gemist.

 

Echter denk ik eerder dat jij ook zo'n kistvreter bent en nooit een kroeg ziet van binnen in plaats dat je 's avonds in je eentje aan tafel schuift bij een paar Fransozen. Behalve als je zeker weet dat er 12 Hollanders staan....

 

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Pierre:

 

 

Ik heb me niet hoog zitten, maar ben wel realist. Het stelt namelijk allemaal weinig voor Shompie. Iedere boerenlul kan naar Spanje, Portugal of Griekenland rijden. Zo heel bijzonder is dat niet. Eten bestellen in het Engels net zo min. Dat kennen ze ook overal.

 

De dialoog aan gaan met de locals ter plaatse word een ander verhaal.

Als je dan na 35 jaar Frankrijk nog steeds in het Engels met de mensen daar moet communiceren heb je serieus een afslag gemist.

 

Echter denk ik eerder dat jij ook zo'n kistvreter bent en nooit een kroeg ziet van binnen in plaats dat je 's avonds in je eentje aan tafel schuift bij een paar Fransozen. Behalve als je zeker weet dat er 12 Hollanders staan....

 

 

 

Pierre, jij mag echt denken wat je wilt. En jij bent echt een van de laatste die mij op de kast krijgt.

 

En ja, ik heb regelmatig uit de "kist" gegeten. En weet je waarom? Omdat ik naar bestemmingen reed waar de restaurants niet altijd voor het oprapen lagen. 

 

En ja, je heb helemaal gelijk als je zegt dat iedere boerenlul naar Griekenland kan rijden 😉

 

Heb ik ook een poosje gedaan. Toen ik een jaar of 20 was voor het eerst. En kijk, gewoon weer terug gekomen en nog steeds niet ondervoed. 

 

Prettige avond👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei shompie:

 

 

Pierre, jij mag echt denken wat je wilt. En jij bent echt een van de laatste die mij op de kast krijgt.

 

En ja, ik heb regelmatig uit de "kist" gegeten. En weet je waarom? Omdat ik naar bestemmingen reed waar de restaurants niet altijd voor het oprapen lagen. 

 

En ja, je heb helemaal gelijk als je zegt dat iedere boerenlul naar Griekenland kan rijden 😉

 

Heb ik ook een poosje gedaan. Toen ik een jaar of 20 was voor het eerst. En kijk, gewoon weer terug gekomen en nog steeds niet ondervoed. 

 

Prettige avond👍

 

Donder toch op man. In ieder land waar je komt in Europa heb je een TIR-parking en kun je eten.

In Hongarije, in Roemenië, in Bulgarije, overal.

 

Maar als je met een heerlijk flesje rode wijn en je maaltijdje onderweg in Frankrijk langs de autoroute gaat staan in het kader van een afval-programma niet je niet lullen. En dat je ook zomaar thuis bent gekomen, dat is nogal iets.

 

Je lult een hoop op dit forum maar je kent eigenlijk niks, niet eens je vreten bestellen in het Frans na 35 jaar. In het land der blinden is éénoog koning. Dus dat..

 

  • Like 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei Pierre:

 

Donder toch op man. In ieder land waar je komt in Europa heb je een TIR-parking en kun je eten.

In Hongarije, in Roemenië, in Bulgarije, overal.

 

Maar als je met een heerlijk flesje rode wijn en je maaltijdje onderweg in Frankrijk langs de autoroute gaat staan in het kader van een afval-programma niet je niet lullen. En dat je ook zomaar thuis bent gekomen, dat is nogal iets.

 

Je lult een hoop op dit forum maar je kent eigenlijk niks, niet eens je vreten bestellen in het Frans na 35 jaar. In het land der blinden is éénoog koning. Dus dat..

 

 

 

Ik moet wel een klein beetje om je lachen, van de zomer had je commentaar omdat ik foto's plaatste van war ik zowel at onderweg.

 

Je bent zo voorspelbaar. 🤣🤣

 

Maar ook dat mag jij. Weltrusten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei shompie:

 

 

Ik moet wel een klein beetje om je lachen, van de zomer had je commentaar omdat ik foto's plaatste van war ik zowel at onderweg.

 

Je bent zo voorspelbaar. 🤣🤣

 

Maar ook dat mag jij. Weltrusten!

 

Effe pochen met je kassabon en met pijn in je portemonnee wat je eet hier in Nederland. Alleen maar voor de likes op een forum, de grote bink uithangen.

 

In Frankrijk zit je de hele week in je auto te kamperen, bang dat je je eten moet bestellen in het Frans of twee tientjes uit moet geven. Of er moeten 10 Hollanders staan, dan durf je misschien naar binnen.

 

Ik ken jou soort. Zo voorspelbaar... :p

  • Like 2
  • Thanks 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach wat heb je aan talen als je ze niet of nauwelijks spreekt? Buiten Engels en Duits is het bij mij zeer belabberd,heeft het mij weerhouden van eten of communiceren onderweg welnee vaak is het woord betalen  belangrijker dan het woord talen !

Deed vroeger wekelijks Italië maar kom nog steeds niet verder dan mijn eten bestellen,kom heel graag in z,on france routier restaurantje en spreek geen woord Frans,en wat blijkt naar bijna een hele fles Ricard zit ik heerlijk vloeiend Frans te praten met een Fransman aan de bar,als de baas gaat sluiten praten we samen nog wat verder buiten en hebben een heerlijke avond gehad en wens hem ook nog ooievaar (au revoir).

Uit de kist eten ook dat is mij niet vreemd maar dan altijd bij gebrek aan een restaurantje in mijn tijd hadden we nog geen ping vaak niet eens een standkachel,tegenwoordig in de kist een green-egg ook een aanrader mocht je er plaats voor hebben.

Pochen over bestemmingen doe ik ook niet aan mee,stelt allemaal niet zoveel voor gewoon op tijd tanken en je komt overal,verder dan Magadan ben  ook ik niet geweest ik vond 14000 km genoeg  enkele reis en daar nog verder lukt niet of je moet een boot hebben.

Maar mijn eerste ritje Italië, zonder rijbewijs en met een vlamnieuwe vrachtauto met fuĺlerbak vergeet ik nooit meer,mijn collega's die achter me reden op de Resiapas ook niet want  van dubbelklutsen snapte ik toen nog niets.

Nog ff door restaureren en de 141 is klaar,hoop in mei een stukje Griekenland Bulgarije en Turkije te doen tot aan de Iraanse grens,en ja ga niet in de slaapcabine liggen en vreet zeker niet uit de kist,en geloof niet dat ik veel meer dan 3 a 400 kilometer per dag doe,maar heb er zin in om de Katara pas,Londra camping nog eens te bekijken (of wat er nog van over is) paar dagen centrum Istanboel doen,dan richting mount Ararat en hopelijk over een stukje Tahir pas richting het meer van Van om bakkie koffie te doen bij een oud collega.

Ben ik toch weer on topic want over de brug bij Istanboel begint Azië. 

  • Like 7
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden