[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hartman blijft maar groeien


andremast

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

De boot-treinfunctie blijft inderdaad van kracht. Deze onderdrukt namelijk het GPS signaal en voorkomt hiermee het bewegingsconflict, de auto zou zich verplaatst hebben zonder te rijden.

Hoewel kort (den helder -Texel) staat bij mij dan op werken. 
Nooit een melding gehad…..of krijg je dat ook niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

Ik verbaas me er wel iedere keer weer over hoe slecht het soms met de kennis gesteld is van het rij-en rusttijdenbesluit. Het is echt geen hogere wiskunde.

 

 

IK verbaas me soms( niet altijd) over de kennis van degene die het ons moeten leren( de instructeurs dus)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

(...) de kennis die jij hebt over de digitale tacho doet ( bijna ) vermoeden dat jij
cursussen geeft door heel het land.
We weten natuurlijk allemaal dat dat niet zo is

 

(...)Je kan ook niet verwachten dat alle chauffeurs zoveel kennis ervan hebben als jij, omdat de meesten
mannen en vrouwen zijn van aanpakken en de schoolboeken niet zo belangrijk vonden.

 

Ik denk zelf dat het allemaal best meevalt.

 

Ik begrijp natuurlijk net zo goed dat niet iedereen evengoed op de hoogte is hoe het b.v. zit met 2 x verkorte rust of een boot-treinfunctie. Dat zijn dingen die je eigenlijk alleen maar leert wanneer je daar zelf mee te maken krijgt en je jezelf in die materie verdiept.

 

Vanzelf loop je op die manier mensen tegen het lijf die dezelfde interesse hebben of in soortgelijke situaties gezeten hebben en haarfijn uit kunnen leggen hoe iets werkt. Zo leer je iedere keer bij.

 

Waar ik me wél iedere keer weer over verbaas is dat sommigen zelfs de meest basale kennis niet beheersen. Dat geldt voor de rij- en rusttijdenwet, maar net zo goed voor andere wetgeving en CAO gerelateerde zaken. De onzin die ik sommigen wel eens hoor uitkramen  onderweg....

 

Overigens, ik ben ook geen raketgeleerde en was -en ben nog steeds liever aan het werk dan in de boeken. De meeste kennis heb ik toch echt hier van dit forum gehaald in de diverse topics en discussies. Meestal vind ik het dan wel interessant genoeg om zoiets verder uit te pluizen, er is over nagenoeg ieder onderwerp van alles terug te vinden  op internet. Dat kan ik, dat kan een ander ook.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei europeaan:

IK verbaas me soms( niet altijd) over de kennis van degene die het ons moeten leren( de instructeurs dus)

 

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het best een plezierig moment is wanneer je zo'n instructeur Code95 weer moet corrigeren en hij ten overstaan van de hele klas met zijn mond vol tanden staat.. :p

  • Haha 7
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Hoewel kort (den helder -Texel) staat bij mij dan op werken. 
Nooit een melding gehad…..of krijg je dat ook niet?

Volgens mij krijg je die zelf ook niet te zien. Komen te voorschijn bij controle. Zal ook wel weer te maken hebben met de versie van de tachograaf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
34 minuten geleden zei Pierre:

 

 

Waar ik me wél iedere keer weer over verbaas is dat sommigen zelfs de meest basale kennis niet beheersen. Dat geldt voor de rij- en rusttijdenwet, maar net zo goed voor andere wetgeving en CAO gerelateerde zaken. De onzin die ik sommigen wel eens hoor uitkramen  onderweg....

 

 

 

100% waar, en dan denk ik ook wel eens dat zwijgen beter was geweest ipv onzin uitkramen
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

Hoewel kort (den helder -Texel) staat bij mij dan op werken. 
Nooit een melding gehad…..of krijg je dat ook niet?

 

Dat durf ik zo niet zeggen.

 

Volgens mij is die afstand zo klein dat aankomst -en vertrekpunt beiden in hetzelfde raster zitten en dezelfde coördinaten hebben.

Dat word anders wanneer je b.v. met de boot van Duitsland naar Zweden gaat.

 

Maar waarom je tachograaf op werken tijdens een overtocht, hoe kort die dan misschien ook is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het best een plezierig moment is wanneer je zo'n instructeur Code95 weer moet corrigeren en hij ten overstaan van de hele klas met zijn mond vol tanden staat.. :p

Ik weet t Pierre, ik heb dat genoegen ook gehad.:D

Hoewel ik eerlijk toe geef dat ik op de cursus vorig jaar ( bij Blom) wél een instructeur had die er verstand van had .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei Pierre:

 

Dat durf ik zo niet zeggen.

 

Volgens mij is die afstand zo klein dat aankomst -en vertrekpunt beiden in hetzelfde raster zitten en dezelfde coördinaten hebben.

Dat word anders wanneer je b.v. met de boot van Duitsland naar Zweden gaat.

 

Maar waarom je tachograaf op werken tijdens een overtocht, hoe kort die dan misschien ook is?

Eerlijk antwoord? Gemakzucht denk ik. Motor gaat uit dus tacho automatisch op pauze. Gemakkelijkste is dan op werken zetten. 
zal eerstvolgende keer eens de functie boot opzoeken. 

(afstand is trouwens 4 kilometer)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Pierre:

 

Dat durf ik zo niet zeggen.

 

Volgens mij is die afstand zo klein dat aankomst -en vertrekpunt beiden in hetzelfde raster zitten en dezelfde coördinaten hebben.

Dat word anders wanneer je b.v. met de boot van Duitsland naar Zweden gaat.

 

Maar waarom je tachograaf op werken tijdens een overtocht, hoe kort die dan misschien ook is?

 

Bij mij deed hij het gisternop het pontje van Helsingborg naar Helsingor ook. Is wel van Zweden naar Denemarken. Vaart nog geen 20 minuten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
6 uur geleden zei RobNiat:


Weet je dat zeker Pierre?

 

Op zich heb je gelijk dat negen uur stilstaan lang genoeg is voor een verkorte dagelijkse rust. Maar bij die nieuwste tachografen zit toch een bewegingsmelder die een foutmelding geeft als de auto is verplaatst?

 

 Ik heb er werkelijk geen idee van hoe en óf dat wettelijk ondervangen is bij overtochten. Stel je de vraag aan het ILenT dan zeggen ze je waarschijnlijk dat daar nu juist de bootfunctie voor is. Maar dat betekent wel dat je tijd verliest omdat je dan een volledige dagelijkse rust moet maken van elf uur. 

Maar wanneer je "onder" dek staat, doet die GPS het waarschijnlijk niet.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Pierre:

 

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het best een plezierig moment is wanneer je zo'n instructeur Code95 weer moet corrigeren en hij ten overstaan van de hele klas met zijn mond vol tanden staat.. :p

Weet er alles van 😇 Al was de laatste keer alleen met één collega tijdens de praktijkdag. Die man (met 40 jaar ervaring zoals hij zelf zei) vond dat ik mijn schotel goed vet moest houden, ik zei dat dat niet nodig was omdat de trailer toch niet draait op de schotel. Hij was er ook van overtuigd dat de beremming weer met vacuüm gebeurde.....

 

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei kiepenboer:

Heb gelukkig zelf weinig meer te maken met het probleem tacho, want komend jaar ergens in maart
wanneer ik weer kan gaan rijden als alles goed gaat dat gebeurd weer hetzelfde als voor heen, en
dat betekend s,morgens de pas erin en begin dag, eventueel rond 9 uur een kwartiertje koffie, en anders
na 4,5 uur rijtijd als het uitkomt 3 kwartier pauze, daarna de dag volmaken en weer op huis aan.


 

Denk wel ff om de ATW.
Dit om het makkelijk te maken voor de gene die denken dat het toch niet zo moeilijk moet zijn als je geen uren achter het stuur zit. 😣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei steenhaas1:

Weet er alles van 😇 Al was de laatste keer alleen met één collega tijdens de praktijkdag. Die man (met 40 jaar ervaring zoals hij zelf zei) vond dat ik mijn schotel goed vet moest houden, ik zei dat dat niet nodig was omdat de trailer toch niet draait op de schotel. Hij was er ook van overtuigd dat de beremming weer met vacuüm gebeurde.....

Ik neem aan dat je wel wát vet op de schotel hebt zitten? Je trailer zit er niet op vastgebout/-gelast, dus iets draaien zal hij altijd doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Ik neem aan dat je wel wát vet op de schotel hebt zitten? Je trailer zit er niet op vastgebout/-gelast, dus iets draaien zal hij altijd doen.

Moet je eens kijken wat er gebeurt als zowel de schotel en de onderplaat van de trailer kurkdroog zijn.

Ga maar eens de bocht om, kijk wat er gebeurt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei europeaan:

Volgens mij ( maar wie ben ik) worden deze assen aangestuurd door de draaiende beweging tussen de koppelschotel en de kingpin. toch ?

Niet helemaal, het draaien gebeurd door de wig die net achter de kingpin in de schotel komt. De trailer ligt met een plaat op de schotel, daarboven een draaikrans en die plaat draait ten opzicht van de trailer maar ligt stil op de schotel. 

 

Er zijn nu ook systemen waar de verdraaiing van de wig elektronisch gemeten wordt (geen extra draaikrans nodig en wel smering dus) en dan berekent het systeem wat de stuuruitslag van de (fusee)gestuurde assen moet zijn. Er is dan wel een kleine hydraulische unit nodig voor de sturing, maar zo'n systeem is een stuk lichter en kan makkelijk uitgebreid worden met een handbesturing in de cabine.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
41 minuten geleden zei europeaan:

Volgens mij ( maar wie ben ik) worden deze assen aangestuurd door de draaiende beweging tussen de koppelschotel en de kingpin. toch ?

 

 

Ik ben er al een poosje uit. Maar de kingpen zit op een plaat welke gekoppeld is aan 1 of 2 hydraulische cilinders. Die sturen de achterassen aan. (Vroeger gebeurde dit met kabels. Als je met de handstuur werkt kun je met een elektrisch aangedreven hydraulische pomp je wig/draaikrans overrulen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei shompie:

 

 

Ik ben er al een poosje uit. Maar de kingpen zit op een plaat welke gekoppeld is aan 1 of 2 hydraulische cilinders. Die sturen de achterassen aan. (Vroeger gebeurde dit met kabels. Als je met de handstuur werkt kun je met een elektrisch aangedreven hydraulische pomp je wig/draaikrans overrulen. 

Weer wat bijgeleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei shompie:

 

 

Ik ben er al een poosje uit. Maar de kingpen zit op een plaat welke gekoppeld is aan 1 of 2 hydraulische cilinders. Die sturen de achterassen aan. (Vroeger gebeurde dit met kabels. Als je met de handstuur werkt kun je met een elektrisch aangedreven hydraulische pomp je wig/draaikrans overrulen. 

Bij mijn trailer gebeurd dat met ronde stangen naar de laatste as, daar gaan dan weer stangen naar de middelste as, een ander systeem doet dat met één platte plaat. Maar de sturing zelf gebeurd door de wig.

 

Via de link kun je ook naar de andere mogelijkheden bij Tridec kijken.

Als een carrosseriebouwer stuurassen nodig heeft krijg je meestal een paar mogelijkheden met verschillende stuuruitslagen waar de bouwer uit kan kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei Eeweep:

Dat denk ik ook, maar dan nog zal er over het zadel altijd iets geschoven worden.

Dat is natuurlijk, niet de bedoeling. Zodra er beweging in zit, klopt je stuur afstelling van de trailer niet en hangt deze er niet recht achter. De enigste momenten van beweging, zijn bij aan en afkoppelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden