[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

DAF topic


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei Mebo 07:

Jaren geleden( moet ergens in 1995 zijn geweest) glas lossen in Maastricht

IMG-20221013-WA0000.jpg


Nou, dát vind ik wel gaaf! Honderd keer beter dan een moderne DAF op die stinktrein naar Engeland. 
 

Heb je nog meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei ayla:

Af en toe zit er ook weleens een krentje in de pap......
Ritje van enkele weken terug. Lossen in UK.

 

Is dat dan wel een krentje in de pap? UK lijkt mij toch al met al wat lastiger tegenwoordig, of niet?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-1-2024 om 22:01 zei Durashift:

 

Is dat dan wel een krentje in de pap? UK lijkt mij toch al met al wat lastiger tegenwoordig, of niet?

 

 

Nee hoor, totaal niet. Zolang je de juiste papieren maar bij je hebt.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-1-2024 om 11:50 zei RobNiat:


Nou, dát vind ik wel gaaf! Honderd keer beter dan een moderne DAF op die stinktrein naar Engeland. 
 

Heb je nog meer?

De 2800 en 3300 zagen er goed uit van buiten. Heb ze allebei gereden met Schoonen eind jaren 80.maar was heel blij toen ik een 95 kreeg. Bijna twee keer meer ruimte van binnen. 

 

 

https://images.app.goo.gl/tYvonbPf44x3D6iq9

 

Deze was de laatste auto bij Schoonen. Zat een grote moter in, 17 liter dacht ik. 

https://images.app.goo.gl/bWzAdmE7bDuHLjgv7

bewerkt door corydon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-1-2024 om 22:01 zei Durashift:

 

Is dat dan wel een krentje in de pap? UK lijkt mij toch al met al wat lastiger tegenwoordig, of niet?

 

 

Zag dat ik maar op de helft heb gereageerd.
Ja, voor mij is dat een krent in de pap. Beetje variatie in het leven en werk houden.

De juiste papieren bij je hebben is logisch bij verlaten van de EU (nu was deze ook nog bijzonder, omdat het vanaf Noorwegen via de EU en via de UK naar USA ging).

 

En wat betreft de opmerkingen van 'stinkie-express' dat zijn de mensen die al lange tijd niet meer meegeweest zijn.....

Er is geen eten meer in de trein en verder heb ik niks vreemds geroken. De nachttrein door Thailand was smeriger.....veel smeriger.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
2 uur geleden zei corydon:

De 2800 en 3300 zagen er goed uit van buiten. 

...

 

De koplamp (lichtpeer) was met een muntstuk te verwisselen. Kunnen ze tegenwoordig een puntje aan zuigen....

Chauffeur en bijrijder hadden de mogelijkheid warm en koud onafhankelijk van elkaar te regelen....

Het bed.... ach, dat is tegenwoordig wel heel veel beter geworden...

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei ayla:

Zag dat ik maar op de helft heb gereageerd.
Ja, voor mij is dat een krent in de pap. Beetje variatie in het leven en werk houden.

De juiste papieren bij je hebben is logisch bij verlaten van de EU (nu was deze ook nog bijzonder, omdat het vanaf Noorwegen via de EU en via de UK naar USA ging).

 

En wat betreft de opmerkingen van 'stinkie-express' dat zijn de mensen die al lange tijd niet meer meegeweest zijn.....

Er is geen eten meer in de trein en verder heb ik niks vreemds geroken. De nachttrein door Thailand was smeriger.....veel smeriger.

 

Groet Ron

Stinkie-express slaat niet op de trein maar op die 2 busjes die je ophalen en naar de trein coupe brengen. En dan vooral als je in de zomer met 25 van die smeerlappen opgepropt staat. Nog nooit zoiets vreselijks geroken.

  • Like 2
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei corydon:

De 2800 en 3300 zagen er goed uit van buiten. Heb ze allebei gereden met Schoonen eind jaren 80.maar was heel blij toen ik een 95 kreeg. Bijna twee keer meer ruimte van binnen. 

 

 

https://images.app.goo.gl/tYvonbPf44x3D6iq9

 

Deze was de laatste auto bij Schoonen. Zat een grote moter in, 17 liter dacht ik. 

https://images.app.goo.gl/bWzAdmE7bDuHLjgv7

Waren van binnen ook , uhm, overzichtelijk. Dit is op de RAI van 1978 of 1979:

 

PICT0078.JPG

PICT0090.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die foto’s zijn niet van een 2800 of 3300 Eeweep. Die hadden een grote motortunnel. En volgens mij ook een ander dashbord. Maar wat betreft dat laatste laat mijn geheugen me

misschien in de steek. 
 

Stoere auto’s waren het wel. Toen ik als jong ventje met mijn zwager Jan mee reed toen had hij ook een 3300. Een schamelcombi. En later heb ik er zelf ook wel mee gereden. 
 

Het interieur vond ik wel praktisch met dat bovenbed dat altijd horizontaal was. Beneden of boven. 
Haalde je het matras van het onderste bed eruit dan had je onder het bed voldoende ruimte voor al je tassen. En het bed was niet breed, maar best comfortabel. 
 

Het ontgaat mij waarom Ayla er nu een Thaise nachttrein bij moet halen trouwens. Die waar ik mee heb gereisd door de jaren werden bevolkt door mensen die zich vaker dan één keer in de week wassen. Niks mis mee. 

Wat ik dan wel treffend is, is wanneer je op Facebook wilt inchecken bij de kanaaltrein, de bovenste opties inderdaad “stinkie express” aangeven. En ja, dat is niet ingegeven door het eten wat ze daar pleegden te serveren. Wel door lieden die niet zoveel hechten aan persoonlijke hygiëne. 

bewerkt door RobNiat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei RobNiat:

Die foto’s zijn niet van een 2800 of 3300 Eeweep. Die hadden een grote motortunnel. En volgens mij ook een ander dashbord. Maar wat betreft dat laatste laat mijn geheugen me

misschien in de steek. 
 

Stoere auto’s waren het wel. Toen ik als jong ventje met mijn zwager Jan mee reed toen had hij ook een 3300. Een schamelcombi. En later heb ik er zelf ook wel mee gereden. 
 

 

Je hebt gelijk *schaamrood*! Ik moet eens beter gaan zoeken, ik ben pas kortgeleden begonnen met digitaliseren van mijn oude foto's en dia's. Ik weet ook zeker datik nog ergens een vooraanzicht van de DAF International heb, op dezelfde RAI, dat was best een bijzonder ding.

Later kwam er nog een NT uitvoering, en ze hebben een speciale tropenuitvoering gehad. Behalve ruimer bemeten koeling en strakkere vering hadden ze het laadvermogen op papier iets verlaagd. De reden: "in de tropen worden die wagens altijd met iets van 130 % beladen, als we die lading nou op papier minder maken worden ze goed beladen". In mijn ervaring werd elke vrachtwagen daar beladen tot er geen plaats meer in, op of aan zat 🙂

Maar ik heb zelf ook nog aan die 2800's gewerkt in Mali, die waren nieuw gekocht voor een irrigatieproject waar ik werkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei matthieu:

Nog nooit zoiets vreselijks geroken.

Nog niet op de trein Freiburg - Novara gezeten?

 

Ik heb bij ons op de zaak na de rit verklaard dat de trein naar Dachau meer comfort had. Daar wordt je gewoon gegijzeld...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-1-2024 om 10:46 zei Mebo 07:

Jaren geleden( moet ergens in 1995 zijn geweest) glas lossen in Maastricht

IMG-20221013-WA0000.jpg

Voor de jongeren onder ons, 2800 stond voor 280 pk. Toen, midden jaren 80,was je de koning op de weg

 

Nu hebben grasmaaier ongeveer dat. 😊

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit was trouwens een 3600 , maar de 2800 trok veel beter als deze. Nu kwam dat waarschijnlijk ook door dat deze 3600 een zgn "bus cardan" had , hij liep onbegrensd 125 + , maar als je bij Porta Westfalica omhoog moest met ca 45 ton totaal gewicht kon je wel een aanloop nemen maar halverwege had je het gevoel dat je kon uitstappen en mee duwen!

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij EZB Harderwijk hebben we zo'n 3600 trekker omgebouwd (voornamelijk een héél zware bumper eronder gehangen en de brandstofpomp wat onzuiniger afgesteld), maar daarmee kon ik een stilgevallen volbeladen wagen met volgeladen aanhanger toch makkelijk zonder problemen wegslepen. Het was echt jammer dat die wagen gestolen werd (hij werd maanden later nog met volle belettering een keer gespot in Polen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
16 uur geleden zei Mebo 07:

Dit was trouwens een 3600 , maar de 2800 trok veel beter als deze. Nu kwam dat waarschijnlijk ook door dat deze 3600 een zgn "bus cardan" had , hij liep onbegrensd 125 + , maar als je bij Porta Westfalica omhoog moest met ca 45 ton totaal gewicht kon je wel een aanloop nemen maar halverwege had je het gevoel dat je kon uitstappen en mee duwen!

Wat ik begreep was het "probleem" de ATI....

De oude 2800 was gewoon een oerdegelijk model....

Ik heb overigens met een 2800 met fuller bak geleerd te rijden. Dubbel clutch en tussen gas.

Veel later, mijn 1e en 2e IVECO ook met die bak laten komen af fabriek, geweldige bakken.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn eerste vaste auto was een 3600. Wat eigenlijk vreemd is voor een 'snotneus van amper 20' zoals iemand mij onlangs placht te noemen.

 

Anyway, ding liep lekker hard, bovenbed was comfortabel wat Rob zegt. Oja, en je kon je 'kont van ellende' niet keren in dat hok.

 

Volgens mij was het ook de laatste storingsvrije Daf die er gemaakt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden