[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Waarin rij je nu eigenlijk?


roel

Recommended Posts

  • Forumlid
41 minuten geleden zei steenhaas1:

Vanmiddag  Veendam geladen en dan kom je er verschillende tegen als je richting Utrecht rijdt.

Weet niet hoelaat je daar geladen hebt, maar rond 12,30!reed ik bij Veendam met een nieuw type Scania. Een oud type achter mij. Allebei geladen met een DAF.

bewerkt door HendrikJansen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Fg2200:

Maar Albert en Hendrik.....jullie hebben nog zat te doen, als ik zie wat er alleen al in Moerdijk aan kraantjes in alle mogelijke maten klaar staat dan zijn jullie voorlopig nog lang niet klaar....

Dat is ook niet de bedoeling..ik wil nog een poosje langer dit werk doen 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Fg2200:

Maar Albert en Hendrik.....jullie hebben nog zat te doen, als ik zie wat er alleen al in Moerdijk aan kraantjes in alle mogelijke maten klaar staat dan zijn jullie voorlopig nog lang niet klaar....

Ik heb begrepen dat Moerdijk niet de enige locatie is waar materieel op vervoer staat te wachten😅

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Ik was weer een keertje met een Western Star op pad. Voor het eerst in elf jaar. Een klasse apart wat mij betreft. 
 

Kenworth is een super degelijk merk. Maar wat mij betreft kan de afwerking beter. Zoals bij de Star bijvoorbeeld!

Mooie klokken in een goed afleesbaar dashboard. Een deur die sluit als een kluisdeur. Alles gewoon op zijn plek. (al zijn de schakelaars wel een zoekplaatje op zich)

 

Afijn. Dit was een enkele rit. Even omkoppelen op ruim 1400 kilometer van de thuisbasis. Dit werk blijf ik wel doen, maar ik wacht nog tot er een auto voor mij beschikbaar is. Morgen gaat de vaste chauffeuse (!) er zelf mee weg. Dan mag ik er alleen nog naar kijken…

 

Hier staat hij in het waterige namiddag zonnetje, halverwege Adelaide en Perth, bij Mundrabilla Roadhouse. 
 

 

 

 

 

IMG_0864.jpeg

  • Like 12
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

 

 

Hier staat hij in het waterige namiddag zonnetje, halverwege Adelaide en Perth, bij Mundrabilla Roadhouse. 
 

 

 

 

 

IMG_0864.jpeg

Zat ff op google maps te kijken Rob en op streetvieuw zie je bij Mundrabilla Roadhouse toevallig ook wat
chauffeurs langs de weg staan bij afgekoppelde  opleggers, dus is dat dan een veel gebruikte omkoppel plek zeker?

Overgens zit ik nu vanuit thuis te tikken, en ben sinds dinsdagmiddag 17.00 weer thuis voor een paar weken.
Moet morgen en volgende week nog wel even terug voor controle, maar wel weer thuis aan een bakkie koffie (die nog niet zo smaakt als in het verleden)
Eerste opname duurde 26 dagen en was een stuk sneller dan de verwachte 5 weken.
Alles gaat volgens de dokters volgens plan, dus altijd nog vol vertrouwen en motivatie om er het 
beste uit te halen.

Gr Adrie

  • Like 18
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei kiepenboer:

Zat ff op google maps te kijken Rob en op streetvieuw zie je bij Mundrabilla Roadhouse toevallig ook wat
chauffeurs langs de weg staan bij afgekoppelde  opleggers, dus is dat dan een veel gebruikte omkoppel plek zeker?


Klopt Adrie. Dat hoekje is, afhankelijk van waar je vandaan komt, een populaire plek om om te koppelen. 
 

Een ander veelgezien bedrijf staat meest bij Eucla, net over de staatsgrens tussen Zuid- en West Australië. Dan is er inderdaad Mundrabilla op tachtig kilometer verder. En zelf had ik gekoppeld bij Madura wat nog weer 110 kilometer westelijker ligt. En dan is er ook nog eens Cocklebiddy Roadhouse, nog weer verderop. Dat is populairder bij verkeer vanaf Brisbane of Sydney. Te ver om vanaf Adelaide af te rijden in één ruk. 
 

Maar inderdaad, dat is een strook van om en nabij 300 kilometer waar veel bedrijven staan te koppelen. 
 

Goed te horen dat alles naar omstandigheden goed gaat trouwens! Dat je aan de koffie zit is zeker positief te noemen. Dat is meest het eerste wat een mens laat staan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Durashift:

Wat is de reden van die mega luchtsinlaatsnorkels eigenlijk?


Meerdere redenen. Allereerst natuurlijk om lucht in te laten. Maar dat is niet waarom het het vraagt waarschijnlijk. 
 

Ze zitten zo hoog om minder stof te happen. En, al zal dat verschil minimaal zijn, de lucht is ietsje koeler bovenin. 
 

Dan noem je het terecht een snorkel. Als je wel eens een rivier zou moeten doorwaden dan moet je ook lucht aanzuigen van boven het wateroppervlak. Maar dieper dan onderkant deur is toch onverantwoord, dus wat dat betreft misschien wat overkill. 
Wel weet ik dat je minder last hebt van een dode hoek als je alleen twee pijpen hebt zoals hier, dan wanneer er een compleet filterhuis net naast of boven de motorkap zit. 
 

Dus naar mijn idee is stof de belangrijkste reden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Onder die snorkels zitten cycloonfilters, als ik het goed zie. Worden er ook nog oliebadfiters gebruikt? En is het normaal om de openingen naar voren te hebben? Ik zou denken dat je het stof tegen de pijp wil laten slaan, zuigt de snorkel toch weer iets minder stoffige lucht aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-9-2023 om 19:15 zei Eeweep:

Onder die snorkels zitten cycloonfilters, als ik het goed zie. Worden er ook nog oliebadfiters gebruikt? En is het normaal om de openingen naar voren te hebben? Ik zou denken dat je het stof tegen de pijp wil laten slaan, zuigt de snorkel toch weer iets minder stoffige lucht aan.


Ik durf het niet te zeggen Eeweep, of daar de filters zitten, direct onderaan de inlaatpijpen. Het kan ook zomaar dat het filter onder de motorkap zit. 
 

Ik heb wel eens een oliebadfilter gezien. Maar ik durf nu zo niet meer te zeggen waar dat was. Waarschijnlijk bij een bedrijf in Nieuw Zeeland ruim twintig jaar geleden. Die hadden daar ook nog luchtstarters en andere ouderwetse merkwaardigheden. 
 

De filters die ik van hier ken zijn cilindrisch. De afmeting van een flinke emmer. Hol van binnen met de filter als buitenkant. 
De lucht zal er van binnen naar buiten, of andersom, doorheen gezogen worden. 
Geen idee of dat is wat jij bedoelt met een “cycloonfilter”. 
 

Ik heb er ook verder absoluut geen verstand van. Weet amper hoe ik rijden moet met een auto. En van techniek weet ik nog minder. 
 

Ik zie je punt over de inzuigopening naar achter richten. Maar zou dit ook niet een beetje zo staan om al op voorhand wat druk op te bouwen? Bij opgefokte sportwagens zitten ook grote luchthappers boven de motorkap die naar voren gericht zijn. Daar zal best een goede reden voor zijn. 
 

Afijn, de tweede rit van deze week deed ik met een oude Kenworth. Een K604 heet dit model volgens mij. 
 

Zelf heb ik ze altijd al spuuglelijk gevonden. Maar feitelijk bleek dit best een hele fijne auto te zijn. Met wat onhebbelijkheden dat wel, maar dat is vooral leeftijdgerelateerd. 
Het precieze bouwjaar van deze weet ik niet. Maar er ligt nog een krasse Caterpillar in, zonder Ad Blue en EGS en andere moderne bende, dus een jaar of tien à vijftien zal hij gauw zijn. En die motor die klinkt lekker! Het gilt, brult, schreeuwt. En dat allemaal tegelijk!

 

Overigens zit hierbij de luchtinlaat heel bescheiden weggewerkt op de zijkant van de motorkap. Met de opening naar voren gericht ook…

 

Afijn. De tweede rit was korter. Ongeveer 1300 kilometer enkele reis. Nu weekend. Dinsdag mag ik weer. 
 

 

IMG_0880.jpeg

IMG_0879.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Da Raymzter:

Logisch. Als een luchtinlaat naar achteren gericht zou zijn, zit hij lucht aan te zuigen in een klein vacuum. Dat is lastig en kost vermogen. Er gaan nogal wat liters lucht per minuut door een vrachtwagenmotor. Die moet je ook aanzuigen. Tegen stof kun je ze enkel zo hoog mogelijk plaatsen. 


En dat lijkt me het meest logische en voor de hand liggende antwoord. Dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:


En dat lijkt me het meest logische en voor de hand liggende antwoord. Dank!

Dat zou je denken, maar is het niet. Het grote voordeel van turbo's is de "gratis" werking, de uitlaatgassen zijn tenslotte het afvalproduct van een arbeidsslag die al achter de rug is. Je wilt zoveel als mogelijk je inlaatlucht schoon hebben, vooral zand is snel terug te zien in je cilinderslijtage. Kijk ook eens naar al die inlaatpijpen die achter dakspoilers zitten, die hebben echt geen last van die geringe onderdruk. In normale, dat is, niet-stoffige, omstandigheden kan ik me voorstellen dat je die luchthappers naar voren wilt hebben, maar in mijn tijd in Ghanzi, voordat de Kalahari Highway highway was (het was gewoon een dirtroad), heb ik gezien wat voor stofwolken de luchtfilters te verwerken kregen. De cattle trucks waren daar uitgevoerd met verschillende luchtfilters, in serie geschakeld. Overigens zijn tegenwoordig bijna alle filters standaard ook cycloonfilter, ik vroeg me voornamelijk af of ook het oliebadluchtfilter nog wordt gebruikt. Dat is makkelijk te zien, dan heb je onderaan het luchtfilter een pan die gedeeltelijk is gevuld met olie. De aangezogen lucht gaat met grote snelheid door de aanzuigbuis en moet in dat filter een 90-gradenbocht maken. De zware zanddeeltjes vliegen dan uit die bocht en worden dan vastgehouden door de olie onderin die pan, de rest gaat door naar het normale luchtfilterelement, en dat scheelt best veel in de levensduur van die luchtfilterelementen. Maar mij viel op dat in jouw foto die luchthappers echt recht naar voren wijzen, nieteens naar beneden, en ze dus wel erg rechtstreeks lucht, en allas wat daarin meewaait, happen.

bewerkt door Eeweep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Da Raymzter:

Logisch. Als een luchtinlaat naar achteren gericht zou zijn, zit hij lucht aan te zuigen in een klein vacuum. Dat is lastig en kost vermogen. Er gaan nogal wat liters lucht per minuut door een vrachtwagenmotor. Die moet je ook aanzuigen. Tegen stof kun je ze enkel zo hoog mogelijk plaatsen. 

Normaal gesproken heb je helemaal gelijk, maar als je over dirtroads achter andere vrachtwagens hebt gereden  weet je ook wel dat die stofwolken net wat te hoog zijn om daarboven nog je luchthapper te hangen. En dat van het vacuüm gaat maar ten dele op, lucht schijnt niet als een blok recht naar binnen de pijp in te schieten, maar heeft de neiging dit langs de zijkanten van de inlaatpijpen te doen. Vandaar ook de kelken bij oudere sportmotorfietsen, die kunnen relatief dicht tegen de accu aan zitten, de lucht probeert toch langs de zijkanten naar binnen te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Eeweep:

ik vroeg me voornamelijk af of ook het oliebadluchtfilter nog wordt gebruikt. Dat is makkelijk te zien, dan heb je onderaan het luchtfilter een pan die gedeeltelijk is gevuld met olie. De aangezogen lucht gaat met grote snelheid door de aanzuigbuis en moet in dat filter een 90-gradenbocht maken.

Meer een 180graden bocht, aangezogen lucht komt naar beneden en gaat weer omhoog om een dun randje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden