Spring naar bijdragen
Forum gesloten ×
  • 1

Code 95 cursus


HendrikJansen

Vraag

  • Forumlid

Tijdens het E Learning gedeelte van de cursus rij optimalisatie  werd de volgende vraag gesteld. 
 

“Welke rem zit vast aan de binnenkant van het wiel?

 

A. Bedrijfsrem

B. Schijfrem

C. Trommelrem

 

Ik ben benieuwd welk antwoord jullie zouden geven op deze vraag?

 

Ik had de vraag fout beantwoord volgens het programma. Maar ik vond het antwoord met feedback wel interessant om deze vraag hier te stellen. 
 

kijken of jullie mijn mening over deze vraag delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Als er maar één antwoord goed kan zijn, dan alleen A. Zoals @HIT al schreef, B en C zijn allebei bedrijfsrem. Maar ik zou de vraag niet in mijn lessen zetten, "wiel" is veel te open, de ene keer bedoel je daar band + velg mee, een andere keer heb je het dan over alles dat meestuurt na de fusee.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Enkele, waaronder @Da Raymzter hebben het antwoord goed gegokt. 
 

Althans, goed volgens diegene die de vragen voor de cursus heeft gemaakt. 
 

ik had zoals te zien ook zoals enkelen hier de bedrijfsrem geantwoord.  Want ook de schijfrem zit aan de binnenkant van het wiel/ velg.  Over de wijze van hoe de trommel en de schijf gemonteerd zijn kun je discussiëren. Maar zeker in het zwaardere segment bedrijfsbusjes zijn er schijven waar de draadeinden voor de wielmontage aan vast zitten. Oa Iveco heeft dat. 
 

ik heb het hier vanmiddag ook met de instructeur over gehad en die was het met me eens. Hij gaf echter ook aan dat hun het Elearning gedeelte inkopen en hun dus geen invloed hebben op de vragen. Echter ging hij er wel melding van maken want hij vond ook dat dit soort vragen wel de juiste antwoorden moeten bevatten om mensen niet op het verkeerde been te zetten. 

390B1D20-A71F-4331-8E03-8FF83A00AA35.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
2 uur geleden zei d'Hondt:

Conclusie; we worden nou niet echt wijzer van die code 95.

Dat roep ik al jaren, en dan ben ik nog wel instructeur ook.

 

Ik heb ooit een boek van Odilo gekregen bij een c95 cursus...

Met een rode pen begon ik de fouten te corrigeren, na pagina 25 ben ik gestopt. De C95 opleidingen zitten vol fouten. 

bewerkt door HIT
  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei HendrikJansen:

Ook zo een leuke. Ik had retarder geantwoord omdat je maar 1 antwoord kon kiezen en de retarder behoorlijk feller is als de motorrem

16A30010-C0DF-48B6-9F41-09A2FE562A8D.png

Wat een onzinantwoord. Ook bij de retarder worden alleen de aangedreven wielen afgeremd.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij die remmen dacht ik eerst ook aan een trommelrem eigenlijk. Maar toen bedacht ik me dat dat onzin is. Bedrijfsrem zou gewoon het antwoord moeten zijn. Al hoeft die natuurlijk niet per sé ín het wiel te zitten. 

Maar het herinnert me wel aan een jaartje of dertig terug toen ik mijn vakdiploma haalde. Een vraag voor het vak “techniek” was wat het verschil is tussen een voorloopas en een sleepas. 
Ik blijf er tot op heden bij dat het wezenlijke verschil tussen de twee de positionering ten opzichte van de aangedreven as is. De voorloopas loopt er vóór. De sleepas rolt er achter aan. 
Maar niet volgens mijn instructeur. Volgens hem was het grote verschil tussen de twee dat een voorloopas gestuurd is en een sleepas optrekbaar zou zijn… 🤨

  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
10 minuten geleden zei Mebo 07:

Maar een voorloopas is ook optrekbaar en een sleepas kan ook bestuurbaar zijn.

En een voorloopas kan ook niet mee sturen, teminste die Benz die ik vorig jaar had stuurde niet mee.
Volgende week eens kijken of die inmiddels wel mee stuurt, dinsdag en donderdag voor het eerst weer rijden
Optrekken kan onder de 30kmpu altijd en is geladen wel verstandig op rijplaten bv, anders ga je rechtuit de bocht uit
als je niet oplet.
Zelf op soms op een rotonde bij nat weer trok ik hem op

bewerkt door kiepenboer
aanvulling
  • Like 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
36 minuten geleden zei Mebo 07:

Maar een voorloopas is ook optrekbaar en een sleepas kan ook bestuurbaar zijn.


Precies dat! Dat vertelde ik de beste man ook, maar die keek me aan of hij water zag branden. 
 

Maar sowieso snap ik de vergelijking niet. De logica ontgaat me volledig. Appels en peren vergelijken. “Wat is het verschil tussen Mebo07 en RobNiat?”… “Mebo rijdt met een zandauto en Rob houdt van slap lullen”…

Alsof het één het ander uitsluit!

 

Maar dergelijke lesstof. Geen wonder dat mensen het “moeilijk” vinden. Dergelijke onlogica is ook niet te begrijpen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

Wat een onzinantwoord. Ook bij de retarder worden alleen de aangedreven wielen afgeremd.

Tja, mijn idee. Maar zoals je hier kan lezen denken de bedenkers van deze vraag denken daar schijnbaar toch anders over. Ik geloof echter dat ze nog geen ervaringsdeskundige zijn anders hadden ze zeker een ander antwoord gehad op deze vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Mebo 07:

Maar een voorloopas is ook optrekbaar

Is dat standaard ? Had wel eens een 95 mee , die had dat niet , werd me ook verteld bij leeg dat de vooras de trekas een beetje lifte zodat die minder grip had , vooral leeg in de sneeuw kon dat net problemen geven 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden